System oświaty 2200-8K16b
Wykłady poświęcone są prezentacji podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem polskiego systemu oświaty i obejmują następujące tematy:
Zagadnienia wstępne. Źródła prawa oświatowego
Struktura systemu oświaty
Uczniowie. Status prawny ucznia. Prawa i obowiązki. Samorząd
Egzaminy wewnętrzne (ocenianie postępów w nauce). Egzaminy zewnętrzne
Rekrutacja do szkół
Pomoc materialna dla uczniów
Założenie szkoły
Prowadzenie szkoły
Status prawny nauczyciela. Prawa i obowiązki
Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli. Kwalifikacje i awansy zawodowe
Czas pracy i urlopy nauczycieli
Organy światowe. Krajowa Rada Oświatowa, Samorządowe rady oświatowe, Rady szkoły, Rady rodziców
Prowadzenie dokumentacji szkolnej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
-definiuje i opisuje podstawowe instytucje prawa oświatowego
- zna i rozumie zasady funkcjonowania, ustrój oraz strukturę systemu oświaty
- zna i rozumie kluczowe pojęcia, konstrukcje i instrumenty z zakresu prawa oświatowego
- zna i rozumie relacje zachodzące pomiędzy instytucjami oraz podmiotami prawa oświatowego
- uzasadnia zastosowanie określonych instytucji prawa oświatowego
- ocenia zasadność istnienia określonych instytucji prawa oświatowego
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnej. Wymagania: znajomość zagadnień prezentowanych w trakcie wykładu.
Literatura
Balicki A. i in., Reforma oświaty, Warszawa 2017
Barański A., Szymańska M., Rozwadowska-Skrzeczyńśka J., Karta nauczyciela. Komentarz, Warszawa 2018
Gawroński K., Kwiatkowski S.M. (red.), Meritum prawa oświatowego, Warszawa 2016
Pilich M. (red.), Olszewski A., Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2021
Pyter M., Kształtowanie się prawnego systemu oświaty w Polsce w latach 1918-1939, Lublin 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: