Systemy społeczno - gospodarcze we współczesnym świecie 2104-L-D6SSGW
BLOK 0 – zajęcia organizacyjne
1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć
2. Literatura przedmiotu
3. Omówienie programu
BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie
1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura
2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem
3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego
4. Efektywność i zawodność rynku
5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne)
6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji
7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne
BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji
1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego
2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty
3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki
4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się
5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin
6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie)
7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć:
- Student zna i rozumie najważniejsze fakty, zjawiska oraz problemy związane z funkcjonowaniem wybranych typów systemów społeczno-gospodarczych we współczesnym świecie (K_W01);
- Student zna i rozumie różnice w organizacji systemów społeczno-gospodarczych w poszczególnych państwach oraz wynikające z nich odmienne role państwa w gospodarce (K_W03);
- Student potrafi prawidłowo interpretować mechanizmy oddziaływania państwa na gospodarkę oraz dokonać klasyfikacji systemów społeczno-gospodarczych (K_U01);
- Student jest gotów do dokonania krytycznej oceny mocnych i słabych stron interwencji państwa w procesy gospodarcze (K_K01);
- Student jest gotów do krytycznej oceny funkcjonowania systemów społeczno-gospodarczych wybranych państw (K_K02).
Kryteria oceniania
• Regularne wykonywanie zadań na platformie google classroom – 50% (50 punktów) oceny końcowej;
• Zaliczenie kolokwium końcowego – 50% (50 punktów) oceny końcowej;
• Konieczność uzyskania oceny pozytywnej (powyżej 60% punktów) ze wszystkich komponentów oceny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
• J.E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004;
• R. Kisiel, R. Marks-Bielska, Polityka gospodarcza (zagadnienia wybrane), UWM, Olsztyn 2013;
• T. Włudyka, M. Smaga (red.), Instytucje gospodarki rynkowej, wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018;
• T. Kowalik, Współczesne systemy ekonomiczne: powstawanie, ewolucja, kryzys, Warszawa 2000;
• S. Kozłowski, Systemy ekonomiczne, Lublin 2005;
• T. Włudyka (red.), Polityka gospodarcza, Wolters Kluwer, Warszawa 2007;
• B. Winiarski (red.), Polityka gospodarcza, wydanie trzecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006;
• H. Ćwikliński (red.), Polityka gospodarcza, wydanie czwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004;
• N. Acocella, Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Uwagi
W cyklu 2023L:
• Do każdych zajęć dostarczane będą na bieżąco artykuły i raporty; ponadto w czasie egzaminu obowiązuje znajomość materiału z prezentacji; |
W cyklu 2024L:
• Do każdych zajęć dostarczane będą na bieżąco artykuły i raporty; ponadto w czasie egzaminu obowiązuje znajomość materiału z prezentacji; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: