- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia wychowania. Metamorfozy oświecenia. Edukacja przełomu - przełom w edukacji 2300-HW-M-OG
Początki nowoczesnej pozaszkolnej edukacji sięgają oświecenia. Podczas zajęć poznamy źródła i ewolucję takich form jak: lekcje muzealne, edukacyjna działalność bibliotek, klubów, centrów popularyzujących naukę (np. Centrum Nauki Kopernik), targów książki oraz grup rekonstrukcyjnych. Poszukamy przyczyn ich popularności, a także przyjrzymy się roli jaką w rozwoju tych form odegrały kobiety.
Tematy to:
-założenia teoretyczne pedagogiki oświecenia, czyli działamy a nie zapamiętujemy
-biblioteka miejscem uprawiania nauki,
-salon miejscem edukacji, czyli początki klubów dyskusyjnych
-„oświeceniowe maskarady”- nauka i rozrywka, czyli początki grup rekonstrukcyjnych
-zbieractwo i kolekcjonerstwo – między dziwactwem a nauką, czyli początki lekcji muzealnych
-Museaum Polonicum – polska koncepcja muzeum narodowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
– zna podstawowe założenia i efekty przemian edukacji zachodzących w oświeceniu
– zna początki wybranych, współczesnych form edukacji pozaszkolnej
- potrafi wskazać genezę współczesnych pozaszkolnych form edukacji
- umie wskazać mechanizmy sterujące rozwojem pozaszkolnych form edukacji.
- potrafi współpracować w grupie
- potrafi podjąć dyskusję, zaprezentować swoje zdanie i bronić go
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (2 nieobecności nieusprawiedliwione)
Aktywność podczas zajęć.
Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
Literatura
Literatura w wyborze:
J. Locke, Myśli o wychowaniu (fragmenty)
F. Fénelone; O wychowaniu młodzieży płci żeńskiej (fragmenty)
J.J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu, (fragmenty)
J. W. Mniszech, Myśli względem założenia Museaum Polonicum
W. Łoziński, Salon i kobieta (fragmenty)
E. Kawecka. W salonie i w kuchni. (fragmenty)
J. Ryba, Maskarady oświeconych. (fragmenty)
Słynne kobiety w Rzeczypospolitej XVIII wieku, Warszawa 2017, (fragmenty)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: