Zarządzanie na rynkach międzynarodowych: ekonomiczne i kulturowe aspekty 2104-M-D4ZNRE-MPH
W ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę na temat umiędzynarodowienia działalności gospodarczej w aspekcie ekonomicznym i kulturowym. Zakres tematyczny obejmuje takie zagadnienia jak: międzynarodowe otoczenie biznesowe, w szczególności gospodarcze, polityczne, technologiczne, polityczne i kulturowe.
Szczególny nacisk kładzie się na najważniejsze uwarunkowania międzynarodowego środowiska kulturowego, takie jak rola symboli, gestów, wartości, metody komunikacji i negocjacji, stosunek do produktów zagranicznych, rola religii w biznesie, wzorce konsumpcji, zachowania kupujących, biznes zwyczaje, rola ceremonii i etykieta biznesowa. Ponadto na temat międzynarodowych teorii zarządzania, kultur organizacyjnych międzynarodowych firm poszczególnych regionów, kulturowych modeli zachowań biznesowych.
Drugi blok zajęć obejmuje przedstawienie kultur biznesowych oraz uwarunkowań makroekonomicznych poszczególnych krajów i regionów z punktu widzenia ich atrakcyjności i specyfiki biznesowej.
W cyklu 2023L:
W ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę na temat umiędzynarodowienia działalności gospodarczej w aspekcie ekonomicznym i kulturowym. Zakres tematyczny obejmuje takie zagadnienia jak: międzynarodowe otoczenie biznesowe, w szczególności gospodarcze, polityczne, technologiczne, polityczne i kulturowe. |
W cyklu 2024L:
W ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę na temat umiędzynarodowienia działalności gospodarczej w aspekcie ekonomicznym i kulturowym. Zakres tematyczny obejmuje takie zagadnienia jak: międzynarodowe otoczenie biznesowe, w szczególności gospodarcze, polityczne, technologiczne, polityczne i kulturowe. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie terminologię, metody, teorię, specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz główne tendencje rozwojowe stosunków międzynarodowych, zwłaszcza w wymiarze relacji politycznych, gospodarczych oraz problemów rozwoju
- Student zna i rozumie w pogłębionym zakresie dylematy współczesnej cywilizacji wpływające na rozwój stosunków międzynarodowych i współpracę międzynarodową, w tym ma wiedzę o przyczynach, mechanizmach, dynamice i skutkach procesu globalizacji, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa oraz procesach działania i zmian struktur i instytucji o charakterze politycznym, militarnym, ekonomicznym i społecznym w wymiarze międzynarodowym, ma wiedzę na temat teorii i praktyki podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych w strukturach na poziomie państwa narodowego i w skali międzynarodowej
- Student zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w zakresie kierunku studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
- Student potrafi formułować i rozwiązywać problemy badawcze przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej podczas studiów; używać do tego odpowiednio dobranych metod, technik i narzędzi, w tym technik informacyjno-komunikacyjnych, formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu kierunku studiów
- Student potrafi w pogłębionym zakresie komunikować się i prowadzić debatę na tematy dotyczące współczesnych stosunków międzynarodowych, w tym w języku obcym na poziomie B2+ ESOKJ
- Student potrafi kierować pracą zespołu powołanego dla rozwiązania wybranego problemu badawczego lub podejmować wiodącą rolę w zespole lub współdziałać z innymi osobami w ramach takiego zespołu
- Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, potrafi krytycznie ocenić swoje działania badawcze
- Student jest gotów do rozumienia i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych oraz w zasięgania opinii ekspertów, w sytuacji trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
- Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodów z obszaru stosunków międzynarodowych i bezpieczeństwa międzynarodowego
- Student zna i rozumie prawno-instytucjonalna architekturę międzynarodowej polityki handlowej
- Student zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji mające wpływ na problematykę międzynarodowej polityki handlowej, w tym na powstawanie wyzwań dla podmiotów i regulacji międzynarodowej polityki handlowej
- Student zna i rozumie prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej w zakresie międzynarodowej polityki handlowej
- Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wynikającymi z międzynarodowej polityki handlowej
- Student potrafi komunikować się i prowadzić debatę na tematy związane z międzynarodową polityką handlową, w tym języku obcym na poziomie B2+, posługując się specjalistyczną terminologią
- Student potrafi kierować pracą w ramach zespołów powołanych do badania i poszukiwania rozwiązań problemów międzynarodowej polityki handlowej, współpracować z innymi osobami w ramach takiego zespołu
- Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy na temat obrotu międzynarodowej polityki handlowej oraz krytycznej oceny odbieranych treści
- Student jest gotów do uznawania znaczenia i wagi wiedzy na temat międzynarodowej polityki handlowej w rozwiązywaniu problemów z nią związanych; poszukiwania i zasięgania opinii ekspertów w sytuacji trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemów
- Student jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania obowiązków zawodowych w pracy w instytucjach międzynarodowych oraz administracji publicznej w zakresie międzynarodowej polityki handlowej, z uwzględnieniem zmieniających się uwarunkowań i potrzeb społecznych w tym rozwijania własnego dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodowego, przestrzegania etyki zawodowej
S3_W03, S3_W06, S3_W07, S3_U04, S3_U05, S3_U06, S3_K01, S3_K02, S3_K04
Kryteria oceniania
projekt, esej
1) Wystąpienie prezentujące kulturę biznesową danego kraju
2) Praca dotycząca konkretnego zagadnienia dotyczącego wybranego przez grupę rynku (konkretnego przedsiębiorstwa, branży, elementu charakteryzującego lub wyróżniającego dany rynek)
Literatura
Hofstede, G., Hofstede,
G.J., Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: software f the mind. New York: McGraw-Hill.
Peng, M. (2013). Global strategic management. Cengage.
Verbeke, A. (2013). International business strategy. Cambridge: Cambridge University Press.
Erin Meyer, The Culture Map, Perseus Books, 2016.
Moon, Chris J., and Peter Woolliams. “Managing Cross Cultural Business Ethics.” Journal of Business Ethics, vol. 27, no. 1/2, 2000, pp. 105–15.
Ardichvili, Alexandre, et al. “Ethical Cultures in Large Business Organizations in Brazil, Russia, India, and China.” Journal of Business Ethics, vol. 105, no. 4, 2012, pp. 415–28.
Gift, Michael J., et al. “Cross-Cultural Perceptions of Business Ethics: Evidence from the United States and China.” Journal of Business Ethics, vol. 114, no. 4, 2013, pp. 633–42.
Additional material (cases, articles, reports) provided by lecturer
W cyklu 2023L:
ofstede, G., Hofstede, Additional material (cases, articles, reports) provided by lecturer |
W cyklu 2024L:
ofstede, G., Hofstede, Additional material (cases, articles, reports) provided by lecturer |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: