Seminarium specjalizacyjne (proseminarium) - prawo penitencjarne 2200-1F069
Proseminarium ma charakter badawczy. W jego trakcie zostaną zrealizowane dwa komponenty tj. merytoryczno-badawczy oraz metodologiczny.
Celem komponentu metodologicznego jest przekazanie wiedzy teoretycznej z zakresu metodologii badań naukowych oraz przygotowania pracy magisterskiej.
Komponent merytoryczno - badawczy ma na celu umożliwienie studentom poznania pracy badawczej w praktyce na przykładzie wybranego zagadnienia z zakresu szeroko rozumianego prawa karnego wykonawczego.
W bieżącym roku akademickim w ramach proseminarium zajmiemy się analizą różnych środków o charakterze wolnościowym, które de lege lata funkcjonują w polskim systemie prawnym, a których celem jest zabezpieczenie funkcjonowania na wolności osób, które z powodu popełnionego przestępstwa lub ryzyka jego popełnienia, muszą podlegać nadzorowi ze strony odpowiednich służb. Studenci, podzieleni na mniejsze grupy, będą analizować poszczególne środki tj. dozór policyjny realizowany jako środek zapobiegawczy, dozór elektroniczny stanowiący wolnościową formą odbywania kary pozbawienia wolności, wolnościowe środki zabezpieczające takie jak elektroniczna kontrola miejsca pobytu, terapia oraz terapia uzależnień, środki karne o charakterze administracyjnym ujęte w art. 39 pkt 2-3 kodeksu karnego, które także mogą być orzekane jako środki zabezpieczające, a także nadzór prewencyjny orzekany na podstawie ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób. Celem naszych analiz będzie ocena obecnych rozwiązań oraz ich ewentualna konstruktywna krytyka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci zdobędą pogłębioną wiedzę z zakresu środków analizowanych podczas zajęć.
Udział w proseminarium dostarczy umiejętności z zakresu interpretacji przepisów prawa karnego, postępowania karnego, karnego wykonawczego oraz ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Aktywny udział w tak pomyślanych zajęciach rozwija i wzmacnia krytyczne i analityczne myślenie. Uczy także odważnego poszukiwania najlepszych rozwiązań, także i w tych sferach, które na pierwszy rzut oka wydają się być uregulowane racjonalnie i kompleksowo. Jest także świetnym praktycznym ćwiczeniem przed zadaniem czekającym studentów na ostatnim roku studiów, tj. wybraniem problemu badawczego, który będzie przedmiotem ich pracy magisterskiej, poszukiwaniem materiałów naukowych i ich świadomą selekcją i wreszcie napisaniem pracy magisterskiej.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia proseminarium będzie obecność oraz aktywny udział w prowadzonych w jego ramach badaniach i analizach.
Literatura
1. Z. Hołda, J. Hołda, J. Migdał, B.Żórawska, Prawo karne wykonawcze, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
2. S. Lelental, Kodeks karny wykonawczy. Komentarz., C.H.Beck (wydanie 7, Warszawa 2020).
3. K. Postulski, Kodeks karny wykonawczy, Komentarz (ostatnie wydanie)
4. J. Lachowski, Kodeks karny wykonawczy, Komentarz (ostatnie wydanie)
5. T. Szymanowski, Prawo karne wykonawcze z elementami polityki karnej i penitencjarnej, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
6. Wybrane komentarze do kodeksu karnego (w zakresie kar, środków karnych oraz środków zabezpieczających)
7. A. Gutkowska Nadzór prewencyjny. Wybrane aspekty orzekania i stosowania wolnościowego środka postpenalnego w: Prawo w działaniu. Sprawy karne nr 45/2021
8. A. Gutkowska, J. Włodarczyk-Madejska, J.Klimczak i P. Sidor, Gdy kara nie wystarcza… O praktyce stosowania wybranych rozwiązań prawnych wobec sprawców z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie dla społeczeństwa, wyd. IWS, Warszawa 2020
Dodatkowo literatura podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: