Testy na urzędnika 2105-PP-L-D5TNUR
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurą rekrutacyjną do pracy w europejskiej służbie cywilnej prowadzoną przez wyselekcjonowane biuro - Europejski Urząd Doboru Kadr.
Zajęcia mają wymiar praktyczny, studenci rozwiązują testy: werbalne, numeryczne, abstrakcyjne, ocenę sytuacji, symulację e-tray oraz assessment centre (ćwiczenia grupowe, prezentacja ustna, case study, wywiad strukturalny). Ponadto, aby przybliżyć pracę unijnych instytucji na zajęcia są zapraszani goście - urzędnicy unijny, stażyści, ambasadorzy karier UE, eksperci narodowi (urzędnicy szczebla krajowego czasowo pracujący w instytucjach UE).
Tematy:
1. Europejski Urząd Doboru Kadr jako jednostka wyspecjalizowana w pozyskiwaniu pracowników dla Unii Europejskiej, typy oraz możliwości zatrudnienia w Unii Europejskiej (AD, AST, CAST), szczeble kariery w UE (AD5-16, AST1-11, FGI-FGIV).
2. Europejska administracja publiczna - omówienie statystyk. Jak wygląda Polska na tle innych państw w zakresie zatrudnienia Polaków w instytucjach UE? Testy na urzędnika unijnego - EU training - urzędnik AD, AST, CAST
3. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Omówienie szczebli kariery urzędniczej w Polsce szansą na pracę w strukturach Unii Europejskiej. Testy na urzędnika mianowanego w Polsce. Szanse i zagrożenia wyboru tego modelu kariery zawodowej dla młodych ludzi.
4. Metodologia rozwiązywania testów na urzędnika unijnego: rozumowanie werbalne, numeryczne i abstrakcyjne, ocena sytuacji.
5. Spotkanie z ekspertami szczebla europejskiego: urzędnikami unijnymi Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego - omówienie możliwości realizacji staży i pracy w instytucjach oraz agencjach UE. Jak napisać dobry list motywacyjny na staż w instytucjach UE?
6. Urzędnicy ze szczebla krajowego stają się pracownikami europejskiej służby cywilnej. Kim są eksperci narodowi i kto nim może zostać? Omówienie zasad rekrutacji i delegacji ekspertów narodowych (SNE) do pracy w instytucjach UE.
7. Symulacja e-tray jako drugi stopień rekrutacji w procedurze EPSO. Rozwiązywanie testów.
8. Assessment Centre jako trzeci stopień rekrutacji - case study, prezentacja ustna. Ćwiczenia w grupach.
9. Assessment Centre - pracy w grupach, wywiad strukturalny. Przeprowadzenie symulacji pracy w grupach z udziałem asesorów i unijnych kart ocen kandydatów.
10. Kodeks obowiązujący urzędników unijnych po zakończeniu służby.
11. Fakty i mity na temat testów EPSO.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Studenci mają wiedzę na temat statusu prawnego urzędnika i pracownika administracyjnego w unijnych instytucjach, potrafią wskazać różnice w kompetencjach związanych z ich stanowiskiem pracy. [K_W03, K_W05]
Wiedzą czym różni się proces rekrutacji w zależności od wybranego modelu zatrudnienia (AD, AST, CAST), np. jakie przysługują prawa socjalne, jaka jest maksymalna długość zatrudnienia pracowników kontraktowych, etc. Absolwent zna i rozumie status prawny urzędnika i pracownika administracyjnego w UE i państwach członkowskich oraz zadania związane z ich stanowiskiem pracy. [S_W01; S_W02]
Studenci potrafią wykorzystywać wiedzę teoretyczną o mechanizmach funkcjonowania UE do rozwiązywania problemów w miejscu pracy, jakim mogą być instytucje i agencje UE. [K_U03]
Studenci potrafią zarejestrować się w unijnym systemie składania aplikacji na staże w instytucjach UE oraz potrafią wypełnić CV w formacie Europass.
Studenci potrafią przygotowywać prace pisemne jak również wystąpienia ustne indywidualnie i zespołowo w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień zatrudnienia w instytucjach Unii Europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji. [K_U09; K_U10]
Poprzez branie udziału w dyskusji zdobywają umiejętności retoryczne i potrafią prowadzić dyskusję, wykorzystując poglądy innych osób, a także swoje
własne. Ponadto potrafią współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym kształcenie kompetencji menadżerskich.
Studenci nabędą kompetencje prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych (np. kodeks dobrej administracji UE). [K_K04]
Kryteria oceniania
1. Regularne oddawanie zadań domowych.
2. Prezentacja.
3. Ocena ciągła aktywności na zajęciach.
4. Test.
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Źródła:
Regulamin pracowniczy europejskiej administracji publicznej: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1023
Opis procedury rekrutacyjnej EPSO: https://www.ssw-sopot.pl/wp-content/uploads/2020/05/3.-epso-jako-organ-rekrutujacy-korpus-urzedniczy..pdf
Kurs e-learningowy pt. “Kariera w instytucjach UE”: Witamy na unijnej platformie e-learningowej Kariera | epso-mooc (europa.eu)
Oficjalna strona Europejskiego Urzędu Doboru Kadr: Careers with the European Union | by the European Personnel Selection Office (europa.eu)
Literatura:
Monografie i publikacje zbiorowe:
Borkowski P., Międzyrządowość w procesie integracji europejskiej, Warszawa 2013.
Czaputowicz J., Administracja publiczna: wyzwania w dobie integracji europejskiej, Warszawa 2011.
Czaputowicz J., Teorie integracji europejskiej, Warszawa 2018.
Demmke C., Moilanen T., Civil services in the EU of 27: reform utcomes and the future of the civil service, PeterLand 2010.
Hooghe L., The European Commission and the Integration of Europe. Images of Governance, Cambridge University Press 2002.
Itrich-Drabarek J. (red. nauk), Encyklopedia administracji publicznej, Warszawa 2019.
Itrich-Drabarek J., Służba cywilna w Europie Środkowo-Wschodniej: implementacja norm, procedur i wartości europejskich służby cywilnej, Warszawa 2013.
Itrich-Drabarek J., Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010.
Kassim, H., Peterson, J., Bauer, M. W., Connolly, S., Dehousse, R., Hooghe, L., & Thompson. A., The European Commission of the Twenty-First Century, Oxford University Press 2013.
Kripsza A., Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Warszawa 2016.
Małecki M., Tomaszewski K., Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005.
Moravcsik A., Liberal Intergovernmentalism, [w:] A. Wiener, T. Borzel, T. Risse (red. nauk.), European Integration Theory, Oxford University Press 2019.
Mroczka K., Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w polskiej służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa, Warszawa 2015.
Sidor-Rządkowska M., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach komercyjnych i w administracji publicznej. Czego biznes może się uczyć od służby cywilnej?, Kraków 2018.
Rydlewski G., Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej, Warszawa 2006.
Supernat J., Administracja Unii Europejskiej: zagadnienia wybrane, Wrocław 2013.
Szczerski K., Administracja publiczna w modelu zarządzania wielopasmowego: wyzwania dla rozszerzonej Unii Europejskiej - przypadek Polski, Warszawa 2005.
Tosiek P., Administracja rządowa państwa członkowskiego w organach przygotowawczych Rady Unii Europejskiej: perspektywa politologiczna, Lublin 2016.
Wojtaszczyk K.A, Wiśniewska-Grzelak J. (red. nauk.), Służba publiczna w instytucjach Unii Europejskiej, [w:] Teorie i metody w studiach europejskich, Warszawa 2015.
Witkowska M. (red. nauk.), Znaczenie Polaków w instytucjach i organach Unii Europejskiej wraz z bilansem zatrudnienia. Refleksje po dekadzie członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Warszawa 2014.
Wiszniowski R. (red. nauk.), Administracja i polityka. Europejska administracja publiczna, Wrocław 2005.
Artykuły naukowe:
Baruk J., Innowacyjność organizacji administracji publicznej funkcjonujących w Unii Europejskiej, „Przegląd Organizacji” 2013.
Bickerton Ch., Hodson D., Puetter U., The New Intergovernmentalism: European Integration in the Post-Maastricht Era, “Journal of common market studies”, 2014.
Demmke Ch., Civil services in the EU of 27 - reform outcomes and the future of the civil service, EIPASCOPE 2010/2.
Cygan P., Konsekwencje członkostwa Polski w Unii Europejskiej dla funkcjonowania administracji publicznej, „Kultura i Polityka” 2014.
Czaputowicz J., Służba cywilna w instytucjach Unii Europejskiej, “Służba Cywilna” 2003.
Hensel S, Staff and status in international bureaucracies: a Weberian perspective on the EU civil service, “Cambridge Review of International Affairs” 2016.
Itrich-Drabarek J., Koncepcyjne i metodologiczne założenia nad administracją publiczną (na przykładzie analizy nad służbą cywilną), „Przegląd Europejski” 2012.
Itrich-Drabarek J., Nowak-Far A., Polska administracja publiczna w procesie dostosowania do Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” 2008.
Hooghe L., Images of Europe: How Commission Officials Conceive Their Institution’s Role, Journal of Common Market Studies 2012.
Jurga-Wosik E., Analiza porównawcza służby cywilnej w Polsce i w instytucjach Unii Europejskiej (stan prawny – grudzień 2008 rok), „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2008.
Mazur S., Administracja publiczna w wybranych państwach Europy Zachodniej, „Zeszyty Naukowe” 2006.
Moravcsik, Preferences and power in the EC: a liberal intergovernmentalist approach, “Journal of common market studies” 1993.
Murdoch Z., Connolly S., Kassim H., Administrative legitimacy and the democratic deficit of the European Union, Journal of European Public Policy, 2018.
Wiśniewska J. A., Służba publiczna w instytucjach Unii Europejskiej na tle służby cywilnej wybranych państw członkowskich – zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, „Przegląd Europejski” 2012.
Wrzosek S., Poszukiwanie koncepcji kształcenia kadr dla administracji publicznej w Polsce, „Krytyka prawa” 10/2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: