Lobbing, rzecznictwo interesów i dialog społeczny 2103-ORP-M-D3LRDS
W ramach przedmiotu są realizowane następujące bloki tematyczne:
1. Teoretyczne aspekty lobbingu - pojęcie, podstawowe zasady, techniki i metody zarządzania relacjami z instytucjami publicznymi oraz grupami interesów.
2. Analiza podstaw prawnych działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Prawa i obowiązki lobbysty.
3. Charakterystyka procesu legislacyjnego.
4. Lobbing w praktyce - wyzwania w pracy profesjonalnego lobbysty i sposoby radzenia sobie z nimi.
5. Charakterystyka dialogu społecznego - pojęcie, rodzaje, zasady.
6. Podstawy prawne prowadzenia dialogu społecznego w Polsce.
7. Dialog społeczny na szczeblu Unii Europejskiej jako podstawowy element modelu społecznego.
8. Aspekty praktyczne dialogu społecznego - kontekst historyczny, współczesna rola i rekomendacje na przyszłość.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi lobbingu, rzecznictwa interesów i dialogu społecznego. Poznają teorię, w szczególności zakres pojęciowy, zasady i rodzaje oddziaływania oraz aspekty praktyczne, głównie szanse i zagrożenia działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Studenci zdobywają wiedzę o regulacjach prawnych dotyczących tej dziedziny i procesach zachodzących w rzeczywistości.
Wiedza:
Student:
- zna terminologię opisującą lobbing, rzecznictwo, dialog społeczny;
- orientuje się w przepisach prawnych regulujących zagadnienia lobbingu, rzecznictwa i dialogu społecznego;
- posiada wiedzę o głównych aktorach, instytucjach, procesach i zależnościach dotyczących działalności lobbingowej i dialogu społecznego.
Umiejętności
Student:
- potrafi zidentyfikować podmioty i zakres przedmiotowy działalności związanej z lobbingiem, rzecznictwem i dialogiem społecznym; potrafi określić rolę i specyfikę poszczególnych instytucji;
- potrafi określić i scharakteryzować formy, metody i techniki stosowane w procesie lobbingu i prowadzenia dialogu społecznego;
- umie analizować materiały źródłowe i wyciągać wnioski, orientować się w przebiegu procesu stanowienia prawa; identyfikować zagrożenia, wskazywać mocne i słabe strony w obszarze działania lobbingowego i dialogu społecznego.
Kompetencje
Student:
- jest przygotowany do pracy lub współpracy eksperckiej w instytucjach działających w obszarze lobbingu, rzecznictwa, dialogu społecznego.
Efekty uczenia się przedmiotu: K_W04; K_W08; K_U01; K_U02; K_U06; K_K01; K_K03.
Kryteria oceniania
Ocena składa się z dwóch części:
- aktywność na zajęciach (m.in. przygotowywanie prezentacji, krótkich prac pisemnych, udział w dyskusjach) - 20%
- test pisemny zaliczeniowy - 80%.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Kalinowski M., Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego, Łódź 2016.
2. Clamen M. Lobbing i jego sekrety, Warszawa 2005.
3. Kubiak A., Lobbing w polskim prawie i praktyce, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2013, vol. 16, Łódź.
4. Kurczewska U., Lobbing i grupy interesów w Unii Europejskiej. Proces konsolidacji systemu, Warszawa 2011.
5. Necel R., Rzecznictwo wybranych problemów społecznych z perspektywy socjologicznej, UAM 2021.
6. Gardawski J., Dialog społeczny w Polsce. Teoria, historia, praktyka, Warszawa 2009.
7. Męcina J. (red.), Dialog społeczny na poziomie zakładu pracy. Między zasadami a realiami, Warszawa 2009.
Akty prawne:
Konstytucja RP
Ustawa z dn. 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Ustawa z dn. 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.
Ustawa z dn. 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Wymagana aktywność na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: