Unia Europejska a rynki wschodzące 2105-M-D3UERW
Rok 2008 rozpoczął strukturalne zmiany w gospodarce światowej – które polegają na ekonomicznym i politycznym awansie wybranych gospodarek krajów pozaeuropejskich. Tym samym mamy do czynienia z nowym układem sił w porządku międzynarodowym. Tendencję tę zdaje si jeszcze bardziej wzmocniła pandemia korona wirusa z roku 2020, przynajmniej w sensie dalszego przenoszenia się ośrodka siły z Oceanu Atlantyckiego na Pacyfik (oraz do Chin). Analizie poddane zostaną relacje UE wobec wschodzących gospodarek z Azji, Ameryki Łacińskiej oraz Afryki.
W ramach bloków tematycznych zostaną przedstawione uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne determinujące kształt współpracy między UE a poszczególnymi regionami, uznawanymi za najdynamiczniejsze „wschodzące rynki” oraz najważniejsze obszary Południa. Pokazane zostaną główne płaszczyzny realizacji i etapy stosunków z tymi regionami. Omówione zostaną problemy i wyzwania stojące przed UE na arenie międzynarodowej, zwłaszcza w kontekście pogłębiającej się globalizacji procesów ekonomicznych.
1. Nowy ład gospodarczy w stosunkach międzynarodowych (BG) – 2h
2. Instytucje gospodarki światowej – G8/G20, MFW, BŚ (BG) – 2h
3. Mechanizmy współpracy gospodarczej UE z regionem Afryki Północnej, Bliskiego i Środkowego Wschodu (KZ) – 4h
4. Afryka Subsaharyjska – wschodzący subkontynent. RPA i Nigeria najważniejszy partner UE w Afryce Subsaharyjskiej (KZ)– 4h
5. UE a wschodzące rynki w Ameryce Łacińskiej (Brazylia, Meksyk, Argentyna, Mercosur) (KZ) – 4h
6. UE-Indonezja (KZ) – 2h
7. UE a Indie (KZ) – 2h
8. ChRL – potęga ekonomiczna współczesnego świata (BG) – 2h
9. UE-ChRL (BG) – 2h
10. UE a Azja Płd-Wschodnia (BG) – 2h
11. UE a Korea Płd. i Japonia (BG) – 2h
12. UE po brexicie i w trakcie pandemii: co to oznacza dla relacji ze wschodzącymi rynkami> 2020 (BG) -2h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student powinien dysponować
WIEDZA:
• posiadał wiedzę dotyczącą głównych kierunków ewolucji gospodarki światowej po 2008 r., uwzględniając konsekwencje pandemii COVID-19 oraz skutki rosyjskiej agresji na Ukrainie
• rozumiał, jakie czynniki determinują kształtowanie się nowego ładu gospodarczego w stosunkach międzynarodowych
• posiadał podstawową znajomość roli i pozycji wybranych gospodarek Azji, Ameryki Łacińskiej i Afryki w stosunkach międzynarodowych
• posiadał wiedzę na temat współczesnych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie relacji UE z najważniejszymi wschodzącymi rynkami
• znacznie poszerzył wiedzę dotyczącą współczesnych stosunków politycznych i ekonomicznych UE z krajami pozaeuropejskimi
UMIEJĘTNOŚCI:
• umiał wyjaśnić istotę zmian zachodzących w ekonomicznym porządku międzynarodowym w drugiej dekadzie XXI wieku
• był w stanie wyjaśnić rolę i znaczenie wschodzących rynków w stosunkach międzynarodowych
• umiał dokonać analizy i oceny ewolucji oraz aktualnego stanu stosunków UE ze wschodzącymi rynkami
• potrafił przedstawić stanowiska UE i wschodzących rynków wobec najważniejszych globalnych problemów ekonomicznych i rozwojowych oraz tzw. wyzwań globalnych (np. zmiany klimatyczne, alternatywne źródła energii, itp.)
POSTAWY i KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- wykorzystał zdobyta wiedzę teoretyczną do krytycznej oceny procesów globalizacji i dynamicznych zmian na scenie międzynarodowej
• miał większą samodzielność w zakresie stosowania wiedzy teoretycznej w analizie podstawowych zjawisk z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych
• był bardziej odpowiedzialny dzięki temu, iż obecność na wykładach jest niekontrolowana i pozostawia się studentowi wybór w zakresie sposobów nabywania wiedzy tam prezentowanej
• stał się rzetelny i uczciwy wobec prezentowanego, w Polsce często zupełnie nowego materiału, dzięki rygorystycznemu egzekwowaniu wymagań egzaminacyjnych
- aktywnie korzystał ze swych praw politycznych
Literatura
1. Wybrane raporty światowe dotyczące problematyki obejmującej przedmiot np. Regional Economic Outlook, World Economic Outlook (WEO, także raporty i oceny Banku Światowego, OECD, UNDP, BRICS czy G-20
2. E. Cieślik, K. Nawrot, T. Rynarzewski, K. Zajączkowski, Potencjał gospodarczy i możliwości rozwojowe Afryki. Polska perspektywa, PWE, Warszawa 2017.
3. K.Zajączkowski, Polska na wschodzących rynkach Afryki Subsaharyjskiej na przykładzie RPA, kwartalnik naukowy Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego „Afryka” 2016, nr 43
4. B.Góralczyk, J.Zajączkowski, K.Zajączkowski, European Union and Asia, Latin America and Sub-Saharan Africa – Different Regions, Particular Policies (autor części dotyczącej regionu Ameryki Łacińskiej oraz Afryki Subsaharyjskiej) w: D. Milczarek, A. Adamczyk, K. Zajączkowski (red.), Introduction to European Studies. A New Approach to Uniting Europe, Warsaw 2013, s. 581-626, ISBN 8389547-18-X.
5. M. Gawrycki (red.), Procesy integracyjne w Ameryce Łacińskiej, Warszawa 2007
6. J.Gocłowska-Bolek (red.), Panorama wyborcza Ameryki Łacińskiej w 2019 roku. Nowe wyzwania, stare problemy?, Warszawa 2019, OAP UW
7. M.Bonikowska, Unia Europejska i Indie w najbliższej dekadzie: wzmocnienie strategicznego partnerstwa, „Studia Europejskie – Studies in European Affairs” 2020, nr 1.
8. P. Olejniczak, E. Brożyna, M. Grabowska, Polityka UE wobec Indonezji, w: T.Kamiński (red.), Polityka UE wobec partnerów azjatyckich, Łódź 2019.
9. Bogdan Góralczyk, Wielki Renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje , Warszawa 2018
10. Parag Khanna, The Future is Asian, New York 2019
11. Kishore Mahbubani, Has China Won? New York 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: