Media w Europie 2105-PP-L-D3ME
Tematyka poszczególnych zajęć:
1.Zajęcia organizacyjne
2/3. Funkcje mediów w społeczeństwie demokratycznym.
4. Przyczyny i efekty zmian konsumpcji mediów w Europie.
5. Wolność słowa i jej ograniczenia w państwach europejskich.
6. Zasady organizacji polskiego systemu medialnego.
7. Koncentracja kapitału mediów jako zagrożenie wolności słowa.
8/9. Telewizja - główne źródło informacji w społeczeństwach europejskich.
10.Radio w Europie - medium towarzyszące.
11. Upolitycznienie prasy codziennej.
12. Magazyny, jako źródło rozrywki.
13. Szanse i zagrożenia wynikające z dziennikarstwa obywatelskiego.
14. Wiarygodność źródeł informacji, zagrożenia dezinformacją.
15. Zaliczenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zajęciach:
WIEDZA:
K_W08 Zna oddziaływania regulacji przyjętych w UE na systemy medialne państw członkowskich;.
K_W09 Zna cele i sposoby ograniczania procesu koncentracji własności mediów .
K_W11 Zna źródła, metody i narzędzia pozyskiwania informacji naukowej i administracyjno-urzędniczej w obszarze UE.
K_W12 Zna poglądy na temat inicjatyw unijnych na rzecz wolności słowa i walki z dezinformacją.
K_W13 Zna ekonomiczne, prawne i społeczne uwarunkowania funkcjonowania mediów w państwach członkowskich UE.
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 Potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać zasady funkcjonowania mediów w państwach członkowskich UE.
K_U02 Potrafi posługiwać się odpowiednią siatką pojęciową.
K_U07 Potrafi analizować rozwiązania konkretnych problemów z obszaru funkcjonowania mediów (gwarancje wolności słowa; ograniczenia wolności słowa; ograniczanie procesu koncentracji własności mediów; zasady funkcjonowania mediów publicznych; walka z dezinformacją).
K_U08 Potrafi opracowywać i prezentować wyniki badań naukowych i wykorzystywać je do analizy i rozwiązywania problemów naukowych oraz wdrażania rozwiązań praktycznych problemów funkcjonowania mediów.
POSTAWY:
K_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie.
K_K02 Jest gotów do współdziałania w grupie, wymagając od siebie i innych zasad etyki.
K_K03 Jest gotów do inicjowania i określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
Kryteria oceniania
Stosowane metody:
wykład, prezentacja, pobudzanie aktywnosci słuchaczy.
Kryteria oceniania:
Warunkiem wstępnym zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności).
Podstawę oceny stanowi suma punktów uzyskanych z indywidualnej pracy semestralnej, testu i aktywności.
Praca semestralna na jeden z podanych tematów (0-5 pkt.; każdy słuchacz musi uzyskać min. 3 pkt.), test (0-5 pkt.; każdy słuchacz musi uzyskać min. 3 pkt.), aktywność podczas zajęć (0-11 pkt.; każdy student musi uzyskać min. 6 pkt.), na którą składają się: w trakcie dwóch zajęć praca w podgrupach (po 1 pkt.; każdy słuchacz musi uzyskać min. 1 pkt.), podczas trzech zajęć krótka 5 minutowa prezentacja tematów przygotowanych w podgrupach poza zajęciami (po 1 pkt.; każdy słuchacz musi uzyskać min. 2 pkt.); podczas sześciu zajęć możliwość odpowiedzi na zadane przez prowadzącą pytania (po 1 pkt.; każdy słuchacz musi uzyskać min. 3 pkt.). Suma uzyskanych punktów stanowi podstawę oceny ostatecznej:
12 pkt. ocena dostateczna,
13 pkt. - dostateczna plus,
14 pkt. - dobra,
15 pkt. dobra plus,
od 16 pkt. - bardzo dobra.
W przypadku uzyskania niewystarczającej liczby punktów ze wszystkich ocenianych elementów student otrzymuje ocenę niedostateczną. Student w poprawkowej sesji egzaminacyjnej będzie mógł przystąpić do egzaminu poprawkowego w formie testu. Oceny z zajęć zostaną wpisane do USOS do końca sesji egzaminacyjnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Anderson Peter, Geoff Ward (red., 2010), Przyszłość Dziennikarstwa w Dojrzałych Demokracjach, tłum. Anna Piwnicka, Warszawa.
Blumler Jay G., Gurevitch Michael (1995), The Crisis of Public Communication, London.
Hallin Daniel, Mancini Paolo (2007), systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków.
Kudliński Rafał (2010), Rozwój tematycznych kanałów telewizji satelitarnej w Europie w latach 1989-2009, Wrocław.
Nieć Mateusz (2010), Komunikowanie społeczne i media. Perspektywa politologiczna, Warszawa.
Postman Neil (2006), Zabawić się na śmierć, Warszawa.
Stasiak-Jazukiewicz Ewa (2009), Duńskie media, Warszawa.
stasiak-Jazukiewicz Ewa (2013), Zmiana paradygmatu? Niemiecki system medialny, Warszawa.
Przed poszczególnymi zajęciami podana zostanie literatura uzupełniająca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: