- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie 2300-FWK-SONI-OG
Zajęcia mają dostarczyć podstawowej wiedzy z zakresu biologicznych, fizjologicznych, psychologicznych, społecznych a przede wszystkim pedagogicznych (edukacyjnych) aspektów seksualności człowieka. Zdrowie seksualne rozumiane jest jako część zdrowia reprodukcyjnego, a treści wykładów są spójne z powszechna Deklaracją Praw Seksualnych 2002 roku, konwencją ONZ z 1994 roku, a także ogólna wiedzą z zakresu szeroko rozumianego zdrowia człowieka.
1. Pojęcia seksualizm, norma seksualna, modele seksualności człowieka, zaburzenia i perwersje seksualne
2. Uwarunkowania socjohistoryczne podejścia do seksualności osób niepełnosprawnych
3. Aspekty rozwoju fizjologicznego seksualności osób niepełnosprawnych
4. Uwarunkowania społeczne i psychologiczne seksualności osób niepełnosprawnych
5. Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych, przygotowanie warsztatów z zakresu seksualności osób niepełnopsrawnych
6. Przemoc seksualna wobec osób niepełnosprawnych
7. Problemy rodzicielstwa osób niepełnosprawnych
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem wykładu jest nabycie umiejętności i wiedzy w zakresie przeprowadzania badań, gromadzenia bazy danych i interpretacji wyników potrzebnych do przygotowania pracy magisterskiej.
Efekt kształcenia dla kursu:
W zakresie wiedzy
W 1: Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych uwzględnia filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne, psychologiczne podstawy tego procesu w kontekście rozwoju seksualnego
W 2: Ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, zna wybrane rozwiązania z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w kontekście rozwoju seksualnego
W 3: Wie jak przebiega rozwój psychoseksualny osób niepełnosprawnych intelektualnie
W 4: Wie i zna sposoby oceny zachowań seksualnych w oparciu o kryteria normy seksuologicznej
W 5: Zna literaturę i teorię z zakresu metodologii badań pedagogicznych
W zakresie umiejętności:
U 1: Potrafi Sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych szczególnie w aspekcie rehabilitacji seksualnej tych osób
U 2: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania przebiegu procesu rehabilitacji seksualnej osób niepełnosprawnych
U 3: Konstruuje rozwiązania sprzyjające skutecznej rehabilitacji społecznej w tym seksualnej prognozuje ich przebieg oraz przewiduje skutki planowanych działań
W zakresie postaw:
P 1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się,
P 2: Docenia znaczenie wiedzy i umiejętności praktycznych zdobytych podczas zajęć w czasie pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Konsultacje, praca indywidualna i zespołowa.
Udział w wykładach, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, projekt pisemny – przygotowanie w zespołach scenariuszy zajęć z zakresu edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych (scenariusz musi uwzględniać pomoce dydaktyczne).
Literatura
KIJAK R., (2010). Seks i niepełnosprawność - doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualna. OW Impuls: Kraków
KIJAK R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Wyd Lekarskie PZWL, Warszawa
KIJAK R. (2016). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy małżonkowie i rodzice. OW Impuls Kraków
KOŚCIELSKA M., (2004). Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Jacek Santorski: Warszawa
WYCZESANY J. (2004 i wyd. póż). Pedagogika upośledzonych umysłowo. OW Impuls Kraków
KRAUSE A. (2011) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. OW Impuls. Kraków
ŻURAW H., (2008). Udział niepełnosprawnych w życiu społecznym. Wyd UW Warszawa
DYKCIK W. (1997 i wyd. póź.) (red.). Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
HULEK A. (1977 i wyd. póź) (red.). Pedagogika rewalidacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
DRYŻAŁOWSKA G. (2015). Integracja edukacyjna a integracja społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących. Wyd Uw: Warszawa
IZDEBSKI Z. (2015). Seksualność Polaków na początku XXI. Studium badawcze. Wyd. UJ: Kraków
oraz aktualne czasopisma z baz krajowych i zagranicznych m.in. Taylor Francis Group, Springer inne
Uwagi
W cyklu 2024L:
on-line |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: