Międzynarodowe stosunki kulturalne (do wyboru I) 2105-M-D4MSKU
Zajęcia są poświęcone analizie wybranych aspektów międzynarodowych stosunków kulturalnych oraz ich powiązaniu ze współczesnymi zjawiskami i wyzwaniami społeczno-politycznymi w Europie.
W ramach zajęć analizowane są wybrane aspekty działalności UNESCO, Rady Europy i Unii Europejskiej w sferze kultury, zagadnienia związane z ochroną dóbr kultury i dziedzictwa kulturowego w czasie konfliktów zbrojnych oraz problem ich restytucji po zakończeniu konfliktów w Europie i poza nią. Osobno poruszanym zagadnieniem jest kwestia roszczeń państw - byłych kolonii o zwrot ich dziedzictwa przez państwa kolonialne oraz współczesne spory wokół dekolonizacji europejskich muzeów.
Przedmiotem zajęć jest także analiza roli kultury, sportu, nauki w polityce zagranicznej państw europejskich oraz ich dyplomacji publicznej i kulturalnej, a także wpływ polityki historycznej i polityki pamięci na stosunki bilateralne i multilateralne w Europie.
Praca w ramach każdego bloku skupia się na wybranych, aktualnych lub historycznych zjawiskach i wydarzeniach w kulturze, wybranych dziełach sztuki, obiektach materialnego lub niematerialnego dziedzictwa kulturowego, a następnie umieszcza je w kontekście omawianej problematyki.
Realizacja wszystkich zagadnień jest uzależniona od tempa pracy w grupie, dynamiki dyskusji oraz tematyki prezentowanych referatów.
W cyklu 2023L:
Zaproponowany program konwersatorium w cyklu letnim 2023/2024 to program ramowy - liczba zrealizowanych bloków będzie zależała od wielkości grupy, dynamiki pracy oraz liczby i tematów wystąpień. Studentki i studenci wybierają temat swojego wystąpienia z listy tematów zaproponowanych przez prowadzącą zajęcia na początku semestru. 1. Wprowadzenie do problematyki miejsca i roli kultury w stosunkach międzynarodowych. |
W cyklu 2024L:
Zaproponowany program konwersatorium w cyklu letnim 2023/2024 to program ramowy - liczba zrealizowanych bloków będzie zależała od wielkości grupy, dynamiki pracy oraz liczby i tematów wystąpień. Studentki i studenci wybierają temat swojego wystąpienia z listy tematów zaproponowanych przez prowadzącą zajęcia na początku semestru. 1. Wprowadzenie do problematyki miejsca i roli kultury w stosunkach międzynarodowych. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu konwersatorium studentka/student:
w zakresie wiedzy:
- zna główne pojęcia i terminy z zakresu międzynarodowych stosunków kulturalnych (K_01);
- zna podstawy funkcjonowania i rozumie sposób działania UNESCO, Rady Europy, Unii Europejskiej w dziedzinie kultury i dziedzictwa kulturowego; (K_W05).
- rozumie ewolucję podejścia do kwestii ochrony dziedzictwa kulturowego na poziomie światowym i europejskim (K_W05, K_W08);
- zna główne pojęcia związane z ochroną dóbr kultury w razie konfliktów zbrojnych oraz ma wiedzę na temat wyzwań związanych z restytucją oraz roszczeniami o zwrot dóbr kultury, z którymi współcześnie mierzą się państwa europejskie (K_W05);
- rozumie znaczenie kultury oraz rolę dyplomacji kulturalnej i publicznej we współczesnych stosunkach międzynarodowych (K_W05);
- rozumie wpływ polityki historycznej i polityki pamięci na stosunki bilateralne i multilateralne w Europie (K_W06, K_W08).
w zakresie umiejętności :
- rozumie i ma świadomość zmian zachodzących w kulturze europejskiej w kontekście dynamicznie zmieniających się stosunków politycznych, ekonomicznych i społecznych wewnątrz Europy i poza nią (K_K03);
- potrafi wpisać aktualne i przeszłe zjawiska w kulturze europejskiej w różne konteksty stosunków międzynarodowych (K_U03) ;
- potrafi krytycznie analizować informacje z obszaru międzynarodowych stosunków kulturalnych w oparciu o zgromadzoną podczas zajęć wiedzę (K_U01, K_U08)
- potrafi krytycznie wykorzystać źródła polskie i obcojęzyczne do przygotowania zadań pisemnych oraz wystąpień (K-U07, K_U08) ;
- potrafi zabierać głos w dyskusji, słuchać wypowiedzi innych uczestników i uczestniczek zajęć (K_U09).
w zakresie kompetencji społecznych:
- potrafi formułować samodzielne opinie na temat zjawisk w kulturze europejskiej w oparciu o pozyskaną na zajęciach wiedzę (K_K03);
- świadomie uczestniczy/jest odbiorcą kultury europejskiej (K_K03)
Kryteria oceniania
- konwersatorium z elementami wykładu wprowadzającego;
- analiza studium przypadku z wykorzystaniem terminologii i pojęć stopniowo wprowadzanych podczas zajęć;
- praca w grupach nad zebraniem oraz krytycznym opracowaniem materiałów źródłowych i literatury przedmiotu w ramach przygotowywanych wystąpień;
- wystąpienia/prezentacja i dyskusja na temat prezentowanych tez.
- aktywizacja uczestników poprzez stałe odwoływanie się do bieżących wydarzeń związanych z problematyką zajęć, zachęcanie do wykorzystywania indywidualnego doświadczenia z uczestnictwa w kulturze, zdobytej wiedzy i samodzielnych lektur.
- analiza różnego typu źródeł informacji z zakresu MSK.
Ocena składa się z trzech części: 1) obecność i aktywność na zajęciach, 2) przygotowanie i wygłoszenie referatu 3) wykonanie i odesłanie w terminie obowiązkowych zadań do samodzielnego opracowania umieszczonych na platformie Kampus, które także podlegają ocenie.
Odnotowaniu i ocenie podlega aktywność w trakcie zajęć, zaangażowanie w przygotowanie wystąpienia, jego poziom merytoryczny i sposób prezentacji. Dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności z wyłączeniem dnia prezentacji referatu.
Literatura
Literatura
Spis literatury przedmiotu przypisanej do konkretnych zajęć, materiały audio oraz wideo, linki do stron internetowych znajdują się na stronie przedmiotu na platformie Kampus. Bibliografia i źródła są na uzupełniane w ciągły sposób.
Konwencje UNESCO w dziedzinie kultury, red naukowa K. Zalasińska, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014.
G.Michałowska, UNESCO. Sukcesy-Porażki- Wyzwania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2020.
Niematerialne dziedzictwo kulturowe, red. H.Schreiber, NID, Warszawa 2017
H. Schreiber, Niematerialne dziedzictwo kulturowe jako element soft power państw,"e-politicon" nr.18, 2016.
Z. Kobyliński, Konwencja o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego, "Ochrona Zabytków", nr 55/2, 2002.
B. Szmygin, Światowe dziedzictwo UNESCO z perspektywy 40 lat, "Ochrona Zabytków", nr 66 (1-4), 2013.
E. Keough, Heritage in Peril; A Critique of UNESCO’s World Heritage Program, “Washington University Global Studies Law Review”, 2011, vol.10, n. 3, s. 593-615.
Bertacchini, E., Liuzza, C., Meskell, L. et al. The politicization of UNESCO World Heritage decision making. Public Choice 167, 95–129 (2016). https://doi.org/10.1007/s11127-016-0332-9
Ochrona dziedzictwa kultury w konfliktach zbrojnych w świetle prawa międzynarodowego i krajowego – 60 lat Konwencji Haskiej i 15 lat jej Protokołu II, Warszawa 2014, wybrane rozdziały.
G. Michałowska, Odpowiedzialność karna za niszczenie dóbr kultury w czasie konfliktów zbrojnych, "Stosunki międzynarodowe", nr. 2, 2017.
Ochrona dóbr kultury w konfliktach zbrojnych w świetle prawa międzynarodowego i krajowego, red. E.Mikos-Skuza, K. Sałaciński, Warszawa 2015.
K. Wierczyńska, A. Jakubowski, Zbrodnie przeciw dziedzictwu kulturowego przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym - analiza krytyczna, zeszyt 1 (205), 2016.
K. Hausler, Culture under Attack - The Destruction of Cultural Heritage by Non State Armed Group, Santander Art and Culture Law Review 2/2015 (1): 117-146
P. Rutkowska, Ochrona dóbr kultury w niemiędzynarodowych konfliktach zbrojnych, "Świat Idei i Polityki", t. 17, 2018.
L.H. Nicolas, Grabież Europy. Losy dzieł sztuki w Trzeciej Rzeszy i podczas II wojny światowej, Kraków 1997
W. Kowalski, Rodzaje roszczeń o odzyskanie utraconych dóbr kultury, w: Przemieszczone dobra kultury. Przypadek Europy Zachodniej i problemy państw Europy Środkowej i Wschodniej w XX wieku, red. G. Czubek i P. Kosiewski, Warszawa 2004, s.25-49.
K. Zeidler, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Wolters Kluwer 2007.
J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona, Zakamycze 2001.
R. Sasin, Odzyskiwanie dzieł sztuki, NIK, grudzień 2017.
G. Michałowska, Działalność Rady Europy w dziedzinie kultury, w: Studia politologiczne i historyczne, red. Cz. Sękowski, J. Macała, Zielona Góra 2005
N. Dołowy-Rybińska, Sytuacja języków mniejszościowych i regionalnych w Europie. Wymiar finansowy. Rekomendacje dla Polski, Opinie i Ekspertyzy OE-236, Kancelaria Senatu, Warszawa 2015.
Europejskie i regionalne instrumenty ochrony języków zagrożonych, red. L. Nijakowski, Warszawa 2013.
S. Lodziński, Etniczne "flagowania" rzeczywistości. Problemy wprowadzania nazw miejscowości w językach mniejszości narodowych w Polsce, "Pogranicze. Studia społeczne", t.27, cz. 1, 2016.
Z. Sokolewicz, Kultura w procesie integracji europejskiej, w: Europeistyka w zarysie, red. Alojzy Z. Nowak, Dariusz Milczarek, Warszawa 2006, s.319-337.
B. Gierat-Bieroń, Polityka Kulturalna Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
D. Jurkiewicz-Eckert, Od Traktatu z Maastricht do Europejskiej Agendy dla Kultury. Narodziny i rozwój polityki kulturalnej UE, „Studia Europejskie”, 2015, nr 1, s. 65-89.
J. Nye, Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
European Public Diplomacy: Soft Power at Work, eds. M. David Cross, J. Mellisen, Palgrave Mamillan, New York 2013.
The New Public Diplomacy, ed. J. Mellisen New York 2005.
B. Ociepka, Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.
Historia w dyplomacji publicznej, red. B. Ociepka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015.
Pamięć jako przedmiot władzy, red. P. Kosiewski, Fundacja Stefana Batorego, Warszawa 2008.
R. Chwedoruk, Polityka historyczna w Europie - periodyzacja i wiodące dyskursy, Studia Politologiczne, vol. 35, 2015.
W cyklu 2023L:
Szczegółowa literatura, materiały, źródła internetowe odnoszące się do tematyki referatów będą udostępnione w zakładce przedmiotu na platformie Kampus. Studentki i studenci są także zachęcani do prowadzenia własnej kwerendy i do włączania samodzielnie pozyskanych źródeł do bibliografii, która musi obowiązkowo znaleźć się zarówno w zadaniach do samodzielnego wykonania, jak i w materiałach udostępnianych w prezentacji towarzyszącej ustnej wypowiedzi. |
W cyklu 2024L:
Szczegółowa literatura, materiały, źródła internetowe odnoszące się do tematyki referatów będą udostępnione w zakładce przedmiotu na platformie Kampus. Studentki i studenci są także zachęcani do prowadzenia własnej kwerendy i do włączania samodzielnie pozyskanych źródeł do bibliografii, która musi obowiązkowo znaleźć się zarówno w zadaniach do samodzielnego wykonania, jak i w materiałach udostępnianych w prezentacji towarzyszącej ustnej wypowiedzi. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: