Polityki UE (spec. DW) 2104-M-D4POUE-DW
Historia integracji europejskiej dowodzi, że państwa decydowały się na prowadzenie bardziej lub mniej zaawansowanych form współpracy. Zajęcia koncentrują się na omówieniu polityk dzisiejszej UE. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami danej polityki, sposobami jej realizacji, efektami funkcjonowania. Wiele z polityk UE nie dotyczy tylko spraw wewnętrznych UE, ale ma także wymiar zewnętrzny, co również jest przedmiotem zajęć. Zajęcia poświęcone są takim tematom jak:
1-2. Kształtowanie się polityk UE w traktatach UE
3. Polityka wspólnego rynku - polityka konkurencji
4. Polityka handlowa
5. -6. Polityka rolna
7.-8. Polityka spójności
9. Polityka ochrony środowiska
10. Polityka energetyczno-klimatyczna
11 Polityka transportowa
12. Polityka społeczna
13. Polityka zatrudnienia
14. Polityka edukacyjna
15. Kolokwium
W cyklu 2023L:
Historia integracji europejskiej dowodzi, że państwa decydowały się na prowadzenie bardziej lub mniej zaawansowanych form współpracy. Zajęcia koncentrują się na omówieniu polityk dzisiejszej UE. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami danej polityki, sposobami jej realizacji, efektami funkcjonowania. Wiele z polityk UE nie dotyczy tylko spraw wewnętrznych UE, ale ma także wymiar zewnętrzny, co również jest przedmiotem zajęć. Zajęcia poświęcone są takim tematom jak: 1. Kształtowanie się polityk UE w traktatach UE 2. Polityka wspólnego rynku 3. Polityka handlowa 4. Polityka rolna 5. Polityka spójności 6. Polityka transportowa 7. Polityka energetyczno-klimatyczna 8. Polityka współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej 9. Polityka w ramach Unii Gospodarczo-Walutowej |
W cyklu 2024L:
Historia integracji europejskiej dowodzi, że państwa decydowały się na prowadzenie bardziej lub mniej zaawansowanych form współpracy. Zajęcia koncentrują się na omówieniu polityk dzisiejszej UE. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami danej polityki, sposobami jej realizacji, efektami funkcjonowania. Wiele z polityk UE nie dotyczy tylko spraw wewnętrznych UE, ale ma także wymiar zewnętrzny, co również jest przedmiotem zajęć. Zajęcia poświęcone są takim tematom jak: 1. Kształtowanie się polityk UE w traktatach UE 2. Polityka wspólnego rynku 3. Polityka handlowa 4. Polityka rolna 5. Polityka spójności 6. Polityka transportowa 7. Polityka energetyczno-klimatyczna 8. Polityka współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej 9. Polityka w ramach Unii Gospodarczo-Walutowej |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza:
- zna funkcjonowanie polityk UE
- rozumie kompetencje UE
- zna główne problemy związane z funkcjonowaniem polityk UE
- ma wszechstronną wiedzę z zakresu współczesnych uwarunkowań prowadzenia polityk UE
Umiejętności:
- rozpoznaje kluczowe problemy związane z funkcjonowaniem polityk UE
- umie określić i uzasadnić interesy państw członkowskich w prowadzeniu polityk UE
- umie zdefiniować miejsce i role instytucji UE w kształtowaniu polityk UE
Kompetencje:
- jest przygotowany do pracy w instytucjach zajmujących się tematyką integracji europejskiej
- ma świadomość zachodzących zmian w UE
- potrafi przygotować i zanalizować wybrany przez siebie problem badawczy dotyczący polityk UE
S2_W06, S2_W07, S2_U04, S2_U05, S2_U06, S2_K01, S2_K02
Kryteria oceniania
Obecności, aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacje, kolokwium.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Integracja europejska, Warszawa 2008
- (red.) W. Góralski, Unia Europejska, Tom I i II (wybrane rozdziały), Warszawa 2008
- M. Poboży (red.), Polityki sektorowe UE, Warszawa 2010
- S. Parzymies (red.) – Dyplomacja czy siła, Warszawa 2011.
- Raporty, oficjalne dokumenty oraz bieżące informacje ze strony www.europa.eu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: