Socjologia ogólna 2103-L-D1SOCJ
Zajęcia mają za zadanie:
*zapoznać studentów z podstawowymi pojęciami i terminami socjologicznymi,
*utrwalić tę wiedzę,
*przedstawić studentom – przy użyciu poznanych przez nich pojęć i terminów – główne zjawiska zachodzące we współczesnych społeczeństwach (w tym przede wszystkim we współczesnym społeczeństwie polskim),
*przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim społeczeństwa polskiego),
*przygotować ich do samodzielnego (indywidualnego i grupowego) korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych).
Łącznie studenci zapoznają się z ok. 100 zagadnieniami (utrwaleniu ich znajomości służyć będzie kończący zajęcia egzamin).
Ok. 60 zagadnień poznają na wykładzie (i - dodatkowo - dzięki lekturze podstawowej literatury),
ok. 10 zagadnień – dzięki samodzielnej lekturze podstawowej literatury,
ok. 30 zagadnień – dzięki aktywnemu uczestnictwu w ćwiczeniach (i lekturze wymaganej na nich literatury).
Tematy kolejnych zajęć (wykładów i ćwiczeń) to:
1. Wizje cywilizacji.
2. Co to jest socjologia? Klasyczne i nowoczesne teorie rozwoju społecznego.
3. Kultura. Subkultury. Światowa mapa kultur
4. Religia. Rola Kościoła i religii w Polsce.
5. Człowiek w społeczeństwie. Interakcja społeczna, socjalizacja, kontrola społeczna. Edukacja.
6. Grupa społeczna. Rodzina. Płcie. Problemy i przemiany współczesnych rodzin. Rodzicielstwo.
7. Pokolenia, młodzież. Migracje.
8. Organizacja formalna. Sfera pracy.
9. Społeczności lokalne. Wieś i miasto. Specyfika życia w metropolii.
10. Naród. Pamięć zbiorowa. Polityka historyczna (pamięci zbiorowej).
11. Struktury społeczne Polski: historia i współczesność.
12. Debata publiczna. Rola mediów. Media w III RP.
13. Dynamika zmian cywilizacyjnych. Rewolucja biotechnologiczna. Wyzwanie rewolucji sztucznej inteligencji.
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych, aby osiągnąć zdefiniowane efekty uczenia się:
- ćwiczenia 30 godz.
- samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin (1 godz. x 15)
- przygotowanie referatów 5-10 godzin
- wykład 30 godz.
- samodzielne opracowanie zagadnień wymaganych na egzaminie 10 godzin (1 godz. x 15)
- samodzielne przygotowanie do egzaminu 45 godz. (ok.90 zagadnień x 0,5 godz.).
Łącznie ok. 135-140 godzin.
W cyklu 2023Z:
Patrz rubryka "Opis" w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
W cyklu 2024Z:
Patrz rubryka "Opis" w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci:
-znają i rozumieją podstawowe pojęcia z zakresu socjologii,
-mają podstawową wiedzę o historii cywilizacji oraz najważniejszych zjawiskach społecznych zachodzących we współczesnym świecie;
-mają podstawową wiedzę o funkcjonowaniu społeczeństwa polskiego, jego historii i współczesności,
-potrafią analizować i interpretować proste zjawiska społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie polskim,
-potrafią wskazać główne uwarunkowania zjawisk występujących w społeczeństwie polskim.
-potrafią merytorycznie dyskutować na temat zagadnień z obszaru socjologii.
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programach studiów:
(Wiedza)
-student zna i rozumie terminologię socjologiczną przydatną politykowi społecznemu; ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk i jej relacjach z nauką o polityce społecznej; zna i rozumie podstawowe metody i techniki prowadzenia badań w obszarze socjologii (K_W01);
-student ma podstawową wiedzę o historii cywilizacji oraz najważniejszych zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych) zachodzących we współczesnym świecie; ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu społeczeństwa polskiego, jego strukturze, wartościach i tożsamościach, dynamice i uwarunkowaniach występujących w Polsce ważnych zjawisk społecznych (w tym problemów społecznych) (K_W02);
-student ma wiedzę o więziach rodzinnych i sąsiedzkich, edukacji, pokoleniach (w tym młodzieży), społecznościach lokalnych, zawodowych, edukacji, religii, narodzie i ich przemianach; o charakterze, źródłach i konsekwencjach tych zmian dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa polskiego (K_W03);
-student ma podstawową wiedzę o instytucji rodziny, jej funkcjach i modelach, ich historycznych przemianach (K_W05);
-student ma podstawową wiedzę o przemianach społecznych zachodzących w sferze pracy i ich związkach z funkcjonowaniem rynku pracy (K_W08);
(Umiejętności)
-student potrafi analizować i interpretować mniej złożone zjawiska społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie polskim; potrafi trafnie wskazać główne uwarunkowania (gospodarcze oraz społeczno-demograficzne) ważnych zjawisk społecznych (w tym problemów społecznych) (K_U01);
-student potrafi publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy w obszarze socjologii i polityki społecznej, a także uczestniczyć w debacie na temat zagadnień z obszaru socjologii i polityki społecznej (K_U07);
-student potrafi planować i organizować własną pracę, a także zbudować zespół zadaniowy i w jego ramach współpracować aktywnie z innymi osobami realizując zadania z zakresu polityki społecznej (K_U09);
(Kompetencje społeczne)
-student potrafi krytycznie oceniać posiadaną przez siebie wiedzę i zewnętrzne komunikaty z obszaru socjologii i polityki społecznej, a także uznawać znaczenie dowodów naukowych dla polityki społecznej jako działalności praktycznej (K_K01),
-student rozumie mechanizmy debaty publicznej, znaczenie wartości kulturowych i języka stosowanego w tej debacie (K_K07).
Kryteria oceniania
Studenci mogą mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności na wykładzie i dwie nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach.
Na ćwiczeniach będzie sprawdzana znajomość obowiązującej na danych zajęciach literatury.
Nadwyżkowe nieobecności i niewystarczające przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) należy zaliczać na dyżurach przed końcem semestru.
Ostateczna ocena z przedmiotu składa się:
*w czterech piątych (80%) z oceny z egzaminu ustnego, na którym sprawdzane będą zamierzone efekty uczenia się (K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W08, K_U01) (szerzej o wymaganych kompetencjach, wiedzy i umiejętnościach w punkcie „Efekty uczenia się”),
*w jednej dziesiątej (10%) z oceny referatów (przygotowywanych i prezentowanych indywidualnie lub w grupach); przygotowanie referatu i jego prezentacja ma rozwinąć wiedzę studentów (K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W08) oraz ich umiejętności (K_U07, K_U09) i kompetencje społeczne (K_K01),
*w jednej dziesiątej (10%) z oceny aktywnego udziału studenta w ćwiczeniach; w ten sposób – prócz jego wiedzy i umiejętności - zostaną sprawdzone jego kompetencje społeczne (patrz punkt "Efekty uczenia się").
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa)
oraz (fragmenty, szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu)
* H. Domański, Czy są w Polsce klasy społeczne?, Warszawa 2015
* B. Szacka, Przebudowa ustrojowa i pamięć przeszłości, w: (red.) J. Wasilewski, Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006
*(red.) A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa 2012
*S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997
* (red.) C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa 2015
* (red.) G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, PWN 2018
* M. Halamska, Ciągłość i zmiana. Wieś polska 1918-2018. W poszukiwaniu źródeł teraźniejszości, IRWiR PAN 2020
* (red.) J. Męcina, K. Szewior, Współczesne wyzwania świata i Polski, UW i ASPRA-JR 2021
oraz raporty z badań:
*badania GUS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu)
*badania CBOS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu)
W cyklu 2023Z:
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa) |
W cyklu 2024Z:
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: