Zarządzanie różnorodnością w organizacji i przeciwdziałanie dyskryminacji 2103-ORP-M-D2ZROP
Szczegółowy opis problematyki zajęć:
I moduł: Teoretyczne aspekty analizy problematyki różnorodności pracowników
2.Różnorodność pracowników; ewolucja interpretacji terminu „różnorodność”, czynniki różnorodności – zróżnicowane kryteria. Kluczowe akty normatywne regulujące kwestie różnorodności pracowników (międzynarodowe i krajowe). Nurty badawcze różnorodności. Tożsamości zróżnicowanych pracowników. Różnorodność pracowników jako zasób organizacji.
3. Równość, równe traktowanie i dyskryminacja jako kluczowe terminy w budowaniu kultury włączającej w organizacji. O kontrowersjach wokół równości w interpretacji filozoficznej i normatywnej. Co jest dyskryminacją a co nie w zatrudnieniu i w strukturach relacji interpersonalnych w organizacji? Korelacje pomiędzy stratyfikacyjnym charakterem współczesnego świata pracy a równoprawnym statusem pracownika. Prekaryjność zatrudnienia a ryzyko dyskryminacji.
II moduł:
Analiza wybranych wymiarów różnorodności zasobów ludzkich (4-11).
Płeć:
4. Kobiety w życiu gospodarczym współczesnego świata i Polski. Charakterystyka podstawowych wskaźników dotyczących aktywności zawodowej kobiet. Czynniki nierównego statusu kobiet w świecie pracy w porównaniu z mężczyznami; struktura edukacji, segmentacja branżowa rynku pracy – żywotność stereotypów, luka płacowa, przedsiębiorczość. Wybrane obszary badań dotyczące statusu pracowników ze względu na płeć w polskim świecie pracy.
5 Kobiety w świecie władzy ekonomicznej; czynniki różnicujące udział kobiet w strukturach zarządzania i różnice w modelach kobiecego i męskiego kierowania zespołami pracowników. Udział kobiet w strukturach najwyższej władzy ekonomicznej w świetle statystyk. Jaki jest kapitał ludzki i społeczny kobiet i na ile jego recepcja jest wykorzystana w organizacjach?. Co ogranicza motywacje kobiet do sprawowania funkcji kierowniczych?
6 Uwarunkowania integracji kobiet ze światem pracy; czynniki indywidualne, strukturalne, kulturowe, polityczne. Deficyt „sieci” i jego uwarunkowania jako bariera awansu w strukturach władzy ekonomicznej. Jak tworzyć kapitał społeczny wspierający awans zawodowy kobiet; o roli solidarności płci i otwarcia na współpracę kobiet i mężczyzn w zarządzaniu organizacja.
Wiek
7. Czynniki demograficzne - starzenie się ludności, wydłużanie życia ludzkiego a wzrost znaczenia obecności starszej generacji na rynku pracy. Wiek chronologiczny, subiektywny, wiek jako kategoria społeczna. Generacje pracowników w interpretacji miejsca i znaczenia starszych pracowników w organizacji. Stereotypy i metastereotypy jako czynniki kształtowania statusu ludzi starszych w organizacji.
8. Populacja 50+ na polskim rynku pracy na tle krajów UE. Aktywności bierność zawodowa, obecność generacji 50+ w strukturach władzy ekonomicznej. Praktyki dyskryminacyjne jako czynnik wycofywania się populacji starszej z rynku pracy. Indywidualne i strukturalne uwarunkowania dezintegracji pokolenia 50+ w strukturze pokoleniowej pracowników. Społeczne i ekonomiczne skutki niewykorzystania kapitału ludzkiego pokolenia 50+.
9. Zarzadzanie pracownikami w różnym wieku. Modele zarządzania wiekiem w organizacji. Strategie zarządzania wiekiem w doświadczeniu Polski i innych krajów. Czynniki różnicujące wdrażanie zarządzania wiekiem. Korzyści zarzadzania wiekiem; indywidualne, grupowe, organizacji. Rekomendacje na rzecz wzmocnienia pozycji ludzi starszych w polskich podmiotach gospodarczych
Różnorodność kulturowa
10. Różnorodność kulturowa na poziomie organizacji; Wymiary różnorodności- rasa, narodowość, grupa etniczna, wielokulturowość.. Obszary badawcze różnorodności kulturowej pracowników. Podejścia do zarzadzania różnorodnością kulturową w organizacji. O rosnącym znaczeniu zróżnicowania kulturowego pracowników dla kształtowania środowiska pracy, korzyści ekonomicznych i wizerunku firmy.
11. Migracje jako czynnik zmiany struktury etnicznej i kulturowej pracowników. Wpływ zróżnicowania polityk migracyjnych we współczesnym świecie na procesy akuturacji i asymilacji imigrantów i ich statusu w świecie pracy. (Migrant Integration Policy Index, Multiculturalism Policy Index) . Różnorodność kulturowa jako czynnik dyskryminacji. Perspektywa zróżnicowania kulturowego w polskim świecie pracy.
12. Dyskryminacja a mobbing; wzajemne korelacje i różnice w postrzeganiu dyskryminacji w warunkach pracy i w relacjach interpersonalnych. Pojęcie i przejawy mobbingu. Skala zjawiska w świetle statystyk międzynarodowych i krajowych. Skutki mobbingu a skuteczność dochodzenie roszczeń pracowników.
III moduł: Zarządzanie różnorodnością
13. Zarządzanie różnorodnością; cele i praktyki zarządzania różnorodnością. Teoretyczne modele zarządzania róźnorodnością zasobów ludzkich w organizacjach. Efekty różnorodności na poziome jednostki, grupy i organizacji. Skuteczność praktyk na rzecz różnorodności pracowników; próba jej oceny
14. Warunki sprawiedliwego ładu pracowniczego w świecie zróżnicowanych zasobów pracy: szanse, bariery i rekomendacje. Dochodzenie roszczeń w przypadku dyskryminacji; prawo, procedury, bariery formalne i nieformalne
W cyklu 2023L:
Program szczegółowy I moduł: Teoretyczne aspekty analizy problematyki różnorodności pracowników |
W cyklu 2024L:
Program szczegółowy I moduł: Teoretyczne aspekty analizy problematyki różnorodności pracowników |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali lektura monograficzna | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: w sali lektura monograficzna |
Efekty kształcenia
iedza: student zna i rozumie
Kategorie teoretyczne wykorzystywane w badaniach i opisie różnorodności w organizacji i sposoby zarządzania zróżnicowana strukturą pracowników
Znaczenie respektowania zasady równego traktowania i wdrażania procesu równouprawnienia w zarządzaniu organizacja
Czynniki ryzyka dyskryminacji pracowników, rodzaje i przejawy dyskryminacji
Różnice pomiędzy dyskryminacją w zatrudnieniu a mobbingiem
Społeczne i etyczne skutki dyskryminacji
Instrumenty przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu
Umiejętności: absolwent potrafi:
Formułować, analizować i rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem różnorodnością
Projektować i prowadzić badania społeczne z obszaru równego traktowania i dyskryminacji
Prezentować w formie ustnej i pisemnej wyniki badań własnych
Formułować wnioski i rekomendacje usprawniające zarządzanie różnorodnością i przeciwdziałanie dyskryminacji
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
Respektowania w pracy zawodowej, w tym w procesie zarządzania równego traktowania pracowników
Krytycznego podejścia do wszelkich przejawów dyskryminacji w swoim środowisku pracy
Inspirowanie działań wyjaśniających czynniki ryzyka dyskryminacji
Kształtowanie postaw poszanowania różnorodności pracowników organizacji
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter konwersatorium, obejmują prezentacje podstawowych treści przez osobę prowadzącą, prezentację wybranych zagadnień przez studentów oraz dyskusję w grupie.
Warunki oceniania:
Obecność i aktywne uczestnictwo w dyskusjach wokół tematyki zajęć
2. Opracowanie co najmniej jednego eseju lub prezentacji poświęconych tematyce poszerzającej podstawowy zakres omawianych zagadnień
3. Ustny sprawdzian wiedzy na koniec semestru.
Literatura
Zalecana lektura:
Aluchna, M, Krrejner-Nowecka, A., Tomczyk, E., Własność Skarbu Państwa a obecność kobiet w radach nadzorczych, „Organizacja i kierowanie”, 1/2017
Andrejuk, K., Imigranci tureccy w Polsce. Percepcja różnic kulturowych w procesie adaptacji na rynku pracy, „Kultura i społeczeństwo” 64 (1) 2020.
Babiak, J, Bajcar, B., Borkowska, A., Kobiety i mężczyźni na stanowiskach menadżerskich – wyolbrzymione czy niedoszacowane różnice? „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, 1 (114), 2017.
Bojanowska, A., Zarządzanie różnorodnością jako odpowiedź na potrzeby zróżnicowanego zespołu ze szczególnym uwzględnieniem problemu różnego wieku pracowników, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 1/126 2019.
Broda-Wysocki P., Dylus, A., Pawlus, M., Dyskryminacja seniorów w Polsce. Diagnoza i przeciwdziałanie, Warszawa 2016, Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Brdulak, H., Zarządzanie różnorodnością jako model biznesowy, „Kobieta i biznes”, 1-4 2009.
Brdulak, H., Czynnik kultury w ekonomii instytucjonalnej, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, 1(36), 2012.
Czerska, I., Pracownik 50+ w świetle badań własnych – analiza porównawcza, „Marketing i Zarządzanie”, 52 (2) 2018.
Firlit-Fesnak, G., Równe traktowanie i praktyki dyskryminacyjne w świecie pracy, w: Polityka społeczna, G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Firlit-Fesnak, G. Równe traktowanie i polityka antydyskryminacyjna, w: Współczesne społeczne wyzwania świata i Polski, J. Męcina, K. Szewior (red.) Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, s. 79-94.
Kłos, B., Szymańczak, J., Zasada równości i zasada niedyskryminacji, Studia BASF nr 2/2011.
Lubrańska, A., Dyskryminacja ze względu na wiek w aspekcie praktyk organizacyjnych i zarzadzania wiekiem, w: E. Dubas, A. Muszyński, Starość w nurcie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
Migration Integration Policy Index 2020, https://www.mipex.eu
Moczydłowska J.M., Menadżerowie w praktyce zarządzania różnorodnością pokoleniowa, wyniki badań, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 2(127) 2019
Urbaniak, B., Polskie i brytyjskie doświadczenia w zarządzaniu starzejącymi się zasobami pracy, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 69 (100), 2018.
Rakowska Anna, Różnorodność zasobów ludzkich; istota, dylematy, wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2021
Rakowska A., Cichorzewska ,M., Dźwignia różnorodności instrumentem kształtowania inkluzyjnego miejsca pracy, „Ekonomika i organizacja Przedsiębiorstwa”, 7 2018.
Report on Gender Equality in the EU, 2021, Instytut ds. równości kobiet i mężczyzn (EIGE), https://ec.europa.eu/info/files/2021-report-on-gnder-equality-in-the-eu-pl
Skrzypek, E., Zarządzanie różnorodnością – stan i perspektywy rozwoju, „Problemy jakości „ 50(10) 2018.
Stankiewicz, K., Subiektywne postrzeganie różnorodności zespołu – perspektywa menagera. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzzanie, 150 /2017
Świadomość prawna w kontekście równego traktowania 2016, Raport dla Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, Kantar Public, https://bip.brop.gov.pl
Społeczna percepcja dyskryminacji, w: Jakość życia i kapitał społeczny w Polsce. Wyniki Badania Spójności Społecznej 2018, GUS, Warszawa 2020
Trafiałek, E., Między ageizmem, bezpieczeństwem socjalnym a active ageing, Toruń 2016
Urbaniak, B., Polskie i brytyjskie doświadczenia w zarządzaniu starzejącymi się zasobami pracy, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 69 (100), 2018.
Warwas, I., (red), Zarządzanie różnorodnością we Polsce, Łódź 2019.
Dokumenty normatywne:
Dyrektywa Rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie stosowania zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (Dz. U. L 180 z 19.07.2000, art. 5);
Dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne ramy równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz. U. L 3003 z 02.12.2002, art. 7).
Ustawa z dn. 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu RP i do senatu etc. (Dz. U 20111 nr 34 poz. 172).
Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania, Dz. U. 2010 nr 254 poz. 1700
Konwencja ONZ w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej, (1966).DZ. U. z dnia 6 września 1969.
Kodeks pracy (Dz. U z 2018 roku, poz. 108).
W cyklu 2023L:
Zalecana lektura: Urbaniak, B., Polskie i brytyjskie doświadczenia w zarządzaniu starzejącymi się zasobami pracy, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 69 (100), 2018. Dokumenty normatywne: |
W cyklu 2024L:
Zalecana lektura: Urbaniak, B., Polskie i brytyjskie doświadczenia w zarządzaniu starzejącymi się zasobami pracy, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 69 (100), 2018. Dokumenty normatywne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: