Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrody. Prawo i polityka. 2200-1W027S
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Do problematyki ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrody odnoszą się z perspektywy filozoficznej (etycznej, politycznej, estetycznej), ekonomicznej i socjologicznej oraz historycznej.
Na podstawie analizy wybranych tekstów, artykułów naukowych, a także fragmentów aktów prawnych i orzeczeń sądowych studentom i studentkom zostaną wyłożone najważniejsze stanowiska polityczne i prawne dotyczące kultury i przyrody oraz ich zaistniałe bądź potencjalne konsekwencje prawne, a także wpływ na rozwój prawa w tych dziedzinach. Pozwoli to ukazać polityczne i aksjologiczne uwikłanie myślenia o tych dwóch zagadnieniach, konflikty wartości z tym związane oraz nieuchronny styk prawa i polityki w życiu społecznym. W toku kursu studenci i studentki zostaną postawieni przed pytaniami m.in., o to co jest dziedzictwem i dlaczego wymaga to ochrony, jakie instytucje temu służą, czego wymaga od nas idea sprawiedliwości społecznej w odniesieniu do relacji międzygatunkowych czy promocji innowacyjności. Wreszcie kwestią o fundamentalnym znaczeniu dla kursu jest pytanie o wzajemne stosunki kultury i przyrody.
Plan zajęć przedstawia się następująco:
(szczegółowy rozkład zależy od faktycznej liczby terminów zajęć oraz preferencji słuchaczy i słuchaczek wyrażonych podczas pierwszego spotkania)
1) Wprowadzenie. Dziedzictwo, dziedzictwo kulturowe i dziedzictwo przyrody: czym są, dlaczego odnosi się do nich prawo i dlaczego są to kategorie stricte polityczne. Dziedzictwo niematerialne, materialne, naturalne;
2) Ekologia społeczna. Zrównoważony rozwój. Nowe zielone łady i sprawiedliwa transformacja klimatyczna;
3) Filozofia prawa własności intelektualnej: co i dlaczego chronić, kim jest autor, jak wytyczyć granice pomiędzy promocją innowacyjności a ochroną dziedzictwa, wspólne czy prywatne dziedzictwo;
4) Estetyka prawa i jej przejawy: wymiar sprawiedliwości jako teatr, prawo i literatura, prawo w kinie i muzyce. Prawo jako instrument estetyzacji;
5) Planowanie przestrzenne a polityka. Urządzanie świata. Jak politycznie czytać architekturę. Ideologia ruchów miejskich;
6) Etyczny i prawny status zwierząt, roślin, innych elementów przyrody. Koncepcja praw zwierząt i zwierzęcego dobrostanu;
7) Konstytucjonalizacja ochrony dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa przyrody;
8) Ochrona przyrody i ochrona dziedzictwa kulturowego a prawa człowieka;
9) Ochrona dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa przyrody a stosunki międzynarodowe. Problem światowego dziedzictwa;
10) Ochrona dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa przyrody a ustroje gospodarcze. Ekonomiczna analiza prawa ochrony przyrody. Prawne uwarunkowania rynku dzieł sztuki
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot pozwoli studentom i studentkom uzyskać rozległą wiedzę w zakresie filozoficznych podstaw prawa ochrony dziedzictwa kultury i prawa ochrony zabytków, a także prawa ochrony przyrody, prawa ochrony środowiska i prawa ochrony zwierząt, a także wpływu teorii na rozwój tych gałęzi prawa.
Wiedza w powyższym zakresie pozwoli na zrozumienie wartości stojących za obowiązującymi przepisami, a także stanowiskami postulującymi ich zmianę, a także orientację w dyskursie politycznym i prawnym w tym zakresie.
Celem kursu jest rozbudzenie w studentach i studentach na podejmowane zagadnienia, wyposażenie ich w wiedzę niezbędną do prowadzenia debaty na temat zmiany prawa oraz świadomego jego stosowania.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Zaliczenie na oceny 3-4+: obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) + zaliczenie kolokwium
Zaliczenie na oceny 3-5!: obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) + przygotowanie pracy pisemnej w formie eseju bądź artykułu naukowego
W przypadku wyboru zaliczenia przez pracę pisemną student bądź studentka odpowiednio wcześnie ustala z prowadzącym formę i temat. Przez cały semestr ma także możliwość konsultacji w zakresie uwag merytorycznych, wykorzystanej literatury czy redakcji.
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Boldrin, D.K. Levine, Against intellectual monopoly, Cambridge-New York 2008.
M. Bookchin, The Philosophy of Social Ecology, Montreal 1990.
P. Drahos, A Philosophy of Intellectual Property, Acton 2016.
B. Gronowska, B. Rakoczy, J. Kapelańska-Pręgowska et al., Prawa człowieka a ochrona środowiska – wspólne wartości i wyzwania, Toruń 2018.
H. Izdebski, Ideologia i zagospodarowanie przestrzeni, Warszawa 2013.
V.A.J. Kurki, A Theory of Legal Personhood, Oxford 2019.
R.F. Nash, The Rights of Nature. A History of Environmental Ethics, Madison 1989.
T. Pietrzykowski, Spór o prawa zwierząt, Katowice 2007.
W. Pływaczewski, B. Gadecki (red.), Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego. Perspektywa prawna i kryminologiczna, Warszawa 2015.
E. Symonides, Ochrona przyrody, Warszawa 2007.
K. Zeidler, Estetyka prawa, Gdańsk-Warszawa 2018.
K. Zeidler, Restytucja dóbr kultury ze stanowiska filozofii prawa, Warszawa 2011.
Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, Warszawa 1991.
Dodatkowa literatura, orzeczenia i akty prawne (fragmenty) oraz komentarze zostaną podane oraz przekazane studentom i studentkom przez prowadzącego w zależności od wyboru (możliwie bieżących i głośnych) przypadków ilustrujących omawiane tematy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: