International Organizations 2104-UPIR-D4INOR
Wykład poświęcony jest problematyce organizacji międzynarodowych, w szczególności skoncentrowano się na organizacjach o charakterze międzyrządowym, ich roli i zadaniach, jako uczestnikach stosunków międzynarodowych. W trakcie wykładu omawia się zagadnienia teoretyczne dotyczące funkcjonowania organizacji międzynarodowych oraz prezentuje wybrane organizacje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Definiuje pojęcie organizacji międzynarodowej
2. Rozróżnia i klasyfikuje organizacje międzynarodowe
3. Objaśnia rolę i funkcję organizacji międzynarodowych we współczesnym świecie
Umiejętności
4. Analizuje uprawnienia i regulacje Organizacji Narodów Zjednoczonych
5. Ocenia rolę Organizacji Narodów Zjednoczonych w utrzymaniu pokoju
i bezpieczeństwa na świecie
Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia organizacji międzynarodowych
o zasięgu regionalnym
7. Ma świadomość zmiany roli organizacji międzynarodowych
w przyszłości
Kryteria oceniania
In order to successfully complete the course the participants are required to:
Attend the classes (more than 2 absences will result in additional requirement – term paper; more than 50% absences will result in failure to complete the course)
Read for the classes and take active participation in in-class discussions (active participation adds to your final grade) - it may be a bit challenging online but we shall still try.
Pass a written exam (in form of a test) (80%, however you must pass the test in order to complete the course)
Presentation on an international organisation.You may choose from:
NATO,
OSCE,
ASEAN,
ILO,
EU,
AU,
OPEC,
IMF or IBRD,
International Committee of the Red Cross,
Amnesty International
Greenpeace
Maximum number of students in one group - 3. The date for each presentation shall be determined until 1st March 2021. The presentation must not exceed 20 minutes. It must contain information on:
history of the organisation
its legal basis
its structure (organs/institutions)
mandate
current activities - evaluation of activities.
significance of the IO in IR
The presentation will add to the final assessment (20%).
Presentation grade will be based on:
Contents (make sure you include all required information)
Understandable print
Understandable voice over
Usage of sources (need to be mentioned, academic sources, no copy-pasting from Wikipedia, etc.)
Time discipline
ATTENTION: Determination of presentation schedule will take place until second week of the semester. There will be no chance to choose the presentation later during the semester.
Literatura
Malcolm N. Shaw, International Law, 5th edition, Cambridge University Press 2003, Chapter 23 (International Institutions) (available at the Department’s Library at Nowy Swiat 69); (in the class schedule: MS)
Jan Klabbers, An Introduction to International Institutional Law, Cambridge University Press, Cambridge, New York, Melbourne, Madrid, Cape Town, Singapore, São Paulo 2002; (in the class schedule: JK)
Clive Archer, International Organizations, 3rd edition, Rutledge, London and New York 2001 (e-book available from http://www.ebookstore.tandf.co.uk/moreinfo.aspx?isbn=9780203192276&ISO=UK); (in the class schedule: CA)
FURTHER READING:
Michael Barnett, Martha Finnemore, Rules for the World. International Organizations in Global Politics, Cornell University Press, Ithaca and London 2004 (e-book available from https://play.google.com/store/books/details/Michael_N_Barnett_RULES_FOR_THE_WORLD?id=tNlBENWoq84C&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImJvb2stdE5sQkVOV29xODRDIl0.);
Paul F. Diehl (ed.), The Politics of Global Governanace. International Organizations in an Interdependent World, Lynne Rienner Publishers, Boulder and London, 2001 (available at the Department’s Library at Nowy Swiat 69)
Kenneth W. Abbott, Duncan Snidal, Why States Act through Formal International Organizations, “The Journal of Conflict Resolution” 1998, vol. 42, no. 1
John Mearsheimer, The False Promise of International Institutions, “International Security”, Winter 1994/95, vol. 19, no. 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: