Warsztat badawczy - studium przypadku 2103-ORP-M-D3WBSP
Warsztaty badawcze polegają na samodzielnym określeniu problemu badawczego oraz przedmiotu badania - przy czym z uwagi na kierunek studiów, musi on dotyczyć wybranej kwestii społecznej lub problemu społecznego. Ponadto słuchacze samodzielnie dobierają właściwą technikę badawczą (lub kilka jednocześnie) i przeprowadzają badanie empiryczne, przy czym w każdym badaniu studenci muszą oprzeć się na wywiadach lub wywiadach pogłębionych, natomiast ankieta, obserwacja lub analiza treści mogą być traktowane wyłącznie jako dodatkowe. Następnie weryfikowane są zgromadzone informacje (czyszczenie zbiorów). Kolejnym etapem jest przygotowanie zbiorczych zestawień statystycznych i opracowanie na ich podstawie wniosków.
Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur.
W cyklu 2024Z:
Warsztaty badawcze polegają na samodzielnym określeniu problemu badawczego oraz przedmiotu badania - przy czym z uwagi na kierunek studiów, musi on dotyczyć wybranej kwestii społecznej lub problemu społecznego. Ponadto słuchacze samodzielnie dobierają właściwą technikę badawczą (lub kilka jednocześnie) i przeprowadzają badanie empiryczne, przy czym w każdym badaniu studenci muszą oprzeć się na wywiadach lub wywiadach pogłębionych, natomiast ankieta, obserwacja lub analiza treści mogą być traktowane wyłącznie jako dodatkowe. Następnie weryfikowane są zgromadzone informacje (czyszczenie zbiorów). Kolejnym etapem jest przygotowanie zbiorczych zestawień statystycznych i opracowanie na ich podstawie wniosków. Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Umiejętność zaplanowania i samodzielnego przeprowadzenia całego badania.
Umiejętność wskazania na istotny problem społeczny (problem badawczy).
Umiejętność doboru techniki badawczej, wskaźników, opracowania narzędzia badawczego, weryfikacji wyników, opracowania wyników, sporządzenia zestawień wyników, weryfikacja hipotezy badawczej i sporządzenie raportu (a także umiejętność jego prezentacji).
Po zakończonych zajęciach studenci znają i rozumieją:
- K_W02 w pogłębionym stopniu zasady i metody diagnozowania i definiowania problemów w sferze publicznej,
- K_W05 w pogłębionym stopniu metodologię badań nad polityką publiczną oraz miejsce polityki publicznej w systemie nauk społecznych,
- K_W06 w pogłębionym stopniu zasady i metody ewaluacji polityki publicznej,
- K_W12 znaczenie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej w badaniach nad polityką publiczną.
Jednocześnie studenci umieją:
- K_U01 krytycznie analizować procesy powstawania i rozwiązywania problemów w sferze publicznej,
- K_U04 zaprojektować i przeprowadzić badanie własne w obszarze polityki publicznej (w tym badanie ewaluacyjne), w tym formułować i testować hipotezy związane z określoną problematyką badawczą,
- K_U06 zaprezentować wyniki badań i analiz z obszaru polityki publicznej w formie ustnej i pisemnej, osadzając je w szerszym kontekście metodologiczno-teoretycznym i uwzględniając zróżnicowany krąg odbiorców,
- K_U09 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołu zadaniowego przyjmując w nim różne role, w tym ma umiejętności z zakresu zarządzania zespołem,
- K_U10 uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę i umiejętności w obszarze polityki publicznej w ramach kształcenia przez całe życie, a także motywować innych do podejmowania edukacji ustawicznej.
Po realizacji własnych badań empirycznych studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny debaty naukowej i społecznej w obszarze polityki publicznej, a także swego w niej udziału, w tym uznania znaczenia dowodów naukowych i roli ekspertów w procesie tworzenia i implementacji polityki
publicznej.
Kryteria oceniania
Studenci samodzielnie lub w małych grupach na kolejnych zajęciach omawiają poszczególne etapy swojej pracy. Podczas dyskusji (poszukiwanie słabych i silnych stron projektu) ustalany jest plan następnych działań.
W ostatecznej ocenie uwzględniane jest nie tylko poprawne przeprowadzenie badań własnych, ale także złożoność problemu badawczego, dostęp do grupy respondentów, a także ich liczebność (przekładająca się na wiarygodność ustaleń i możliwość formułowania szerszych wniosków).
Oceniane są postępy w pracy, zaangażowanie, terminowość oraz inicjatywa studentów w realizacji badań własnych.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
Clark T., Foster L, Sloan L, Bryman A, Social Research Methods, Oxford University Press, Oxford 2021,
Walliman N, Social Research Methods, Sage Publications Ltd. 2015,
Metodologia nadań społecznych. Wybór tekstów, J.M. Brzeziński (red.), Zysk i S-ka 2012,
Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, PWN, Warszawa 2001,
Rychliński S., Lustracje społeczne, IPS UW, Warszawa 2001,
Dooley D., Social reaearch methods. 4th edition, New Jersey 2001,
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i s-ka, Poznań 2001,
Miles M., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, TransHumana, Białystok 2000.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Student ma możliwość nieobecności na zajęciach z ważnych przyczyn. Jednocześnie istotną rolę odgrywa terminowość realizacji poszczególnych etapów badania. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: