Społeczna odpowiedzialność biznesu i budowanie marki przedsiębiorstwa 2103-ORP-M-D2SOBB
Przedmiot koncentruje się na omówieniu miejsca społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji oraz standardów ESG w działalności przedsiębiorstw:
1. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu w ujęciu teoretycznym.
2. Uwarunkowania prawne i instytucjonalne prowadzenia działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
3. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu skierowane do otoczenia wewnętrznego - przykłady.
4. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu skierowane do otoczenia zewnętrznego (rynkowego, publicznego, lokalnego, obywatelskiego, przyrodniczego) - przykłady.
5. Strategia employer brandingu w organizacji w ujęciu teoretycznym.
6. Strategia employer brandingu w organizacji - przykłady.
7. Tworzenie i pomiar skuteczności strategii z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu oraz employer brandingu organizacji.
8. Standardy ESG (Environmental, Social, Corporate Governance) w ujęciu teoretyczno-prawnym.
9. Raportowanie ESG - przykłady.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/tka:
- ma wiedzę na temat kategorii teoretycznych wykorzystywane w badaniach dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, standardów ESG;
- ma wiedzę na temat gospodarczych, społecznych, prawnych i etycznych uwarunkowań realizacji działań i strategii z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, wdrażania standardów ESG;
- ma wiedzę na temat znaczenia działań i strategii z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, wdrażania standardów ESG w relacjach z instytucjami publicznymi i grupami interesów oraz w procesie kształtowania polityki publicznej;
- w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi formułować, analizować i rozwiązywać problemy związane z funkcjonowaniem organizacji w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, wdrażania standardów ESG;
- jest gotowy/gotowa do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na rzecz realizacji przez organizację działań i strategii z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, standardów ESG;
- jest gotowy/gotowa do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych związanych z realizacją działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, standardów ESG.
Zajęcia mają zapewnić realizację następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
Student/tka zna i rozumie kategorie teoretyczne wykorzystywane do realizacji działań oraz strategii z zakresu z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, standardów ESG na poziomie danej organizacji (K_W01).
Student/tka zna i rozumie gospodarcze, społeczne, prawne i etyczne uwarunkowania realizacji działań oraz strategii z zakresu z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w danej organizacji, standardów ESG oraz funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarach objętych takimi działaniami oraz strategiami (K_W06).
Student/tka zna i rozumie znaczenie działań i strategii z zakresu z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, standardów ESG w relacjach danej organizacji z instytucjami publicznymi i grupami interesów oraz w procesie kształtowania polityki publicznej (K_W08).
Student/tka potrafi formułować, analizować i rozwiązywać problemy związane z funkcjonowaniem organizacji w kontekście działań i strategii z zakresu z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, standardów ESG, które są realizowane przez daną organizację (K_U02).
Student/tka jest gotów/gotowa do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na rzecz tworzenia i realizacji działań i strategii z zakresu z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w danej organizacji, wdrażania standardów ESG (K_K02)
Student/tka jest gotów/gotowa do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych dotyczących działań z zakresu i strategii z zakresu z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, employer brandingu w organizacji, wdrażania standardów ESG w danej organizacji (K_K03).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Rejestracja aktywności uczestników zajęć w formie stacjonarnej w ramach indywidualnych wypowiedzi, dyskusji. Zastosowanie analizy porównawczej oraz studium przypadku. Uwzględnienie stopnia znajomości lektur dotyczących poszczególnych tematów zajęć.
Ocena oparta na 4 elementach:
1. poziom aktywności podczas zajęć,
2. uczestnictwo w dyskusjach i omawianiu przypadków w trakcie zajęć,
3. przygotowanie i przedstawienie studium przypadku z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu,
4. zaliczenie egzaminu pisemnego.
Jeśli student/tka ma ponad 2 nieobecności, to konieczne jest zaliczenie na dyżurze prowadzącego w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. Gdy zaistnieją ponad 4 nieobecności, wówczas student/ka jest nieklasyfikowany/na z przedmiotu. W sytuacji wystąpienia brak zaliczenia nieobecności trzeciej lub czwartej również dochodzi do nieklasyfikowania.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe nie są wymagane
Literatura
Forum Odpowiedzialnego Biznesu, https://odpowiedzialnybiznes.pl.
M. Bernatt, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy, Warszawa 2009.
K. Wojtaszczyk, Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy: uwarunkowania, procesy, pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
B. Buczkowski i in., SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU. Studia przypadków firm międzynarodowych, Łódź 2016.
M. Kozłowski, EMPLOYER BRANDING. BUDOWANIE WIZERUNKU PRACODAWCY KROK PO KROKU (ebook), 2016.
Forum Darczyńców w Polsce i Stowarzyszenie Klon/Jawor, FUNDACJE KORPORACYJNE W POLSCE. RAPORT Z BADAŃ 2023, https://api.ngo.pl/media/get/220455
Steward Redqueen/EBOR/GPW, Wytyczne do raportowania ESG Przewodnik dla spółek, październik 2023, https://www.gpw.pl/pub/GPW/ESG/Wytyczne_do_raportowania_ESG.pdf.
E. Sander, M. Jabłonowski, Employer branding. Praktyczny podręcznik (ebook), 2023
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: