Programy i fundusze Unii Europejskiej 2105-PP-L-D3PIUE
1. Polityka spójności UE – istota i geneza polityki spójności UE (polityka regionalna, polityka strukturalna – rozróżnienie pojęć), spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna, cele i zasady polityki spójności UE, monitorowanie funduszy; programowanie funduszy; ewaluacja funduszy.
2. Istota znacznie klasyfikacji jednostek terytorialnych Unii Europejskiej – NUTSy (egzemplifikacja na przykładzie Polski i Unii Europejskiej).
3. Perspektywa finansowa 2021-2027 - założenia budżetowe, cele rozwojowe i priorytety, dokumenty strategicznie na poziomie unijnym (rozporządzenie ramowe, rozporządzenie ws. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności (FS), rozporządzenie ws. Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), rozporządzenie ws. Interreg, rozporządzenie ws. Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST).
4. Perspektywa finansowa 2021-2027 - założenia budżetowe, cele rozwojowe i priorytety, dokumenty strategicznie na poziomie krajowym (Umowa Partnerstwa).
5. Fundusze Komisji Europejskiej: CEF, LIFE, COSME, Horyzont Europa, Erasmus+, Europejski Korpus Solidarności.
6. Fundusz Infrastruktura, Klimat, Środowisko (FEnIKS), Fundusz Nowoczesna Gospodarka (FENG), Fundusz Rozwój Cyfrowy (FERC), Fundusz Polska Wschodnia (FEPW).
7. Fundusz Rozwój Społeczny 2021-2027 (FERS), Fundusz Współpraca Terytorialna Interreg 2021-2027, Fundusz Pomoc Żywnościowa 2021-2027, Fundusze Regionalne 2021-2027 (16).
8. Warsztaty: projekt z funduszy Unii Europejskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodne z programem studiów:
1) w zakresie wiedzy: zna strukturę i uwarunkowania prowadzenia poszczególnych polityk w Unii Europejskiej, zasady zakładania i rozwoju działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym UE, funkcjonowania sektora publicznego i prywatnego, rozróżnia rodzaje funduszy unijnych, zna istotę i znacznie klasyfikacji jednostek terytorialnych Unii Europejskiej (K_W06, K_W09).
2) w zakresie umiejętności: potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery polityczno-administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w obszarze funduszy w Unii Europejskiej, pracować w zespołach, gromadzić dane, dokonywać ich hierarchizacji oraz przetwarzać i prezentować informacje, wykorzystać zdobytą wiedzę w celu pozyskiwania analogicznych środków finansowych na unijne projekty (K_U01, K_U05, K_U08, K_U09, K_U10).
3) w zakresie kompetencji społecznych: współdziała w grupie realizując określone projekty z zakresu procesu decyzyjnego UE, efektywnie funkcjonuje na rynku pracy, podejmuje przedsiębiorcze i kreatywne działania (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć są wykorzystywane zróżnicowane i komplementarne metody pracy. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych (aktywność, prezentacja, projekt, egzamin):
Punktacja i oceny:
1. Prezentacja.
2. Aktywność.
3. Projekt finansowany z Unii Europejskiej.
4. Egzamin – test w sesji.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura:
1) Augustyn A., Ostapowicz H. (red.), Fundusze europejskie w polityce spójności, Białystok 2013.
2) Bańka M. S., Gołembski F., Fundusze Unii Europejskiej a rozwój społeczno-gospodarczy, Warszawa 2010.
3) Domiter M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria
i praktyka, Warszawa 2013.
4) Jankowska M., Sokół A., Wicher A. Fundusze Unii Europejskiej dla przedsiębiorców, Warszawa 2010.
5) Komornicki T. (red.), Dubownik A., Rudnicki R., Szyda B., Adamiak C., Kaliński K., Fundusze Unii Europejskiej jako czynnik rozwoju regionalnego, Warszawa 2019.
6) Krasuska M., Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Warszawa 2014.
7) Laskowska I., Dańska-Borsiak B., Fundusze Unii Europejskiej a atrakcyjność inwestycyjna polskich powiatów: analiza powiązań przestrzennych, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2019, vol. 5, t. 344, s. 115-136.
8) Miś T., Pamuła T., (red.), Fundusze Unii Europejskiej jako czynnik poprawy konkurencyjności i jakości życia na obszarach wiejskich Podkarpacia, Rzeszów 2016.
9) Nawrat M. A., Grabek N. D., Metodologia zarządzania projektem dofinansowanym z funduszy europejskich, Warszawa 2011.
10) Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B., (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych” podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
11) Sikora-Gaca M., Kosowska U. (red.), Fundusze europejskie w teorii i praktyce: edukacja, gospodarka, kultura, społeczeństwo, Warszawa 2014.
Strony internetowe:
1) https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
2) https://ec.europa.eu/info/overview-funding-programmes_pl
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Brak |
W cyklu 2024Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: