Teoria i praktyka demokracji europejskiej 2105-M-D1TPDEU
1. System europejski
Praktyczny wymiar funkcjonowania systemu: system polityczny Unii Europejskiej i jego wymiary: normatywny, instytucjonalny, komunikacyjny i funkcjonalny.
2. Unia Europejska – interdyscyplinarny przedmiot badań naukowych.
3. Teoretyczna refleksja nad integracją europejską. Okres proteoretyczny: funkcjonaliści i federaliści europejscy. Szkoła neofunkcjonalistyczna i podejścia realistyczno-międzyrządowe. Wątki komparatystyczne. Ujęcia samoistne i systemowe. Szkoła neoinstytucjonalna. Finalité politique procesu integracyjnego. W poszukiwaniu nowego paradygmatu analitycznego?
4. Demokracja i jej przejawy we współczesnym państwie i organizacji międzynarodowej. Wartości demokratyczne w procesie kształtowania europejskiej integracji i tożsamości.
5. System instytucjonalny UE i jego demokratyczne komponenty.
6. Wymiar demokratyczny tworzenia implementacji i stosowania prawa UE.
7. Społeczeństwo obywatelskie UE – czy istnieje? Bezpośrednie i pośrednie formy demokracji w UE.
8. Czy deficyt demokracji w UE?
Istota deficytu demokratycznego w wielopoziomowym systemie politycznym UE? Argumenty za i przeciw deficytowi demokratycznemu. Koncepcje legitymizacji UE a problem deficytu demokracji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06
Student zna i rozumie więzi polityczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe demokracji europejskich
K_W07
Student zna i rozumie strukturę systemu politycznego Unii Europejskiej oraz relacje zachodzące między państwami członkowskimi
K_W09
Student zna i rozumie w pogłębiony sposób działalność Unii Europejskiej
K_U08
Student potrafi przygotować wystąpienie ustne spełniające standardy akademickie oraz podejmującą analizę krytyczną na temat funkcjonowania demokracji liberalnych w Europie oraz systemu politycznego UE
K_U09
Student potrafi wziąć udział w dyskusji i ją prowadzić, wykorzystując poglądy innych osób oraz swoje własne na tematy związane z wyzwaniami i problemami funkcjonowania Unii Europejskiej i reżimów demokratycznych w Europie
K_U11
Student potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym kierować zespołem
K_K01
Student jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w krytycznym odnoszeniu się do problemów Unii Europejskiej i demokracji liberalnych w Europie
K_K04
Student jest gotów do przyjęcia roli aktywnego i odpowiedzialnego obywatela demokratycznego państwa prawa, świadomie podchodzącego do realizowania swoich praw i zobowiązań
Kryteria oceniania
Test potwierdzający wiedzę studenta decyduje o ostatecznej ocenie. Brana jest ponadto aktywność na zajęciach.
Literatura
• Czachór Zbigniew (red. naukowa), Europa i Unia Europejska między integracją a atomizacją, Poznań 2007.
• Van Gerven Walter, The European Union A Polity of States and Peoples, Oxford 2005.
• Grosse Grzegorz, Europa na rozdrożu, Warszawa 2008.
• Kahler Beate u. a., Eüropaische Integration – Europäischs Regieren, Wiesbaden 2004.
• Magnette Paul, What is the EuropeanUnion?, Polgrave Macmillan 2005.
• Pacześniak Anna, Riedel Rafał (red. naukowa), Europeizacja, mechanizmy, wymiary, efekty, Oslo-Toruń-Wrocław 2010.
• Szczerski Krzysztof, Dynamika systemu europejskiego, Kraków 2008.
• Wojtaszczyk Konstanty Adam (red. naukowa), Strategie integracji europejskiej, Warszawa 2010.
• Wojtaszczyk Konstanty Adam, Wpływ Polski na funkcjonowanie Unii Europejskiej – bariery i perspektywy w: Żołędowski C. (red. naukowa), Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia w perspektywie politologicznej i medialnej, Warszawa 2012
• Wojtaszczyk Konstanty Adam (red. naukowa), Efektywność reprezentacji interesów Polski w Unii Europejskiej, Warszawa 2011
• Wojtaszczyk Konstanty Adam, Szymańska Jolanta (red. naukowa), Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, Warszawa 2012
• Wojtaszczyk Konstanty Adam, (red. naukowa), Modernizacja Unii Europejskiej, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: