Polityka tworzenia prawa w Unii Europejskiej 2105-M-D3PTEU
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do problematyki polityki tworzenia prawa w UE, zwłaszcza procesu legislacyjnego w UE. Zajęcia obejmują omówienie zjawisk politycznych i nieformalnych procesów zachodzących w KE, EP, Radzie UE, jak również interakcji politycznych między tymi instytucjami.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest wprowadzenie studentek i studentów do problematyki polityki tworzenia prawa w UE, zwłaszcza procesu legislacyjnego w UE. Zajęcia obejmują omówienie zjawisk politycznych i nieformalnych procesów zachodzących w KE, PE, Radzie UE, jak również interakcji politycznych między tymi instytucjami. Tematy |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest wprowadzenie studentek i studentów do problematyki polityki tworzenia prawa w UE, zwłaszcza procesu legislacyjnego w UE. Zajęcia obejmują omówienie zjawisk politycznych i nieformalnych procesów zachodzących w KE, PE, Radzie UE, jak również interakcji politycznych między tymi instytucjami. Tematy |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do problematyki polityki tworzenia prawa w UE, zwłaszcza procesu legislacyjnego w UE. Zajęcia obejmują omówienie zjawisk politycznych i nieformalnych procesów zachodzących w KE, EP, Radzie UE, jak również interakcji politycznych między tymi instytucjami.
K_W06, K_W07, K_W09, K_U08, K_U09, K_U11, K_K01, K_K04
Kryteria oceniania
2021/2022:
Egzamin pisemny
2020/2021:
Ocena studentów odbywać się będzie według trzech kryteriów:
obecność na zajęciach,
prezentacja referatu,
aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Opis obowiązujący w roku akademickim 2021/2022 znajduje się niżej!
2020/2021:
Bailer, Stefanie(2010) 'What factors determine bargaining power and success in EU negotiations?', Journal of European Public Policy, 17: 5, s. 743 — 757.
DIRK LEUFFEN, THOMAS MALANG and SEBASTIAN WÖRLE: Structure, Capacity or Power? Explaining Salience in EU Decision-Making, JCMS 2014 Volume 52. Number 3. pp. 616–631.
Frank M. Häge (2013). Coalition Building and Consensus in the Council of the European Union. British Journal of Political Science, 43, s. 481-504.
DIANA PANKE, Lobbying Institutional Key Players: How States Seek to Influence the European Commission, the Council Presidency and the European Parliament, JCMS 2012 Volume 50. Number 1. pp. 129–150.
Stefanie Bailer (2014) An Agent Dependent on the EU Member States? The Determinants of the European Commission’s Legislative Success in the European Union, Journal of European Integration, 36:1, 37-53.
Pierre Bocquillon & Mathias Dobbels (2014) An elephant on the 13th floor of the Berlaymont? European Council and Commission relations in legislative agenda setting, Journal of European Public Policy, 21:1, 20-38.
Rory Costello & Robert Thomson (2013) The distribution of power among EU institutions: who wins under codecision and why?, Journal of European Public Policy, 20:7, 1025-1039.
Daniel Finke & JeongHun Han (2014) Party politics and the power to report: informational efficiency in bicameralism, Journal of European Public Policy, 21:1, 133-150.
Cristina Fasone, European Economic Governance and Parliamentary Representation. What Place for the European Parliament? European Law Journal, Vol. 20, No. 2, March 2014, pp. 164–185.
Thomas Jensen and Thomas Winzen, Legislative negotiations in the European Parliament, European Union Politics 2012 13: 118 –149.
Gail McElroy and Kenneth Benoit, Policy positioning in the European Parliament, European Union Politics 2012 13: 150 –167.
Daniel Finke (2014). Domestic-level Parliamentary Scrutiny and Voting Behaviour in the European Parliament . Government and Opposition, 49, pp 207-231.
WILLIAM T. DANIEL (2013): When the Agent Knows Better than the Principal: The Effect of Education and Seniority on European Parliament Rapporteur Assignment, JCMS, Volume 51. Number 5. pp. 832–848.
Renaud Dehousse & Andrew Thompson (2012): Intergovernmentalists in the Commission: Foxes in the Henhouse?, Journal of European Integration, 34:2, 113-132.
LIESBET HOOGHE, Images of Europe: How Commission Officials Conceive Their Institution’s Role, JCMS 2012 Volume 50. Number 1. pp. 87–111.
JEROME SCHAFER, European Commission Officials’ Policy Attitudes, JCMS 2014 Volume 52. Number 4. pp. 911–927.
R. Daniel Kelemen & Andrew D. Tarrant (2011): The Political Foundations of the Eurocracy, West European Politics, 34:5, 922-947.
MARCELLO CARAMMIA, SEBASTIAAN PRINCEN and ARCO TIMMERMANS, From Summitry to EU Government: An Agenda Formation Perspective on the European Council, JCMS 2016 Volume 54. Number 4. pp. 809–825.
Benjamin Werner (2017) National responses to the European Court of Justice case law on Golden Shares: the role of protective equivalents, Journal of European Public Policy, 24:7, 989-1005.
Weiss, M., and Blauberger, M. (2016) Judicialized Law‐Making and Opportunistic Enforcement: Explaining the EU's Challenge of National Defence Offsets. JCMS: Journal of Common Market Studies, 54: 444– 462.
W cyklu 2023Z:
Bailer S., What factors determine bargaining power and success in EU negotiations?, ‘Journal of European Public Policy’ 2010, vol. 17, no. 5. |
W cyklu 2024Z:
Bailer S., What factors determine bargaining power and success in EU negotiations?, ‘Journal of European Public Policy’ 2010, vol. 17, no. 5. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Egzamin pisemny |
W cyklu 2024Z:
Egzamin pisemny |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: