Warsztat badawczy - analiza treści 2103-ORP-M-D3WBAT
Zakres zagadnień:
1. Wprowadzenie do analizy treści.
Komunikowanie społeczne jako źródło poznania. Modele komunikowania.
Definicje i historia analizy treści
Zastosowania analizy treści w badaniach społecznych
2. Teoretyczne założenia analizy treści.
Kluczowe teorie i koncepcje
Różnice między analizą ilościową i jakościową
3. Dobór danych do analizy.
Źródła danych: teksty pisane, media, dokumenty, wywiady
Kryteria wyboru danych
4. Metoda teorii ugruntowanej.
Założenia i proces teorii ugruntowanej
Praktyczne zastosowanie metody w analizie treści
5. Metodologia analizy tematycznej.
Kroki w analizie tematycznej
Kodowanie i kategoryzacja danych
6. Ilościowe schematy analityczne.
Analiza częstotliwości występowania kategorii
Statystyczne metody analizy danych tekstowych
7. Jakościowe schematy analityczne.
Analiza ramowania (framing analysis)
Analiza roszczeń politycznych (political claims analysis)
Analiza w badaniach biograficznych/narracyjnych
8. (Krytyczna) analiza dyskursu.
Podstawy i założenia krytycznej analizy dyskursu
Przykłady zastosowań w badaniach
9. Zasady pisania raportu z analizy treści.
Struktura raportu
Prezentacja wyników
Interpretacja i dyskusja wyników
10. Warsztaty praktyczne.
Praktyczne ćwiczenia z kodowania danych
Analiza przykładowych tekstów
Pisanie raportu końcowego
11. Etyka w analizie treści.
Etyczne aspekty analizy treści
Ochrona danych i poufność
12. Zaawansowane techniki analizy treści.
Wykorzystanie oprogramowania do analizy danych tekstowych
Techniki automatycznego przetwarzania języka naturalnego (NLP)
13. Studium przypadku.
Przegląd i analiza przykładowych badań z wykorzystaniem analizy treści
Dyskusja nad wynikami i metodami
W cyklu 2024Z:
Zakres zagadnień: 1. Wprowadzenie do analizy treści. 2. Teoretyczne założenia analizy treści. 3. Dobór danych do analizy. 4. Metoda teorii ugruntowanej. 5. Metodologia analizy tematycznej. 6. Ilościowe schematy analityczne. 7. Jakościowe schematy analityczne. 8. (Krytyczna) analiza dyskursu. 9. Zasady pisania raportu z analizy treści. 10. Warsztaty praktyczne. 11. Etyka w analizie treści. 12. Zaawansowane techniki analizy treści. 13. Studium przypadku. UWAGA! Jedno zagadnienie może zająć więcej niż pojedyncze zajęcia. Z kolei inne może zostać omówione wraz z poprzedzającym lub kolejnym zagadnieniem. Szczegóły w tym zakresie będą przekazywane studentom na bieżąco z odpowiednim wyprzedzeniem. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
- student/ka zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badania stosunków pracy i stosunków przemysłowych, w tym główne paradygmaty teoretyczne badań społecznych, metody i techniki badań ilościowych i jakościowych, oraz wykorzystywane metody statystyczne (K_W05);
- student/ka zna i rozumie znaczenie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej w obszarze stosunków pracy i stosunków przemysłowych (K_W10);
- student/ka potrafi zaprojektować, zaplanować i przeprowadzić badanie społeczne z obszaru stosunków pracy i stosunków przemysłowych, w tym formułować i testować hipotezy związane z postawionymi problemami badawczymi, wykorzystując wybrane podejścia badawcze i stosując zaawansowane ilościowe i jakościowe metody i techniki badań społecznych, w tym metody statystyczne, a także zaawansowane techniki informacyjno-
komunikacyjne (K_U03);
- student/ka potrafi efektywnie prezentować w formie ustnej i pisemnej wyniki własnych badań i analiz z obszaru stosunków pracy i stosunków przemysłowych z uwzględnieniem różnych grup odbiorców (K_U04);
- student/ka jest gotów/a do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych w obszarze stosunków pracy i stosunków przemysłowych,
z dbałością o rozwój dorobku zawodu i etyki zawodowej, a także samorozwój zawodowy (K_K03).
Po ukończeniu zajęć student/ka:
- posiada wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych, założeń teoretycznych oraz praktycznego zastosowania analizy treści;
- potrafi opracować raport z analizy treści;
- posiada umiejętności z zakresu planowania, organizowania i prowadzenia badań w zespołach zdaniowych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- uczestnictwo w dyskusjach i ćwiczeniach warsztatowych na zajęciach;
- przygotowanie mini-projektu w zespole;
- przygotowanie pracy pisemnej (Raportu z analizy treści).
Na ocenę pracy pisemnej składają się następujące elementy:
1. Opracowanie Raportu z analizy treści:
- projekt jest realizowany w grupach 2-3 osobowych;
- praca wymaga ok. 15 godz. pracy poza zajęciami;
- praca oceniana jest na skali punktowej.
Maksymalna liczba punktów, jakie studenci/tki mogą uzyskać to 30, w tym:
- 12 punktów- złożenie pracy obejmującej wszystkie wymagane elementy w terminie do 14 zajęć;
- 3-6 punktów – zastosowanie więcej niż 1 metody analizy treści (3 punkty za 2 metody, 6 za wykorzystanie 3 lub więcej metod);
- 2 punkty – poprawność selekcji materiału do analizy;
- 5 punktów – poprawność metodologiczna wykonanych analiz;
- 5 punktów – jakość dokonanych analiz (poziom pogłębienia wniosków, jakość językowa opisu wyników).
Ponad 2 nieobecności wymagają zaliczenia na dyżurze prowadzącego w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. W przypadku nieobecności na ponad 4 zajęciach student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. Brak zaliczenia nieobecności trzeciej lub czwartej również skutkuje nieklasyfikowaniem.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, 2001.
Mayntz R., Holm K.,, Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, roz. 8 Analiza treści (s. 192-212), PWN,, Warszawa 1985.
Goban-Klas T., Analiza zawartości przekazów masowych, w: Badania empiryczne w socjologii, Tyczyn 1997, T. 2, s. 294-320.
Kłosiński M., Analiza medialnych przekazów informacyjnych. Forma, zawartość, treść, komunikatywność, ISNS UW, Warszawa 2005.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków, 2004
Pisarek W., Procedura badawcza, w: Badania empiryczne w socjologii, Tyczyn 1997, T. 2, s. 321-362.
Literatura uzupełniająca:
Współczesne analizy dyskursu. Kognitywna analiza dyskursu a inne metody badawcze, red. M. Krauz, S. Gajda.
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
Neuendorf K. A. The Content Analysis Guidebook, Sage Publications, London, 2002.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa, 2008.
Wnuk-Lipińska E., Metody analizy treści w socjologii amerykańskiej, Ośrodek Badań Opinii Publicznej i Studiów Programowych, Warszawa 1967, Polskie radio i telewizja, nr 70.
Mrozowski M., Obrazy cudzoziemców i imigrantów w Polsce w prasie polskiej, w: K. Iglicka (red.), Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2003.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, red. oprac. przekł. A. Kloskowska-Dudzińska, PWN, Warszawa, 2004.
Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski A.(red.), Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, Ośrodek Badań Społecznych, Warszawa, 1991.
Gębski B., Wprowadzenie do metodologii badań społecznych. Problemy konstruowania modeli jakościowych badanych zjawisk, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa, 2008.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analiza prasy, radia, telewizji i internetu, PWN, 2004.
Krippendorf K. Content Analysis. An Introduction to Its Methodology, Sage Publications, London, 2004.
Mrozowski M., Obrazy cudzoziemców i imigrantów w Polsce w prasie polskiej, w: K. Iglicka (red.), Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2003.
Rek M., Nierówności społeczne w debacie prasowej: dyskusja o polskiej biedzie na łamach "Gazety Wyborczej", w: Klebaniuk J., Oblicza nierówności społecznych. Studia interdyscyplinarne, ENETEIA, Warszawa, wyd. I, 2007.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa, 2008.
Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Wójcik Sz., Korzystanie z internetu przez polską młodzież – studium metodą teorii ugruntowanej Wyniki badania EU NET ADB, Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 12, nr 1 (2013), https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/78/67.
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Mayntz R., Holm K.,, Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, roz. 8 Analiza treści (s. 192-212), PWN,, Warszawa 1985. Goban-Klas T., Analiza zawartości przekazów masowych, w: Badania empiryczne w socjologii, Tyczyn 1997, T. 2, s. 294-320. Kłosiński M., Analiza medialnych przekazów informacyjnych. Forma, zawartość, treść, komunikatywność, ISNS UW, Warszawa 2005. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków, 2004 Pisarek W., Procedura badawcza, w: Badania empiryczne w socjologii, Tyczyn 1997, T. 2, s. 321-362. Literatura uzupełniająca: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: Neuendorf K. A. The Content Analysis Guidebook, Sage Publications, London, 2002. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa, 2008. Wnuk-Lipińska E., Metody analizy treści w socjologii amerykańskiej, Ośrodek Badań Opinii Publicznej i Studiów Programowych, Warszawa 1967, Polskie radio i telewizja, nr 70. Mrozowski M., Obrazy cudzoziemców i imigrantów w Polsce w prasie polskiej, w: K. Iglicka (red.), Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2003. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, red. oprac. przekł. A. Kloskowska-Dudzińska, PWN, Warszawa, 2004. Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski A.(red.), Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, Ośrodek Badań Społecznych, Warszawa, 1991. Gębski B., Wprowadzenie do metodologii badań społecznych. Problemy konstruowania modeli jakościowych badanych zjawisk, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa, 2008. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analiza prasy, radia, telewizji i internetu, PWN, 2004. Krippendorf K. Content Analysis. An Introduction to Its Methodology, Sage Publications, London, 2004. Mrozowski M., Obrazy cudzoziemców i imigrantów w Polsce w prasie polskiej, w: K. Iglicka (red.), Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2003. Rek M., Nierówności społeczne w debacie prasowej: dyskusja o polskiej biedzie na łamach "Gazety Wyborczej", w: Klebaniuk J., Oblicza nierówności społecznych. Studia interdyscyplinarne, ENETEIA, Warszawa, wyd. I, 2007. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa, 2008. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Wójcik Sz., Korzystanie z internetu przez polską młodzież – studium metodą teorii ugruntowanej Wyniki badania EU NET ADB, Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, vol. 12, nr 1 (2013), https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/78/67. W trakcie semestru możliwe jest również uzupełnienie listy lektur do poszczególnych zajęć (zagadnień) o inne pozycje. Szczegóły w tym zakresie również będą przekazywane studentom na bieżąco z odpowiednim wyprzedzeniem. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: