Warsztaty europejskie 2105-PP-L-D5WAEU
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ogólne informacje o tym, w jaki sposób bezpośrednio UE oddziałuje na obywateli, a obywatele na instytucje UE
2. Znaczenie europejskiego prawa i polityk dla obywateli UE. Koordynacja polityki europejskiej na poziomie krajowym
3. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 1 – aspekty teoretyczne)
4. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 2 – praktyczne wykorzystanie jednego z instrumentów)
5. Test. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych (przegląd, wprowadzenie, informacje szczegółowe)
6. Innowacyjność w Unii Europejskiej, crowdsourcing (jako elementy realizacji europejskich projektów)
7. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych – praktyczne przygotowanie projektu
8. Status urzędników europejskich. Praktyczne aspekty pracy w unijnych instytucjach
9. Praca w instytucjach europejskich: rola EPSO, konkursy, staże
10. Praca w instytucjach europejskich: przygotowanie profilu i ćwiczenia praktyczne
11. Fundusze europejskie – źródła i zasady finansowania
12. Fundusze europejskie – zasady przygotowania projektu (z matrycą logiczną, harmonogramem, budżetem)
13. Praktyczne aspekty wpływu instytucji UE na obywateli – przykład Frontexu oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
14. Podsumowanie zajęć. Projekty indywidualne omówione wcześniej z prowadzącym.
15. Test końcowy
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student
- ma wiedzę dotyczącą struktury oraz sposobu funkcjonowania instytucji umożliwiających wpływ obywateli na działania i polityki Unii Europejskiej, a także relacje tych instytucji z instytucjami państw członkowskich [K_W05]
- ma wiedzę o sposobach oddziaływania instytucji UE na obywateli, firmy i instytucje – zarówno bezpośrednio, jak i poprzez instytucje państw członkowskich [K_W08]
- zna przepisy prawa UE w obszarach istotnych dla codziennego funkcjonowania obywateli (w różnych obszarach ich działalności zawodowej, prywatnej, społecznej i politycznej) i ich znaczenie [K_W10]
- zna źródła, metody i narzędzia pozyskiwania informacji naukowej i administracyjno-
urzędniczej w obszarze działania instytucji wpływu obywateli na działanie UE, a także instytucji wspierających obywateli w ich efektywnym funkcjonowaniu na płaszczyźnie prywatnej, zawodowej i publicznej [K_W11]
- ma wiedzę w zakresie różnych podejść do działania instytucji Unii Europejskiej, poglądów wobec niej (w tym zna źródła wiedzy na temat zróżnicowania takich poglądów)a także uwarunkowań społecznych i politycznych takich poglądów w ujęciu socjodemograficznym oraz w zależności od państwa członkowskiego [K_W12]
UMIĘJĘTNOŚCI
Student
- potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery polityczno- administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich z perspektywy ich znaczenia dla dobrostanu obywateli w Unii Europejskiej [K_U01]
- potrafi posługiwać się siatką pojęciową i nazewnictwem instytucji i procedur związanych z wpływem obywateli UE na jej działanie i możliwościami bezpośredniego korzystania z narzędzi wsparcia obywateli w Unii Europejskiej [K_U02]
- potrafi analizować uwarunkowania i mechanizmy działania instytucji europejskiego Ombudsmana, instytucji świadczących bezpośrednie usługi dla obywateli UE w oparciu o prawo europejskie oraz umożliwiających korzystanie z możliwości wynikających z bycia obywatelem UE [K_U03]
- ma praktyczne umiejętności prognozowania procesów zmian w sposobach korzystania z europejskiego obywatelstwa, a także w nastawieniu obywateli wobec UE i jej działań w zależności od uwarunkowań związanych z działaniem UE, jej programami i jej relacjami z państwami członkowskimi [K_U04] [K_U07]
- ma umiejętność posługiwania się prawem europejskim w celu rozwiązania praktycznych problemów związanych z korzystaniem z praw obywatela UE, pozyskiwaniem funduszy UE itp. [K_U05]
- potrafi przygotować dokumenty niezbędne do reprezentowania interesów obywatela w instytucjach UE, potrafi wykonywać działalność doradcza w zakresie pozyskiwania funduszy UE, potrafi podnosić kwalifikacje w obszarze praktycznego korzystania z możliwości, jakie daje obywatelstwo państw UE [K_U06]
- potrafi pisemnie i ustnie prezentować wyniki swoich analiz w obszarze wpływu UE na obywateli oraz instrumentów, jakie UE daje obywatelom, by podnosili swój dobrostan [K_U08] [K_U09] [K_U10]
KOMPETENCJE
Student
- uznaje znaczenie wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie w obszarze praktycznego działania UE [K_K01]
- odpowiedzialnie pełni role zawodowe, prawidłowo rozstrzyga dylematy w zakresie pracy w instytucjach i firmach realizujących działania ze wsparciem Unii Europejskiej [K_K02] [K_K03]
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji w zakresie objętym wpływem UE na obywateli [K_K04]
Kryteria oceniania
Kryteriami oceny będą: aktywny udział w zajęciach, realizacja zadań praktycznych (w tym domowych), wypełnienie testów w środku i na koniec semestru
Praktyki zawodowe
Fakultatywne, w zależności od możliwości instytucji oferujących praktyki.
Literatura
Publikacje
Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016
Curyło Barbara, Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne, Rocznik Integracji Europejskiej 9/2015, s. 77-89
Mieńkowska-Norkiene Renata, Konflikty w rządzeniu ponadnarodowym – stadium przypadku Unii Europejskiej, Studia Politologiczne 23/2012
Georg Ziegler, Konkurs na urzędnika europejskiego. Wydawnictwo Polsko-Niemieckie, Warszawa 2003
Dzienisz Łukasz, Sobieska Justyna, Praca i staże w Unii Europejskiej, Studia Emka, Warszawa 2003
Małecki Marcin, Tomaszewski Krzysztof, Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005
Dębicka Aneta, Dębicki Marek, Dmochowski Mariusz, Prawo urzędnicze Unii Europejskiej, Warszawa 2004
Dokumenty:
Regulamin pracowniczy, Dziennik Urzędowy L 56 z 4 marca 1968,
Barcz J. (red.), Prawo Unii Europejskiej. Prawo materialne i polityki, Warszawa 2006.
Domiter M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka, Warszawa 2013.
Groutage Ch., Jak zostać urzędnikiem Unii Europejskiej, Warszawa 2008.
Krasuska M., Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Warszawa 2014.
Miecznikowska J. (red.), Mechanizmy funkcjonowania administracji europejskiej. Polska w Unii Europejskiej, Warszawa 2010.
Nawrat M. A., Grabek N. D., Metodologia zarządzania projektem dofinansowanym z funduszy europejskich, Warszawa 2011.
Skalik J. (red.), Zarządzanie projektami, Wrocław 2009.
Strony internetowe
http://ec.europa.eu/civil_service/job/official/index_pl.htm
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
http://mazowia.eu/
W cyklu 2023Z:
Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016 |
W cyklu 2024Z:
Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: