Seminarium magisterskie - teoria prawa 2200-1M061
Współcześni prawnicy mają dobre powody, aby mieć poczucie zagubienia. Dawni mistrzowie uczyli nas, że prawo jest zbiorem dyrektyw postępowania (rozkazów, norm albo reguł), którym jesteśmy zobowiązani oddać bezwzględny posłuch lub inaczej uzasadnioną „wierność”. Prawnicy powinni więc ograniczać swoje działania i zainteresowania do świata przepisów. Taka postawa zapewni im bezstronność i bezkarność. Zajmując się prawem, prawnicy pozostawać neutralni („przeźroczyści”) politycznie i aksjologicznie, nie powinni brać kierować się względami moralnymi, społecznymi itp.
Ta aseptyczna owa wizja prawa autonomicznego, wspierana przez idee konstytucjonalizmu oraz rządów prawa została podważona, a niekiedy zburzona, przez przedstawicieli różnych kierunków teorii i filozofii prawa. H.L.A. Hart zburzył tzw. twardy pozytywizm, a przy okazji dokuczył amerykańskim realistom. Jego pojmowanie prawa zostało wszak zakwestionowane przez autorów lewicowych lub liberalnych (od Lona Fullera, przez kontynuatorów myśli Gustava Radbrucha, po Ronalda Dworkina). W ostatnich latach coraz większe zainteresowanie budzą koncepcje wyrastające po przeciwnej politycznie stronie sceny i nawiązujące do idei konserwatywnych, republikańskich, nacjonalistycznych, antyglobalistycznych i antyfederacjonistycznych.
W wielu miejscach na świecie rozsypują się też fundamenty i kanony praktyki ustrojowej oraz prawniczej: konstytucje przestają mieć znaczenie, rządy prawa są wypierane przez rządy suwerenów, legislacja przekształciła się w polowanie na przeciwników politycznych, rządzenie zastępuje się zarządzaniem kryzysowym i skrajnym instrumentalizmem, obowiązywanie prawa traktuje się jako dysfunkcjonalną narrację, sądy zamiast być „stolicami prawa” stają się bastionami słabnącego oporu. W takim przypadku zaufanie do rządzących niknie, a posłuch jest zapewniony dzięki bierności rządzonych i bezkompromisowej propagandzie.
Właśnie w takim kontekście pojawiają się pytania o to: (1) czym jest prawo, albo: co nazywamy prawem, bo może nasze nieporozumienia zaczynają się już na poziomie języka; (2) jaki są kryteria oceny zgodności naszych zachowań z prawem, czyli ich legalności. Obejmuje to jednak również takie pojęcia jako nadużycie prawa, obejście prawa, dopuszczalne nieposłuszeństwo prawu itp.; (3) co sprawia - jakie fakty, okoliczności - że jesteśmy gotowi podporządkować się prawu, nawet gdy jest dla nas niekorzystne, niepożądane, lub bezwzględne
i okrutne. Inaczej mówiąc pytamy jakie tytuły mają rządzący żądając posłuchu wobec ustanawianych norm prawnych.
W ramach seminarium będziemy analizować spory między różnymi kierunkami nauk prawnych i myśli społecznej. Będzie to próba ustalenia jak dziś rozumiane jest prawo, jakie idee przewodnie kierują sędziami, adwokatami i stosującymi prawo pracownikami instytucji publicznych.
Nasze dociekania, lektury i dyskusje będą obejmowały podstawowe pytania dotyczące stanowienie, obowiązywania i stosowania prawa:
czy rzeczywiście prawo, które przesądza o naszych obowiązkach i uprawnieniach zawiera się wyłącznie w złożonej sieci aktów normatywnych, czyli w przepisach prawnych (zagadnienia istoty, natury prawa), tzn. czy XIX-wieczna teza „Tylko prawo pozytywne jest prawem” ma nadal wartość jako sposób wyjaśnienia i projektowania praktyki prawniczej?
jak pojmujemy całość systemu / porządku prawnego (zagadnienia systemowe i idea pluralizmu normatywnego)?
jak ustalamy obowiązywanie norm prawnych, jak dokonujemy wyboru norm mających zastosowanie w konkretnych sprawach (zagadnienia walidacyjne i intertemporalne), a zatem czy „obowiązywanie normy prawnej” nie jest myślowym konstruktem, który ogranicza nasze rozumienie praktyki prawniczej zamiast ją porządkować?
Jaką rolę w rozumowaniach prawników odgrywa język tekstów prawnych, przy pomocy którego wyrażamy normy prawne, ale i orzeczenia sądowe lub decyzje administracyjne?
jak interpretujemy źródła prawa (zwłaszcza przepisy aktów normatywnych – zagadnienia wykładni prawa i inferencji norm). Czy wykładnia prawa polega na stosowaniu się do przyjętych dyrektyw (reguł) interpretacji? Czy sędziowie (prawnicy) tworzą „wspólnoty interpretacyjne” i czy nie stanowi to naruszenia prawa?
dlaczego powołujemy (cytujemy) akty stosowania prawa, zwłaszcza orzeczenia rozmaitych sądów, zarówno krajowych, jak i ponadnarodowych (m.in. TSUE, ETPCz), jak formułujemy i uzasadniamy podjęte decyzje lub wydane orzeczenia (zagadnienia argumentacji), czyli dlaczego błędna jest opinia, że orzeczenia sądów polskich w istotnym zakresie pełnią rolę precedensów tak jak wyroki w kulturze common law?
jaki wpływ na myślenie i działanie prawników ma społeczny, kulturowy i polityczny kontekst funkcjonowania prawa, czyli na przykład jakie postawy prawników (zwłaszcza sędziów) kształtuje takie otoczenie, czym są aktywizm i powściągliwość sędziowska, jakie faktyczne źródła i jakie konsekwencje niosą ze sobą formalizm i legalizm, a jakie oportunizm, konformizm lub serwilizm prawników, w tym zwłaszcza sędziów?
Nie ma wątpliwości, że w procesie orzekania ogromne znaczenie mają postawy sędziów będące wypadkową (a) czynników psychologicznych (typów osobowości, temperamentów, ale i uprzedzeń), (b) czynników aksjologicznych, tj. światopoglądowych wyborów co do kluczowych wartości społecznych i ich pojmowania (np. sprawiedliwości, równości, wolności, wyrozumiałości) oraz (c) przyjętych ideologii politycznych (liberał, konserwatysta, radykał-progresywista, lojalista itp.).
jak uzasadniamy obowiązek posłuchu wobec prawa a także obowiązek organów władzy publicznej stosowania rozmaitych konsekwencji, w tym sankcji (m.in. zagadnienia legitymizacji prawa) i wreszcie
jak rozumiemy i wykonujemy zawody prawnicze i rozmaite związane z nimi role zawodowe (zagadnienia etyczne, ekonomiczne, psychologiczne i socjologiczne).
Planowane zajęcia nie są adresowane wyłącznie do tych, którzy odkryli już w sobie zainteresowania filozoficzne, teoretyczne lub metodologiczne, ale także – może nawet przede wszystkim – tych osób, które koncentrując się na zagadnieniach praktycznych, związanych z określoną dziedziną prawa (cywilnego, karnego, konstytucyjnego, administracyjnego itp.) dostrzegają, że brakuje im narzędzi niezbędnych dla zrozumienia, wyjaśnienia i rozwiązywania konkretnych problemów dogmatycznych, choćby takich jak przygotowanie się do egzaminów na aplikację itp.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia będą prowadzone w formie konwersatorium. Będę polegać na wspólnej analizie materiałów przedstawionych przez prowadzącego i dyskusji nad argumentami prezentowanymi w konkretnych sporach. Podstawą zaliczenia będzie obecność na zajęciach i udział w kolejnych pracach.
Prowadzący seminarium liczy, że w roku akademickim 2022/2023 będzie można wrócić do dwóch wcześniejszych doświadczeń , tj. (1) obecności seminarzystów na rozprawach w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie, a także w Sądzie Okręgowym dla Warszawy-Śródmieścia (wydział cywilny), a także (2) wspólnego wyjazdu studyjnego poświęcony analizie uzasadnień orzeczeń sądowych, w tym z wykorzystaniem metody content analysis, itp.
Kryteria oceniania
Seminarium przeznaczone jest dla studentów V roku. Nie przewiduje się szczególnych wymagań formalnych. Przydatna może okazać się znajomość języków obcych (głównie języka angielskiego).
Praktyki zawodowe
Nie przewidziane w ramach seminarium
Literatura
Ostateczna lista tekstów omawianych na zajęciach będzie przedstawiona w październiku i dodatkowo będzie uwzględniała tematy prac magisterskich wybranych przez seminarzystów. Poniżej wskazuję tylko kluczowe pozycje.
1. Brożek B., Umysł prawniczy, Kraków 2018;
2. Dworkin R., Imperium prawa, 2006,
3. Dworkin R., Justice in robes, Harvard Univ. Press, 2006,
4. Gizbert-Studnicki Tomasz: Pozytywistyczny park jurajski, „Forum Prawnicze” 2/2013.
5. Gutowski M., Kardas P., Wykładnia i stosowanie prawa w procesie opartym na Konstytucji, Warszawa 2017;
6. Kordela M., Zasady prawa. Studium teoretycznoprawne, Poznań 2012;
7. Łętowska E.: Kilka uwag o praktyce wykładni, w: ”Kwartalnik Prawa Prywatnego”, Rok XI:2202 z. I, s. 44 i nast.
8. Matczak M., Summa iniuria. O błędzie formalizmu w stosowaniu prawa, Warszawa 2007;
9. Morawski L.: Czy sądy mogą się angażować politycznie?, „Państwo i Prawo” 3/2006,
10. Pichlak M., Refleksyjność prawa. Od teorii społecznej do strategii regulacji i z powrotem, Łódź 2019;
11. Romanowicz M. Sceptycyzm wobec prawa. Esej o (nie)możności jurydycznego wątpienia, w: Bokus B., Kosowska E., O wątpieniu (w:) Język. Poznanie. Komunikacja, Warszawa 2015;
12. Smolak M.: Wykładnia prawa a zmiana społeczno-polityczna, [w:] J. Stelmach (red.) Studia z filozofii prawa 1, Kraków 2003
13. Stawecki, T., Złota reguła wykładni [o rozumowaniu ad absurdum]”, w: „W poszukiwaniu dobra wspólnego. Księga jubileuszowa Profesora Macieja Zielińskiego”, pod red. A. Choduń i S. Czepity, Szczecin 2010, s. 113-128;
14. Stawecki, T., Dorobek nauki prawa w uzasadnieniach decyzji sądowych, w: Uzasadnienia decyzji stosowania prawa, redakcja naukowa: I. Rzucidło-Grochowska, M. Grochowski, Wolters Kluwer 2015; ss. 116-137;
15. Stawecki, T., Dyskusje wokół aktywizmu i pasywizmu sądów konstytucyjnych jako spór o wykładnię konstytucji, [w: Wykładnia konstytucji. Inspiracje, teorie, argumenty …]
16.. Stelmach, J., Kodeks argumentacyjny dla prawników, Kraków [Zakamycze], 2003;
17. Sulikowski A., Współczesny paradygmat sądownictwa konstytucyjnego wobec kryzysu nowoczesności, Wrocław 2008.
18. Wróblewski J., Sądowe stosowanie prawa, Warszawa 1988;
19. Wykładnia konstytucji. Inspiracje, teorie, argumenty, red. nauk. T. Stawecki, J. Winczorek, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: