Polityka edukacyjna 2103-L-D5POED
1) Edukacja i szkolnictwo w Polsce - diagnoza SWOT na podstawie dyskusji grupowej - wprowadzenie do przedmiotu
2) Polityka edukacyjna - definicje, wskaźniki, podstawy teoretyczne i prawne.
3-4) Wybrane aspekty porównań międzynarodowych w obszarze polityki edukacyjnej - badanie PISA, edukacja w polityce Unii Europejskiej, systemy oświatowe wybranych państw (Niemcy, Francja, Finlandia, Korea)
5-6) Struktura, organizacja i finansowanie polskiego systemu oświaty - główne reformy po 1989 r. i stan obecny. Znaczenie wczesnej edukacji.
7) Edukacja w pandemii i post-pandemii - wnioski dla polityki edukacyjnej
8) Edukacja a rynek pracy - obszary wzajemnych powiązań. Modele kształcenia zawodowego. Znaczenie poradnictwa edukacyjno-zawodowego.
9) Kształcenie wyższe - główne wskaźniki, kierunki rozwoju, jakość kształcenia, umiędzynarodowienie.
10) Edukacja w społeczeństwie cyfrowym. Kształtowanie kompetencji przyszłości i kształcenie ustawiczne.
11) Spory w polskiej szkole - nauczanie religii, edukacja seksualna, wychowanie patriotyczne.
12) Edukacja (pedagogika) specjalna, integracyjna i włączająca w polskim systemie oświatowym.
13) Polityka edukacyjna a problemy ubóstwa i wykluczenia społecznego - społeczne uwarunkowania dostępu do edukacji; wyrównywanie szans edukacyjnych; socjalna funkcja szkoły.
14-15) Prezentacje projektów grupowych wraz z dyskusją - reformy polityki edukacyjnej
W cyklu 2023Z:
1) Edukacja i szkolnictwo w Polsce - diagnoza SWOT na podstawie dyskusji grupowej - wprowadzenie do przedmiotu |
W cyklu 2024Z:
1. Wprowadzenie do polityki edukacyjnej |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie problemów społecznych związanych z z obszarem edukacji i i rozumie ich strukturalne uwarunkowania (KW02);
- zna i rozumie system instytucji polityki edukacyjnej w Polsce(K_W09) ;
- krytycznie analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów w zakresie polityki edukacyjnej i proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia (K_U02, K_U03) ;
- potrafi zaprojektować prostą koncepcję programu społecznego (reformy) w ramach polityki edukacyjnej i przedstawić ją publicznie wraz ze stosownym uzasadnieniem (K_U05, K_U07);
- potrafi uzupełniać swoją wiedzę z zakresu polityki edukacyjnej, a także rozumie i docenia znaczenie kształcenia ustawicznego w życiu zawodowym i prywatnym (K_U10) .
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest pozytywna ocena projektu zespołowego:
1) Jak w polskiej szkole/uczelni kształtować kompetencje przyszłości? Projekt reformy dla wybranego obszaru systemu edukacji.
Projekt powinien obejmować diagnozę sytuacji w danym obszarze, przedmiot reformy, uzasadnienie konieczności wprowadzenia reformy i uzasadnienie doboru proponowanych rozwiązań.
Projekt zaliczeniowy przygotowywany jest w zespołach max. 3 osobowych. Projekt należy przedstawić zespołowo na dedykowanych zajęciach (prezentacja ustna pod koniec semestru) oraz przesłać wersję pisemną do dnia 28.01.2024. Raporty pisemne i prezentacje/konspekty przedstawiane na zajęciach powinny zostać zamieszczone w odpowiednich zadaniach na Classroom.
W ocenie końcowej równe wagi przypisano prezentacji ustnej i wersji pisemnej projektu.
Dodatkowa aktywność - prezentacje wybranych zagadnień podczas zajęć - w przypadku pozytywnej oceny, możliwość podwyższenia oceny końcowej z przedmiotu o 0,5 lub 1 stopień. Na Classroom zostanie opublikowana lista tematów dodatkowych prezentacji, które mogą zostać przedstawione na zajęciach.
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności; 3-4 nieobecności: konieczność przygotowania dodatkowej pracy zaliczeniowej na temat wskazany przez prowadzącego; powyżej czterech nieobecności: brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Brak obowiązkowych praktyk zawodowych.
Literatura
1. Brzezińska A. I., M. Czub, T. Czub, Krótko- i długofalowe korzyści z wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji, Polityka Społeczna 1/2012 (9t), http://eduentuzjasci.pl/images/stories/zespoly/zwe/Publikacje/0-3_4-6/11_krotko_i_dlugofalowe_korzysci_z_wczesnej_opieki_polityka_spoleczna.pdf
2. Buchner A., M. Wierzbicka (2020), Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II, Centrum Cyfrowe, https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf
3. Godlewska J. (2010), Edukacja a problemy ubóstwa i wykluczenia społecznego [w:] R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss Polityka publiczna wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa: Elipsa.
4. Godlewska-Szyrkowa J. (2015), Zmiany w wykształceniu Polaków [w:] C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
5. Hardy W (2023), Przewodnik po AI w edukacji, czyli wszystko co musisz wiedzieć (na start), https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2023/04/delab_ainauczelni-1.pdf
6. Kamieniecka, M. (2015). Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych. Raport podsumowujący. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych; http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/IBE-Raport-Decyzje-edukacyjno-zawodowe-uczniow-szkol-gimnazjalnych.pdf
7. Kluczowe dane dotyczące wczesnej edukacji i opieki w Europie. Wydanie 2019. Raport Eurydice, https://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2020/05/KD_ECEC.PLapdf.pdf
8. Nowakowska A., Przewłocka J. (2015). Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych; http://www.ibe.edu.pl/images/materialy/IBE-analizy-rbj-szkola-oczami-uczniow.pdf
9. PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie, https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf
11. Sadura P. (2017) Państwo, szkoła, klasy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
12.. Szumski G., Koncepcja edukacji włączającej (2019) [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Warszawa: Wydawnictwo FRSE, http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf
13. The Future of Jobs Report 2023, World Economic Forum, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf
14. Włoch R., Śledziewska K. (2019), Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?, DeLab UW, https://www.delab.uw.edu.pl/publikacje/kompetencje-przyszlosci-jak-je-ksztaltowac-w-elastycznym-ekosystemie-edukacyjnym/
15. Włoch R., Śledziewska K. (2020), Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/04/Katarzyna-%C5%9Aledziewska-Renata-W%C5%82och-Gospodarka-cyfrowa.pdf
W cyklu 2023Z:
1. Brzezińska A. I., M. Czub, T. Czub, Krótko- i długofalowe korzyści z wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji, Polityka Społeczna 1/2012 (9t), http://eduentuzjasci.pl/images/stories/zespoly/zwe/Publikacje/0-3_4-6/11_krotko_i_dlugofalowe_korzysci_z_wczesnej_opieki_polityka_spoleczna.pdf |
W cyklu 2024Z:
• Brzezińska A. I., M. Czub, T. Czub, Krótko- i długofalowe korzyści z wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji, Polityka Społeczna 1/2012 (9t) Ustawy: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dodatkowym narzędziem do pracy zdalnej (w formie asynchronicznej) jest platforma Classroom. |
W cyklu 2024Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: