Rzeczowe źródła dowodowe 2200-1W074S
Zajęcia w formie konwersatorium przeznaczone są dla osób z III, IV i V roku, którzy szczególnie zainteresowani są tematyką postępowania karnego i kryminalistyki.
W toku zajęć omawiane są materiały do bieżącego tematu a następnie realizowane ćwiczenia mające umożliwić lepsze zrozumienie omawianych zagadnień.
Udział w zajęciach wymaga zaangażowania w związku z koniecznością przygotowania się do zajęć.
UWAGA: znaczna część literatury i materiałów do zajęć jest w języku angielskim.
Lista zagadnień omawianych w trakcie zajęć (w zależności od edycji zajęć niektóre zagadnienia są zastępowane innymi):
• Metoda naukowa, metoda kryminalistyczna
• Drzewa logiczne
• Ocena trafności i rzetelności technik kryminalistycznych
• Ograniczenia technik kryminalistycznych
• Subiektywizm w badaniach kryminalistycznych
• Rodzaje identyfikacji
• Biegli i specjaliści, opinia biegłego
• Strategie przesłuchania biegłego
• Kategoryczność twierdzeń biegłych
• Organizacja działań śledczych
• Błędy, błędy poznawcze i heurystyki w pracy organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości
• Niesłuszne skazania, praca tzw. Archiwów X
• Wersje śledcze
• Media społecznościowe jako źródło informacji i dowód
• Analiza śladów krwawych
• Antroposkopia
• Odontoskopia kryminalistyczna
• Morfologia włosa
• Fonoskopia kryminalistyczna
• Jasnowidz
• Eksperyment procesowy i kryminalistyczny
Kierunek podstawowy MISMaP
geografia
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
1. Zna teorię oraz praktykę wykorzystania rzeczowych źródeł dowodowych w postępowaniu karnym
2. Rozumie znaczenie właściwego wykorzystania technik kryminalistycznych dla organów ścigania oraz wymiaru sprawiedliwości.
3. Poznaje wartość dowodową wybranych technik kryminalistycznych.
4. Poznaje i rozumie schematy poznawcze organów ścigania.
Umiejętności:
1. Umie ocenić wartość poznawczą oraz dowodową wybranych technik kryminalistycznych.
2. Umie dokonać analizy poprawności przygotowania opinii biegłego.
3. Potrafi przygotować strategię przesłuchania biegłego.
4. Potrafi ocenić adekwatność doboru technik kryminalistycznych do osiągnięcia zakładanych celów.
Kryteria oceniania
Ocenę z zajęć uzyskuje się na podstawie:
- Aktywnego uczestnictwa w zajęciach (obecność, znajomość lektur, zadania): 50% oceny.
- Zaliczenia pisemnego (test pytań otwartych i stadium przypadku) : 50% oceny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
UWAGA: znaczna część literatury i materiałów do zajęć jest w języku angielskim. M.in.:
1. The Scientific Method in Forensic Evidence Examinations w: H.C. Lee, E.M.Pagliaro, K.Ramsland, The Real World of a Forensic Scientist, s. 53-82.
2. President's Council of Advisors on Science and Technology (US). Report to the President, Forensic Science in Criminal Courts: Ensuring Scientific Validity of Feature-comparison Methods. Executive Office of the President of the United States, President's Council of Advisors on Science and Technology, 2016.
3. Edmond, G., Biber, K., Kemp, R., & Porter, G. (2009). Law's looking glass: expert identification evidence derived from photographic and video images. Current Issues in Criminal Justice, 20(3), 337-371.
Wymienone pozycje są przykładowe - przed każdymi zajęciami osoby w nich uczestniczące otrzymują lektury i inne materiały do konkretnego tematu/poruszanych zagadnień.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: