Lobbing w UE 2105-M-D2LOUE
1) Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, instytucjonalizacja form prawnych i etycznych lobbingu w Europie, w Unii Europejskiej i poszczególnych krajach członkowskich UE (instytucje i organy, konsultacje społeczne), modele i funkcje lobbingu w Europie – reprezentacja interesów grupowych, rola lobbingu w tworzeniu i kształtowaniu polityk europejskich, konfiguracje i struktury reprezentacji ekonomicznych i społecznych grup interesów, reprezentacji ekologicznych, regionalnych grup interesów oraz związków zawodowych, zinstytucjonalizowane formy wpływu – wpływ formalny i nieformalny, bezpośredni i pośredni, wpływ ofensywny i defensywny, odgórny i oddolny, techniki lobbingowe – procesowe i marketingowe formy wpływu, proces decyzyjny - przedmiot lobbingu (lobbing w fazie inicjowania decyzji, podejmowania decyzji i implementacji decyzji), Lobbing a demokracja w Europie, analiza kampanii lobbingowych oraz perspektywy rozwoju lobbingu w Europie.
2) Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla modułu efektów uczenia się:
Udział w zajęciach: 30 godzin;
Przygotowanie do zajęć: 30 godzin;
Przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin;
Razem: 75 godzin.
W cyklu 2023L:
1) Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, instytucjonalizacja form prawnych i etycznych lobbingu w Europie, w Unii Europejskiej i poszczególnych krajach członkowskich UE (instytucje i organy, konsultacje społeczne), modele i funkcje lobbingu w Europie – reprezentacja interesów grupowych, rola lobbingu w tworzeniu i kształtowaniu polityk europejskich, konfiguracje i struktury reprezentacji ekonomicznych i społecznych grup interesów, reprezentacji ekologicznych, regionalnych grup interesów oraz związków zawodowych, zinstytucjonalizowane formy wpływu – wpływ formalny i nieformalny, bezpośredni i pośredni, wpływ ofensywny i defensywny, odgórny i oddolny, techniki lobbingowe – procesowe i marketingowe formy wpływu, proces decyzyjny - przedmiot lobbingu (lobbing w fazie inicjowania decyzji, podejmowania decyzji i implementacji decyzji), Lobbing a demokracja w Europie, analiza kampanii lobbingowych oraz perspektywy rozwoju lobbingu w Europie. |
W cyklu 2024L:
1) Lobbing w Unii Europejskiej – Przedmiot ma za zadanie przedstawić zarys obszaru: Lobbingu w zarysie teoretycznym – praktycznym, europeizacja lobbingu, istota, specyfika, typologia grup interesu, proces formowania się lobbingu w Europie - ewolucja rzecznictwa interesów na szczeblu ponadnarodowym i narodowym, instytucjonalizacja form prawnych i etycznych lobbingu w Europie, w Unii Europejskiej i poszczególnych krajach członkowskich UE (instytucje i organy, konsultacje społeczne), modele i funkcje lobbingu w Europie – reprezentacja interesów grupowych, rola lobbingu w tworzeniu i kształtowaniu polityk europejskich, konfiguracje i struktury reprezentacji ekonomicznych i społecznych grup interesów, reprezentacji ekologicznych, regionalnych grup interesów oraz związków zawodowych, zinstytucjonalizowane formy wpływu – wpływ formalny i nieformalny, bezpośredni i pośredni, wpływ ofensywny i defensywny, odgórny i oddolny, techniki lobbingowe – procesowe i marketingowe formy wpływu, proces decyzyjny - przedmiot lobbingu (lobbing w fazie inicjowania decyzji, podejmowania decyzji i implementacji decyzji), Lobbing a demokracja w Europie, analiza kampanii lobbingowych oraz perspektywy rozwoju lobbingu w Europie. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu konwersatorium student:
a) w zakresie wiedzy: absolwent zna i rozumie w pogłębiony sposób działalność instytucji, organów oraz podmiotów zewnętrznych (grup interesu) uczestniczących w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej (K_W09). Rozumie wpływ zewnętrznych podmiotów (grup interesu) na zachodzące procesy legislacyjne i decyzyjne UE (K_W07).
b) w zakresie umiejętności: absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu lobbingu do opisu oraz analizy zachodzących procesów decyzyjnych w Unii Europejskiej. Zdobytą wiedzę odnośnie funkcjonowania lobbingu potrafi zastosować w praktyce (K_U01). Potrafi przygotować projekt kampanii lobbingowej oraz przygotować opinię w zakresie prowadzonych przez Komisję Europejską i inne podmioty uczestniczące w procesie decyzyjnym w ramach konsultacji społeczno-gospodarczych (K_U07). Potrafi przygotować wystąpienie ustne w formie prezentacji zagadnienia tematycznego oraz podjąć polemikę i obronę swoich racji (K_U08, K_U09).
c) w zakresie kompetencji społecznych: absolwent jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w krytycznym odnoszeniu się do problemów związanych z tematyką reprezentacji interesów w Unii Europejskiej (K_K01).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu (w celu uzyskania zaliczenia końcowego należy zdobyć punkty w każdym ze slotów):
1) Aktywność w trakcie prezentacji (0-4 pkt – 1 pkt za każde zajęcia z prezentacją tematyczną: schemat zajęć 1-5).
2) Referat problemowy – przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji (0-4 pkt).
3) Konsultacje społeczne – warsztaty (0-4 pkt).
4) Kampania lobbingowa – warsztaty (0-4 pkt).
5) Seminarium z lobbystą – aktywność (0-4 pkt).
Ocena końcowa z przedmiotu (0-20 pkt):
20 → bdb!
18 – 19 → bdb
16 – 17 → db+
14 – 15 → db
12 – 13 → dst+
10 – 11 → dst
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
- Balosin Miruna Andreea (2012), The evolution of lobbying in the European Union, Is EU lobbying important for the European Public Space?, LAP LAMBERT, Academic Publish-ing GmbH & Co. KG, Saarbrücken.
- Buonanno Laurie, Nugent Neil (2013), Policies and Policy Processes of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
- Coen David, Richardson Jeremy (2011), Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York.
- Czub Jarosław F. (2012), Lobbing grup biznesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
- Czub Jarosław F. (2018), Hybrydowy model funkcjonowania grup interesu w Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
- Eising Rainer (2007), Grupy interesu a Unia Europejska, [w:] Cini Michelle (red.), Unia Europejska, organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Georgen Pascal (2006), Lobbying In Brussels, D&P Service, Brussels.
- Graniszewski Leszek, Piątkowski Cezary (2004), Grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
- Greenwood Justin (2005), Reprezentacja interesów w Unii Europejskiej, Instytut Euro-pejski w Łodzi, Łódź.
- Jagusiak Bogusław (2011), Związki zawodowe w systemie politycznym Unii Europej-skiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
- Jasiecki Krzysztof, Molęda-Zdziech Małgorzata., Kurczewska Urszula (2000), Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Kurczewska Urszula (2008), Wprowadzenie, [w:] Kurczewska Urszula (red.), Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Kurczewska Urszula (2011), Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Matyja Mirosław (2000), Wpływ Zrzeszenia Konfederacji Przemysłowców i Pracodaw-ców Europy (UNICE) na proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Scholar, Warszawa.
- Nowak-Far Artur (2002), Funkcjonowanie gmin w Unii Europejskiej, kompendium dla gmin wiejskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Poznań.
- Obradovic Daniela (2011), Regulating Lobbying in the European Union, [w:] Coen David, Richardson Jeremy, Lobbying the European Union: Institutions, Actors, Issues, Oxford University Press, New York.
- Sroka Jacek (2009), Lobbing jako strategia promocji interesów grupowych, [w:] Ja-błoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wy-dawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Wiszowaty Marcin M. (2008), Regulacja prawna lobbingu na świecie, Wydawnictwo Sejmowe, Kancelaria Sejmu, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Brak. |
W cyklu 2024L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: