Tożsamości w Europie (do wyboru I) 2105-M-D4TOEU
Podczas zajęć omawiane będą następujące zagadnienia:
Rozróżnienie pomiędzy podmiotowością, tożsamością własną i tożsamością społeczną; Osobowość jako wytwór kulturowy (tożsamość jako konstrukt, znaczenie akulturacji); założenia tej koncepcji; Samoświadomość jako nowoczesna koncepcja zachodnia wyrastająca z nauki i „ery rozumu“ (Norbert Elias); Kwestie podobieństwa i różnicy w ujęciach problematyki tożsamości.
Esencjalizm i antyesencjalizm; Model solidarności mechanicznej i kierującej nią świadomości kolektywnej jako teoria trwałości tożsamości zbiorowej; Antyesencjalistyczna koncepcja plastyczności tożsamości i jej antyuniwersalizm
Tożsamość jako projekt (konstruowanie spójnej narracji – A. Giddens); znaczenie artykulacji językowej; zasoby stanowiące materiał do projektu tożsamości i różny do nich dostęp.
Tożsamość fragmentaryczna Stuarta Halla; podmiot oświeceniowy (kartezjański model osoby ludzkiej; tożsamość jako „centrum“ - wewnętrzny rdzeń jednostki); podmiot socjologiczny („ja“ uspołecznione, „znaczący Inni“); podmiot ponowoczesny (fragmentaryczny); zdecentrowane „ja“ jednostki.
Pięć „pęknięć“ w dyskursach wiedzy nowoczesnej, które doprowadziły do „zdecentrowania“tożsamości: marksowska podmiot historyczny (ujęcie Althussera), psychoanaliza i podmiotowość, feminizm i różnica, teoria centralnej roli języka, teoria Michela Foucault.
„Ja“ wyartykułowane“; częściowy powrót do esencjalizmu (Ernesto Laclan), znaczenie miejsc interakcji; współczesny wzrost ich liczby (Anthony Giddens).
Działanie sprawcze i polityka tożsamości (u Foucaulta „agency“, „strukturacja u Giddensa): rodzaje działań sprawczych, wybór i zdeterminowanie, oryginalność, innowacja i zmiana, esencjalizm strategiczny.
Tożsamości zbiorowe: etniczność, rasa, naród, nadawanie rasy („urasowienie), różne rasizmy (stereotypizacja), od urasowienia do etnicyzacji, etniczność i władza (Frederic Barth).
Tożsamości religijne we współczesnej Europie. Sekularyzacja, religijność pozakościelna (charakterystyka), możliwości powstania nowych tożsamości warunkowane zmianami: detradycjonalizacja, dezistytucjonalizacja, autonomia, mała transcendencja.
Płeć i tożsamość: rożne feminizmy i badania nad płcią kulturową; od redukcjonizmu biologicznego do pełnej plastyczności płci biologicznej i kulturowej; podmioty płciowe; „zdradzony mężczyzna nowoczesny“ – problemy tożsamości męskiej.
Tożsamości terytorialne w UE: badania identyfikacji Basków i Katalończyków a deklaracje innych Europejczyków; warunki powstawania silnych tożsamości terytorialnych (kultura, konflikt wymuszający, interakcja socjoekonomiczna, instytucje polityczne).
Modele tożsamości europejskiej: podmiot legitymizujący Nową Europę – demos; zasady tożsamości europejskiej (prymordializm a narratywna konstrukcja Giddensa); konstrukcjonizm versus substancajalizm; modele tożsamości europejskiej (Delanty); Dziedzictwo europejskie, uniwersalistyczna postnarodowość, europejski pragmatyzm.
Obowiązkowym elementem wykładu jest lektura wskazanej literatury w języku obcym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
absolwent zna i rozumie w pogłębiony sposób społeczne i kulturowe problemy współczesnej Europy,
absolwent zna i rozumie zmiany społeczne, ekonomiczne, kulturowe zachodzące w Europie,
absolwent jest gotów do świadomego i krytycznego uczestnictwa w kulturze europejskiej,
absolwent potrafi przygotować wystąpienie ustne spełniające standardy akademickie oraz podejmującą analizę krytyczną wybranych problemów studiów europejskich,
absolwent potrafi wziąć udział w dyskusji i ją prowadzić, wykorzystując poglądy innych osób oraz swoje własne.
Kryteria oceniania
Prezentacje prowadzącej.
Dyskusja.
Praca w grupach nad wybranymi zagadnieniami z polecanych lektur.
Prezentacje studentów z poszczególnych grup.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Kurs kończy się pisemną pracą zaliczeniową na omówiony z prowadzącą temat.
Literatura
Baldwin Elaine, Longhurst Brian, McCracken Scott, Ogborn Miles, Smith Greg, Introducing Cultural Studies, Prentice Hall Europe: London, 1999
Balicki Jan (red.), Migracje jako nowa kwestia społeczna, Księgarnia św. Jacka: Katowice 2008.
Baudrillard Jean, Społeczeństwo konsumpcyje, jego mity i struktury, Warszawa, 2006.
Bogunia-Borowska Małgorzata, Śleboda Marta (red.), Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności. Universitas: Kraków, 2003.
Bokszański Zbigniew, Tożsamości zbiorowe, PWN: Warszawa, 2005, str. 44-72.
Delanty Gerard, Odkrywanie Europy: idea, tożsamość, rzeczywistość, PWN: Warszawa-Kraków, 1999.
Edensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Wyd. UJ: Kraków, 2002, str. 13-32.
Elias Norbert, O procesie cywilizacji, WAB: Warszawa, 2011.
Eller Jack David, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wyd. UJ: Kraków, 2012, rozdz. 13.
Giddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość. „Ja“ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN: Warszawa, 2001, str. 248-284.
Giddens Anthony, Socjologia, PWN: Warszawa, 2012.
Hall Stuart, The Questions of Cultural Identity, w: S. Hall, D. Held (eds), Morernity and its Future, Cambridge: Polity Press, 1996, pp. 274-316.
Joas Hans i Klaus Wiegandt (red.), Kulturowe wartości Europy, IFiS PAN: Warszawa, 2012.
Lewandowski Edmund, Pejzaż etniczny Europy, Muza: Warszawa, 2004.
Miller Daniel, Consumption and its Consequences, Cambridge: Polity Press, 2012.
Paleczny Tadeusz, Socjologia tożsamości, Oficyna Wydawnicza AFM, 2008.
Rietbergen Peter, Europe: a Cultural History, Routledge: London and New York, 2003
Shelley Monic, Winck Margaret (red.), Aspects of European Cultural Diversity, Routledge: London and New York, 1995
Sowa Jan, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Universitas: Kraków, 2011.
World Council of Anthropological Associations, Déjà Lu ("Already read") - http://www.wcaanet.org/dejalu/ - link do czasopism antropologicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: