Socjologia pracy 2103-ORP-L-D1SOPR
- https://classroom.google.com/c/NzAwODYzMzgzMDM2
- https://classroom.google.com/c/NjMzMzE1ODk1Mjk0 (w cyklu 2023Z)
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem przemian społecznych i technologicznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii pracy. W szczególności przedstawione zostaną wybrane socjologiczne koncepcje teoretyczne dotyczące takich zagadnień jak zawód, przedsiębiorstwo i jego pracownicy, motywacja do pracy, prekariat, znaczenie płci z perspektywy rynku pracy. W czasie konwersatorium zaprezentowane zostaną także wybrane teorie kierowania organizacją, wynagradzania pracowników oraz segmentacji w obrębie przedsiębiorstwa jak i na rynku pracy. Poruszone będą również zagadnienia relacji pomiędzy praca zawodową a życiem prywatnym oraz zmian zachodzących na rynku pracy pod wpływem wprowadzenia technologii informatycznych. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z relacjami społecznymi zachodzącymi w obrębie przedsiębiorstwa oraz mechanizmami rządzącymi zachowaniami pracowników. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu osoby studiujące będą:
-potrafiły zdefiniować podstawowe kategorie teoretyczne socjologii pracy (np. praca, zawód, prekariat, kultura organizacyjna);
- potrafiły omówić najważniejsze teorie socjologii pracy (np. dotyczące przemian rynku pracy, kierowania organizacją, znaczenia płci, socjologicznych konsekwencji rewolucji przemysłowych);
- posiadały wiedzę oraz umiały wskazać i krytycznie omówić procesy socjologiczne zachodzące na współczesnym rynku pracy;
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
K_W01 – zna i rozumie specyfikę nauk o polityce i administracji oraz nauk socjologicznych na tle innych nauk oraz miejsce nauk o pracy, w tym w szczególności socjologii pracy w obrębie nauk społecznych;
K_W02 – w oparciu o wybrane teorie socjologiczne zna i rozumie znaczenie więzi społecznych budowanych w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego;
K_U06 w oparciu o wybrane teorie socjologiczne oraz wyniki badań zastanych potrafi publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy odnoszące się do wiedzy związanej z naukami o pracy oraz brać udział w debacie na te tematy;
K_K01 jest gotów do praktycznego posługiwania się wiedzą z zakresu socjologii pracy w działalności zawodowej; dostrzega znaczenia wiedzy z obszaru nauk socjologicznych (np. dotyczących organizacji życia społecznego, zmian norm i wartości wynikających ze przekształceń rynku pracy, ról zawodowych) w codziennym funkcjonowaniu na rynku pracy;
K_K02 w oparciu o umiejętności prowadzenia analiz socjologicznych oraz znajomość podstaw metodologii badań socjologicznych jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uwzględniania opinii ekspertów w określaniu priorytetów w realizacji konkretnych zadań.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. Test końcowy – test jednokrotnego wyboru (1/3 całkowitej liczby punktów).
2. Grupowa praca semestralna, polegająca na przygotowaniu wirtualnego przewodnika po współczesnym rynku pracy (2/3 całkowitej liczby punktów).
3. Do każdych zajęć wymagane jest przygotowanie – krytyczna lektura tekstów obowiązkowych, które będą podstawą do dyskusji na ćwiczeniach.
4. Do uzyskania zaliczenia konieczne jest zgromadzenie minimum 1/2 całkowitej liczny punktów.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Buckingham M., Goodall A. (2020) Dziewięć kłamstw o pracy : niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera. Warszawa : MT Biznes
Budnik M. (2019) Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Difin
CBOS (2019), Komunikat z badań nr 157/2019 Które zawody poważamy?
Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024),
Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny"
Dudek K. (2019), Koniec ery calvadosu: design i praca w późnej nowoczesności, Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe
Gulczyński M. (2021) Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Kraków: Klub Jagielloński
Januszek H., Sikora J. (2000) Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B. (2021) Modele pracy w nowej (nie)normalności. Co już wiemy o pracy poza biurem? Warszawa: CD Project
Kessler S. (2019) Fuchy, dzieła, zlecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kowalewski K. Moczydłowska M. (2020) Patologie i dysfunkcje w organizacji. Warszawa: Difin
Kruszewska M., Sobierajski T. (2023) Pokolenia. Jak uczyć się od siebie nawzajem. Warszawa: Wydawnictwo Filia
Kulesza M., Ozorowski M., Szurzykiewicz J. (2019) Family Balance Coaching – psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem rodzinnym i zawodowym. Warszawa: EDU Research Polska Sp. z o.o.
Lucasen J. (2023) Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości. Kraków: Znak Horyzont
Mikołajczyk K., Znaczenie równowagi między pracą a życiem osobistym i aktywnością pozazawodową w zrównoważonym rozwoju kapitału ludzkiego w: Wojtczuk-Turek A. (2022), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju, Warszawa: PWN
Muster M (2022) Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z : różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy - na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Kraków: Karakter
Phelps E. (2020) Praca za płacę. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, r. 1
Rudolph C. i inni (2021) Generations and Generational Differences: Debunking Myths in Organizational Science and Practice and Paving. New Paths Forward, Journal of Business and Psychology. 36:945–967
Schwartz B. (2018) Dlaczego pracujemy?. Warszawa: Relacja
Sidor-Rządkowska M. (2020) Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Warszawa: Difin
Sidor-Rządkowska M. (2023), Cyfrowy hr: organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Warszawa: Wolters Kluwer
Spadło Ż. (2022) Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022, LiveCareer
Standing G. (2012) Prekariat: nowa niebezpieczna klasa, tłumaczenie polskie Zespół Praktyki Teoretycznej
Śledziewska K., Włoch R. (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Świątek-Barylska (2016) Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tabor-Błażewicz J., Rachoń H. (2022), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH
W cyklu 2023Z:
Lektury obowiązkowe |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
- |
W cyklu 2024Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: