Multinational Corporations 2104-GPIR-D3MUCO
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z różnymi aspektami zarządzania międzynarodowego oraz działalnością międzynarodowych korporacji (MNC).
Ogólnym celem kursu jest dostarczenie studentom koncepcyjnej i praktycznej wiedzy oraz umiejętności, które pozwolą im z powodzeniem funkcjonować w międzynarodowym środowisku.
Głównym celem kursu jest zarządzanie strategiczne i umiędzynarodowienie biznesu.
Kurs w pierwszej kolejności koncentruje się na biznesie międzynarodowym i globalizacji (podstawowe definicje, dane i pojęcia; analiza środowiska zewnętrznego i wewnętrznego).
Następnie kurs wprowadza ogólną koncepcję zarządzania strategicznego i wyjaśnia, dlaczego przedsiębiorstwa muszą stosować strategie (teoretyczne i praktyczne aspekty strategii, formułowanie, wdrażanie i proces ewaluacji).
Innym polem zainteresowań jest polski kontekst działalności firm (działalność KTN w Polsce oraz polskich firm działających za granicą).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka powinien/powinna:
• rozumieć podstawowe teorie i problemy z zakresu funkcjonowania korporacji w środowisku międzynarodowym;
• posiąść podstawową wiedzę z zakresu aktywności korporacji i ich strategii;
• uzyskać swobodę w wyszukiwaniu oraz analizowaniu informacji dotyczących korporacji międzynarodowych
• rozwinąć umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia;
• rozwinąć zdolność do formułowania przemyślanych konkluzji;
• rozwinąć zdolność wypowiadania się oraz prezentowania swoich myśli na forum publicznym (poprzez udział w dyskusjach i debatach podczas zajęć oraz dzięki przygotowywaniu i przedstawianiu prezentacji na dany temat);
• rozwinąć zdolność pracy w grupie (dzięki przygotowaniu projektu grupowego)
• rozwinąć zdolność do przeprowadzania analiz oraz przygotowywania raportów;
• zwiększyć swoją orientację w zakresie przyszłej kariery zawodowej.
Kryteria oceniania
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
• obecność oraz aktywny udział w zajęciach
• studium przypadku/raport (praca indywidualna lub w parach)
• projekt grupowy (praca w grupach)
• różne formy zaangażowania studentów w ramach zajęć online
KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
1. Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności w czasie semestru)
2. Aktywność podczas zajęć i przygotowanie do zajęć (możliwe krótkie testy sprawdzające znajomość lektur)
3. Studium przypadku - opracowanie i prezentacja wybranego przypadku funkcjonowania przedsiębiorstw w globalnym środowisku (dla chętnych)
4. Projekt grupowy – na który będą składać się dwie części:
a. projekt w wersji pisemnej (do 10 stron + przypisy i bibliografia)
b. prezentacja projektu podczas zajęć (do 15 min.)
5. Test w połowie semestru
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura do zajęć:
• Griffin R., Management, Houghton Mifflin Company; 2008 (Griffin… this addition is AVAILABLE IN THE FACULTY’s LIBRARY) or 12th edition 2016 (online).
• Stonehouse G., D. Campbell, J. Hamill, T. Purdie, Global and Transnational Business, John Wiley and Sons Ltd., (second edition) 2005 (Stonehouse… this addition is AVAILABLE IN THE FACULTY’s LIBRARY).
• UNCTAD, World Investments Report 2022 and other selected editions https://unctad.org/system/files/official-document/wir2022_overview_en.pdf
• UNCTAD, World Investment Prospects Survey 2014-2016, http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webdiaeia2015d4_en.pdf
• UN, World Economic Situation and Prospects 2022, United Nations, 2022, https://www.un.org/development/desa/dpad/publication/world-economic-situation-and-prospects-2022/
• WEF, The Global Competitiveness Report, World Economic Forum, 2022, https://www.weforum.org/reports/
• Polish Investment and Trade Agency - https://www.paih.gov.pl/en
• FDI in Polnad - https://www.ceicdata.com/en/indicator/poland/foreign-direct-investment
Literatura dodatkowa:
• Puranam P., Vanneste B., Corporate Strategy: Tools for Analysis and Decision-Making, 2016.
• Johnson G., Whittington R., Exploring Strategy: Text and Cases, 2017.
• J. S. Harrison, C. H. St. John, Foundation in Strategic Management, Thomson South-Western, 2008 or J. S. Harrison, C. H. St. John, Foundation in Strategic Management, South-Western College Pub; 6 edition 2013.
• Grazia Ietto-Gillies, Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, Second Edition Second, revised edition Edition, Edward Elgar Pub; Second, revised edition edition 2012.
• P. Lowe, Transnational Corporations in the Global Economy: The Growth & Impacts of TNCs in the 21st Century, 2 edition 2015.
• N. Klein, No Logo: No Space, No Choice, No Jobs, Pikador, 2002.
• R. Gilpin, Global Political Economy: Understanding the International Economic Order, Princeton University Press, 2001.
• E. Graham, Fighting the Wrong Enemy: Antiglobal Activists and Multinational Enterprises, Institute for International Economics, 2000.
• R. Griffin, M. Pustay, International Business: A Managerial Perspective, Prentice Hall; 6 edition edition 2009.
• R. Vernon, In the Hurricane's Eye: The Troubled Prospects of Multinational Enterprises, Harvard University Press, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: