Postępowanie wobec nieletnich 2200-1W029S
Wykład specjalizacyjny z zakresu postępowania w sprawach nieletnich z uwzględnieniem kryminologicznych aspektów przestępczości osób młodych - przyczyn i konsekwencji. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, uzupełnionej o analizę wybranych przepisów prawa karnego i procedury karnej, prawa cywilnego, rodzinnego, medycznego i innych przepisów bezpośrednio regulujących sytuację prawną osób małoletnich. Zajęcia są nastawione przede wszystkim na zdobywanie praktycznego doświadczenia, co oznacza również uczestnictwo w co najmniej jednej wizycie studyjnej (prawdopodobnie do zakładu poprawczego). Wizyta jest uzależniona od sytuacji epidemiologicznej w Polsce. Ich podstawą będzie dyskusja, wymagająca od studentów aktywnego uczestnictwa w zajęciach, a także analizowanie konkretnych przykładów funkcjonowania ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich i innych ustaw regulujących życie osób młodych. Analizie zostanie poddany proces resocjalizacji nieletnich i pozytywnej readaptacji, a także przyczyny i konsekwencje popełniania czynów karalnych przez osoby młode. Studenci będą mieli szanse na zrozumienie tego fenomenu, co w przyszłości ułatwi im pracę z osobami nieletnimi, ich rodzinami i sądami opiekuńczymi. Podczas zajęć omawiane będą również konkretne przypadki zachowań dewiacyjnych młodzieży prezentowane w mediach.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) po zakończonym kursie studenci będą posiadali wiedzę z zakresu postępowania w sprawach nieletnich;
2) studenci będą znali przyczyny dewiacyjnych zachowań młodzieży;
3) zdobędą wiedzę z zakresu praktyki stosowania środków wychowawczych i środka poprawczego przez sądy rodzinne;
4) zdobędą wiedzę z zakresu interpretacji statystyk i analizy czynników resocjalizacji w Polsce
Umiejętności -
1) studenci będą potrafili analizować przepisy prawa: karnego, cywilnego, rodzinnego, itp. z perspektywy osoby małoletniej
2) zdobędą praktyczne doświadczenie rozwiązywania konkretnych problemów prawnych
3) będą potrafili analizować statystyki prowadzone przez różne instytucje i wyciągać z nich prawidłowe wnioski
Postawy -
1) studenci będą mogli zrozumieć, że prawo karne i postępowanie w sprawach nieletnich powinny być stosowane w ostateczności, nie służą bowiem rozwiązywaniu problemów społecznych
2) studenci będą w stanie poddać krytycznej analizie istniejące i wprowadzane przepisy dotyczące niewłaściwych zachowań dzieci i młodzieży, a także zrozumieją istotę wychowywania i poprawy nieletnich
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (max 2 nieobecności), aktywne uczestnictwo i przygotowanie prac domowych lub zdanie egzaminu końcowego. W zależności od sytuacji epidemiologicznej zaliczenie będzie się odbywało w formie stacjonarnej lub zdalnej.
Praktyki zawodowe
Praktyki nie są wymagane.
Literatura
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (obecna i nowa)
Sitarczyk M., Nieletni sprawcy zabójstw: sylwetki psychologiczne, Lublin, 2004.
Cichy A., Nieletni jako przestępca w XXI wieku: studium uwarunkowań społeczno-prawnych, Warszawa, 2014.
Błachut, J. Gaberle A. Krajewski, K., Kryminologia, Infortrade, Gdańsk, 1999 i wyd. n.
Gilligan, J, Wstyd i przemoc, tłum. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań, 2001.
Christie, N., Dogodna ilość przestępstw, tłum. M Płatek, Polskie Stowarzyszenie Edukacji Prawnej, Warszawa 2004.
Becker, H.S, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, tłum. O. Siara, PWN Warszawa 2009
Włodarczyk-Madejska J., Skazani na wychowanie. Stosowanie środków izolacyjnych wobec nieletnich, IPN PAN, 2019
Buczkowski K., Wymiar sprawiedliwości wobec nieletnich w wybranych krajach, IWS, 2018
Rzetelność postępowania w sprawach nieletnich, HFPC, 2014
Banaszak P, Burdziak K, Standardy postępowania z nieletnimi - raport z badań, IWS 2019
Dodatkowa literatura zostanie podana w trakcie zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: