Rozwój zawodowy pracownika i kształcenie ustawiczne 2103-ORP-M-D2RZPR
1. Przemiany edukacji w społeczeństwie cyfrowym.
2. Kompetencje przyszłości i ich znaczenie w kształceniu ustawicznym.
3. System edukacyjny i polityka edukacyjna w Polsce na tle międzynarodowym. Strategiczne cele i wyzwania.
4. Kształcenie ustawiczne w Polsce i UE – definicje, dane statystyczne, uczestnicy, formy, instytucje edukacyjne.
5. Strategie rozwoju kształcenia ustawicznego jako element polityki edukacyjnej w Polsce i UE.
6. Teorie rozwoju zawodowego
7. Rozwój zawodowy pracownika w strategiach zarządzania zasobami ludzkimi.
8. Formy rozwoju zawodowego pracowników.
9. Motywacje i bariery w rozwoju zawodowym pracowników.
10. Instrumenty wsparcia rozwoju zawodowego pracowników.
11. Strategie rozwoju zawodowego pracowników w organizacji - studia przypadków
12. Budowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej - perspektywa indywidualna
13. Znaczenie marki osobistej w kształtowaniu ścieżki kariery zawodowej
14-15. Prezentacje projektów zespołowych - projekt strategii rozwoju pracowników uczelni publicznej
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
● zna i rozumie wpływ przemian technologicznych na społeczną rolę edukacji, w tym edukacji ustawicznej (K_W06);
● zna i rozumie znaczenie kształcenia ustawicznego pracowników dla funkcjonowania rynku pracy w gospodarce 4.0 oraz instrumenty realizacji polityki publicznej i strategii przedsiębiorstw w tym obszarze (K_W07);
Umiejętności:
● potrafi formułować i analizować problemy związane z rozwojem zawodowym pracowników w organizacji w kontekście przemian stosunków pracy, a także przedstawiać propozycje rozwiązań tych problemów (K_U02);
● potrafi efektywnie prezentować w formie ustnej i pisemnej wyniki swoich analiz z zakresu strategii rozwoju zawodowego pracowników w organizacji (K_U04);
● potrafi współpracować w zespole zadaniowym przy przygotowaniu wspólnego projektu i prezentacji jego wyników (K_U06);
● potrafi prezentować publicznie wyniki swoich analiz z zakresu strategii rozwoju zawodowego pracowników oraz brać udział w debatach z obszaru edukacji ustawicznej i jej przemian w społeczeństwie cyfrowym (K_U07);
● potrafi świadomie kształtować własną ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej w perspektywie edukacji ustawicznej oraz motywować i ukierunkowywać innych w tym zakresie (K_U09);
Kompetencje społeczne:
● jest gotów do inspirowania, inicjowania i organizowania działań na rzecz edukacji ustawicznej i rozwoju zawodowego pracowników (K_K02);
● jest gotów do dbania o samorozwój zawodowy w toku pełnienia obowiązków zawodowych (K_K02).
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest pozytywna ocena projektu zespołowego - projektu strategii rozwoju zawodowego pracowników w wybranej instytucji publicznej.
Projekt należy przedstawić zespołowo na dedykowanych zajęciach oraz przesłać wersję pisemną do dnia 09.06.2024.
W ocenie końcowej równe wagi przypisano prezentacji ustnej i wersji pisemnej projektu.
Dodatkowa aktywność - prezentacje wybranych zagadnień podczas zajęć - w przypadku pozytywnej oceny, możliwość podwyższenia oceny końcowej z przedmiotu o 0,5 lub 1 stopień.
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności; 3-4 nieobecności: konieczność przygotowania dodatkowej pracy zaliczeniowej na temat wskazany przez prowadzącego; powyżej czterech nieobecności: brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Literatura
1. M. Armstrong (2010), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer
2. GUS (2022), Charakterystyka ustawicznego szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach w 2020 r., file:///C:/Users/U%C5%BCytkownik%20WNPiSM/Downloads/01_charakterystyka_ustawicznego_szkolenia_zawodowego_w_przedsiebiorstwach_w_2020.pdf
3. GUS (2024), Uczenie się osób dorosłych w 2022 r., file:///C:/Users/U%C5%BCytkownik%20WNPiSM/Downloads/uczenie_sie_osob_doroslych_w_2022_r..pdf
4. OECD (2023), Retaining Talent at All Ages, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/00dbdd06-en.pdf?expires=1709201120&id=id&accname=guest&checksum=E45EE1B8C469D144853C8D26C0773134
5. Olejnik I. (2022), The Concept of Lifelong Learning - Managers’ Expectations and Youth Attitudes, Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series on 159, https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-aaf1679e-20cb-482f-9751-121f150a2eb9/c/ZNOiZ_PSl_z.157_2022-Olejnik.pdf
6. Sidor-Rządkowska M. (2018), Coaching kariery: doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa: Wolters Kluwer
7. Śledziewska K., R. Włoch, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa: WUW, https://delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/04/Katarzyna-%C5%9Aledziewska-Renata-W%C5%82och-Gospodarka-cyfrowa.pdf
8. World Economic Forum, The Future of Jobs Report 2023, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: