Klinika prawa 2200-1CV20
Szkolenia warsztatowe mają na celu przygotowanie studentów do pracy w Klinice, a w szczególności udzielania porad prawnych. Obejmują zapoznanie ich z regulaminem pracy w Klinice, zasadami prowadzenia i przechowywania dokumentacji, komunikacji interpersonalnej w tym m.in. aktywnego słuchania, przeprowadzania wywiadu z klientem, (m.in. sposobu zadawania pytań), Komunikacji z klientem znajdującym się w sytuacji kryzysowej lub zaburzonym psychicznie, stereotypów kulturowych i ich przezwyciężanie, Stresu związany z wykonywaniem zawodu i sposoby radzenia sobie z nim.
Wykłady ogólne dotyczą: zasad wykonywania zawodu adwokata, radcy prawnego, prokuratora, sędziego, komornika, wybranych zagadnień z etyki zawodowej oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej, zasad funkcjonowania instytucji ochrony praw człowieka (RPO, RPD) oraz specyfiki działalności branżowych organizacji pozarządowych działających na tym polu i ich roli w procesie karnym i cywilny, zasady współdziałania Kliniki z organami wymiaru sprawiedliwości, RPO, organizacjami pozarządowymi
Seminaria w sekcjach poświęcone są omówieniu zagadnień prawnych pojawiających się w związku udzielaniem porad.
Seminaria mogą być również poświęcone m.in. pisaniu opinii prawnych, sztuce wystąpień publicznych, dyskusjom związany, z najnowszymi orzeczeniami związanymi z tematyką sekcji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność przeprowadzania wywiadu z klientem, zdefiniowania problemu prawnego, poprawnego napisania opinii prawnej i koniecznych pism procesowych w konkretnej sprawie.
Zdobycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania poszczególnych zawodów prawniczych m.in. w stopniu pozwalającym na dokonanie świadomego wyboru przyszłej drogi zawodowej. Zdobycie pogłębionej wiedzy praktycznej na temat funkcjonowania danej dziedziny prawa
Kryteria oceniania
Sprawdzanie wiedzy prawniczej w trakcie dyskusji na seminariach sekcyjnych, sprawdzanie drogą e- mailową opinii prawnych i pism procesowych przygotowywanych dla poszczególnych klientów. Ocena pracy studenta zależy od umiejętności przedstawienia stanu faktycznego, trafności zidentyfikowania problemu prawnego oraz zasadności zaproponowanego rozwiązania. Podstawą oceny jest również forma np. pism procesowych oraz stopień opanowania technik pisarskich.
Zaliczenie zajęć na podstawie obecności na wykładach ogólnych, warsztatach oraz seminariach sekcyjnych oraz jakości przygotowywanych opinii i pism procesowych. Możliwość zdawania egzaminu z przepisów dotyczących statusu, praw i obowiązków poszczególnych zawodów prawniczych (w szczególności zawodu adwokata i radcy prawnego) oraz zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Literatura
1. Z. Krzemiński, Etyka adwokacka. Teksty, orzecznictwo, komentarz, 2008
2. E. Łojko (red.), Etyka prawnika. Etyka nauczyciela zawodu prawniczego, Warszawa 2006
3. Skrypt edukacji klinicznej, Warszawa 2003
4. Ł. Bojarski, B. Namysłowska-Gabrysiak, Symulacja rozpraw sądowych jako metoda edukacyjna, Warszawa 2008
5. Studencka Poradnia Prawna. Idea. Organizacja. Metodologia,
Warszawa 2005
6. Czasopismo „Klinika”
7. Czasopismo „Edukacja Prawnicza”
We wszystkich sekcjach obowiązuje również literatura przedmiotu danej sekcji, podana przez Koordynatora.
Studenci mogą również sięgnąć do publikacji, wydanych w ramach Biblioteki Studenckich Poradni Prawnych, C.H. Beck.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: