Criminal Mock Trial 2200-1W075S
Zajęcia dydaktyczne przeznaczone są dla studentów III, IV i V roku, którzy szczególnie zainteresowani są tematyką postępowania karnego i kryminalistyki.
Zajęcia są realizowane w trybie cotygodniowym. W kilku terminach, ustalonych wspólnie, czas zajęć będzie połączony z sąsiadującymi zajęciami realizowanymi w ramach bloku - w celu umożliwienia przeprowadzenia symulacji rozpraw.
Udział w zajęciach wymaga zaangażowania w związku z koniecznością przygotowania się do symulacji.
Poszczególne tematy zajęć obejmują w szczególności:
- Zajęcia wprowadzające i przedstawienie założeń przedmiotu.
- Podział na zespoły i ustalenie harmonogramu zadań.
- Podstawy prawa dowodowego; katalog dowodów w postępowaniu karnym.
- Podstawowe założenia zarzutów oskarżenia.
- Wstęp do taktyki obrony.
- Zarys konstruowania orzeczenia sądu.
- Obieg dokumentacji i taktyka przedprocesowa.
- Kontakt z uczestnikami postępowania sądowego.
- Prawne i taktyczne warunki przesłuchań (świadka, biegłego, oskarżonego).
- Przeprowadzenie symulacji rozprawy.
- Podsumowanie rezultatów pracy, objaśnianie wątpliwości procesowych.
- Etyka i etykieta sądowa.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
1. Dysponuje wszechstronną i dogłębną wiedzą z zakresu kryminalistyki i procedury karnej.
2. Zna praktyczne aspekty przygotowywania się do rozprawy sądowej.
3. Ma świadomość znaczenia pracy organów ścigania dla postępowania sądowego.
4. Zna dorobek doktryny i praktyki w zakresie udziału stron procesowych w postępowaniu karnym.
Umiejętności:
1. Potrafi aktywnie uczestniczyć w postępowaniu sądowym.
2. Umie przygotować się do rozprawy występując w różnych rolach procesowych.
3. Na podstawie zebranych informacji potrafi przygotować taktykę obrony lub oskarżenia.
4. Potrafi zaprezentować zabezpieczony w toku postępowania przygotowawczego materiał dowodowy i wykazać jego związek ze sprawą, przekładając efekty pracy organów ścigania na akt oskarżenia.
5. Umie przygotować wnioski dowodowe i sformułować pytania do biegłego, świadków, oskarżonego.
Kryteria oceniania
Ocenę z zajęć uzyskuje się na podstawie:
- Aktywnego uczestnictwa w zajęciach (w tym w symulacji rozprawy).
- Zaliczenia pisemnego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Kodeks Karny,
- Kodeks Postępowania Karnego,
- S. Waltoś, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2018 (lub analogiczne źródło),
- A. Gaberle: Dowody w sądowym procesie karnym, Kraków 2007.
Dalsza literatura uzupełniająca, obejmująca wybrane pozycje monograficzne, artykuły oraz fragmenty z komentarzy, jak również wskazane orzeczenia podawana jest w toku zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: