Socjologia organizacji 2200-8S04
Wykład poświęcony jest wybranym zagadnieniom socjologii organizacji: miejscu tej dyscypliny w naukach społecznych; koncepcji biurokracji Maksa Webera i ujęciom krytycznym tej problematyki; analizie organizacji jako instytucji zależnych od wpływów kulturowych i współtworzących kulturę; normatywności organizacyjnej; władzy, zwierzchnictwa i kontroli; sporom i konfliktom w organizacjach; a także kwestiom praktycznym związanym z zasadami prawidłowego działania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty nauczania z zakresu wiedzy:
przyswojenie wiadomości dotyczących podstawowych pojęć socjologii ogólnej, przybliżenie podstawowych pojęć i zagadnień podejmowanych w ramach socjologii organizacji, zwiększenie wiedzy na temat społecznego usytuowania i społecznego działania grup o charakterze formalnym i celowym, oraz o zagrożeniach i patologiach wewnątrzorganizacyjnych
Po zakończeniu procesu uczenia student:
• określić przedmiot i zakres zainteresowań socjologii organizacji i wyodrębnić ją spośród dziedzin pokrewnych;
• zaprezentować podstawowe kierunki zainteresowań badawczych socjologii organizacji;
• przedstawić podstawowe założenia weberowskiego ujęcia biurokracji i koncepcji wobec tego ujęcia krytycznych;
• przedstawić rozwiązania pozwalające na unikanie konfliktów w organizacji;
• rozpoznawać zjawiska nieetyczne pochodne wobec władzy, kontroli i współdziałania w obrębie organizacji;
• scharakteryzować administrację jako formę organizacyjną;
• przedstawić postulaty poprawnego działania w różnych typach organizacji formalnych.
Z zakresu umiejętności:
nabycie umiejętności posługiwania się terminologią socjologiczną w odniesieniu do zorganizowanych działań ludzkich i ich form strukturalnych;
rozpoznawanie problemów społecznych charakterystycznych dla zorganizowanych struktur społecznych; formułowania własnych opinii w tym zakresie w oparciu o umiejętność prawidłowej interpretacji i objaśniania zjawisk społecznych oraz ich międzykulturowych powiązań.
W zakresie innych kompetencji:
nabycie umiejętności postrzegania zjawisk społecznych o charakterze wieloczynnikowym, powiązanych z prawem i administracją; dostrzegania znaczenie zróżnicowania kulturowego w procesach zarządzania i organizowania działań zbiorowych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i sprawdzian testowy (test jednokrotnego wyboru)
Literatura
1. Geert Hofstede, Gert Jan Hofstede, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
2. Mary Jo Hatch, Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
3. Garetch Morgan, Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
4. Sławomir Pilipiec, Piotr Szreniawski, Socjologia administracji – zarys wykładu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
5. Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 (lub wydanie nowsze).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: