Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych 2103-ORP-L-D4MJIBS
1. Wybór tematów badawczych
• Zgłaszanie przemyślanych pomysłów na badanie sondażowe
• Podział na zespoły
Studenci samodzielnie dopracowują koncepcję badania w zespołach (cel, pytania badawcze≠ pytania zadawane w ankiecie!, określenie badanej populacji) i przynoszą na kolejne zajęcia.
2. Konceptualizacja i dobór próby
• Dyskusja na temat poszczególnych projektów, zwłaszcza doboru próby.
• Przypomnienie typów pytań kwestionariuszowych w oparciu o lekturę:
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003, rozdz. 9. Badania sondażowe
3. Budowa narzędzia badawczego do badania ilościowego.
• W trakcie zajęć będziemy tworzyć pierwszą wersję kwestionariusza.
• Przypomnimy wpływ używanego słownictwa na odpowiedzi badanych w oparciu o lekturę:
A. Sułek, Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2001, s. 143-175.
4. Finalizacja pracy nad kwestionariuszem badania.
• Studenci przynoszą na zajęcia skończony scenariusz
• Omówienie możliwych sposobów udoskonalenia narzędzia badawczego
Realizacja badań – zespoły przesyłają prowadzącej ostateczną wersję kwestionariusza do zatwierdzenia, a następnie realizują badanie.
5. Kodowanie i podstawy analizy danych
• Omówienie podstawowych zagadnień związanych z analizowaniem i prezentacją danych ilościowych uzyskanych w badaniach sondażowych.
• • Namysł nad zakresem analiz: poziomy zmiennych, użyte miary zależności
6. Podstawy analizy ilościowej
• Analiza jednej zmiennej, graficzne prezentowanie danych, interpretacja wyników
• Początek analizy dwuzmiennowej
7. Analizowanie danych, testowanie hipotez
• Analiza dwóch zmiennych, miary siły zależności, interpretacja wyników
• Weryfikacja hipotez, wyciąganie wniosków
8. Prezentacja raportów z badań
• Każdy z zespołów przesyła prowadzącej pisemny, pełny raport z badań. Raport powinien zawierać konceptualizację, opis metodologii, analizę wyników i wnioski. Załącznikiem do raportu powinien być kwestionariusz użyty w badaniu.
• Każdy z zespołów przygotowuję prezentację (maksymalnie 15 minut), w której przedstawia krótko temat swojego badania i najciekawsze z uzyskanych wyników.
Uwaga: wykorzystywanie w raporcie i prezentacji tabel i wykresów automatycznie wygenerowanych przez Google Forms będzie oceniane niżej niż utworzenie ich samodzielnie (np. w arkuszu kalkulacyjnym) na podstawie wyeksportowanych z Google Forms danych.
W cyklu 2023L:
1. Wybór tematów badawczych Studenci samodzielnie dopracowują koncepcję badania w zespołach (cel, pytania badawcze≠ pytania zadawane w ankiecie!, określenie badanej populacji) i przynoszą na kolejne zajęcia. 2. Konceptualizacja i dobór próby 3. Budowa narzędzia badawczego do badania ilościowego. 4. Finalizacja pracy nad kwestionariuszem badania. Realizacja badań – zespoły przesyłają prowadzącej ostateczną wersję kwestionariusza do zatwierdzenia, a następnie realizują badanie. 5. Kodowanie i podstawy analizy danych 6. Podstawy analizy ilościowej 7. Analizowanie danych, testowanie hipotez 8. Prezentacja raportów z badań Uwaga: wykorzystywanie w raporcie i prezentacji tabel i wykresów automatycznie wygenerowanych przez Google Forms będzie oceniane niżej niż utworzenie ich samodzielnie (np. w arkuszu kalkulacyjnym) na podstawie wyeksportowanych z Google Forms danych. |
W cyklu 2024L:
1. Wybór tematów badawczych Studenci samodzielnie dopracowują koncepcję badania w zespołach (cel, pytania badawcze≠ pytania zadawane w ankiecie!, określenie badanej populacji) i przynoszą na kolejne zajęcia. 2. Konceptualizacja i dobór próby 3. Budowa narzędzia badawczego do badania ilościowego. 4. Finalizacja pracy nad kwestionariuszem badania. Realizacja badań – zespoły przesyłają prowadzącej ostateczną wersję kwestionariusza do zatwierdzenia, a następnie realizują badanie. 5. Kodowanie i podstawy analizy danych 6. Podstawy analizy ilościowej 7. Analizowanie danych, testowanie hipotez 8. Prezentacja raportów z badań Uwaga: wykorzystywanie w raporcie i prezentacji tabel i wykresów automatycznie wygenerowanych przez Google Forms będzie oceniane niżej niż utworzenie ich samodzielnie (np. w arkuszu kalkulacyjnym) na podstawie wyeksportowanych z Google Forms danych. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W trakcie przedmiotu student/studentka zdobywa następujące efekty kształcenia.
Student zna i rozumie:
- w praktyce narzędzia pozyskiwania ilościowych danych empirycznych z zakresu rynku pracy (K_W05)
Potrafi
- wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania danych ilościowych w obszarze pracy i rynku pracy, a w szczególności danych sondażowych (K_U01)
- wykorzystać zdobytą wiedzę metodologiczną w celu wskazania przyczyn występowania i przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i na rynku pracy (K_U02)
- tworzyć pisemne opracowania - raporty z prowadzonych przez siebie badań, analiz i prognoz odnoszących się do wiedzy związanej z naukami o pracy (K_U05)
Kryteria oceniania
50% – ocena pracy w trakcie semestru (udział w zajęciach, prace zadawane w trakcie zajęć, prace domowe)
50% – ocena pracy semestralnej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985.
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN 2003 (lub późn.)
• L. A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii, WUŚ Katowice 2003, rozdz 2 do punktu 2.2.1.3 oraz punkt 2.2.2.1.
• A.Sułek (2001) Jak działa kwestionariusz, w: Sondaż polski, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN., s. 143-175.
W cyklu 2023L:
Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa. |
W cyklu 2024L:
Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: