Historia kwestii społecznych i polityki społecznej 2103-L-D1HKSPS
Konwersatorium poświęcone jest szczegółowemu omówieniu genezy polityki społecznej i kwestii społecznych. Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur (pamiętniki, wspomnienia, opracowania). Podczas zajęć omówione zostanie pojęcie polityki społecznej i kwestii społecznej (różne definicje). Następnie ogólnie zostanie wskazane występowanie kwestii społecznych w Polsce w różnych okresach i porównanie z innymi państwami. W cyklu zajęć omówione zostaną m.in.: problemy demograficzne (m.in. migracje), a także kwestie społeczne: robotnicza, włościańska (chłopska), ubóstwa, bezrobocia, mieszkaniowa, edukacyjna, czasu wolnego, mniejszości narodowych, zdrowia, ekologiczna, a także problem równości kobiet i mężczyzn oraz patologie społeczne. Zajęcia zakończą się podsumowaniem, w tym m.in. omówieniem prognoz dotyczących występowania poszczególnych kwestii społecznych. Zakres tematyczny obejmuje okres od Rewolucji Przemysłowej (XIXw.) po Jesień Ludów (XXw.).
W cyklu 2023Z:
Konwersatorium poświęcone jest szczegółowemu omówieniu genezy polityki społecznej i kwestii społecznych. Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur. Podczas zajęć omówione zostanie pojęcie polityki społecznej i kwestii społecznej (różne definicje). Następnie ogólnie zostanie wskazane występowanie kwestii społecznych w Polsce w różnych okresach. Kolejne zajęcia będą poświęcone problemom demograficznym (m.in. migracjom), a następnie omówione zostaną kwestie: ubóstwa, bezrobocia, mieszkaniowa, edukacyjna, czasu wolnego, mniejszości narodowych, zdrowia, ekologiczna, a także problem równości kobiet i mężczyzn oraz patologie społeczne. Zajęcia zakończą się omówieniem prognoz dotyczących polityki społecznej i uwarunkowań występowania poszczególnych kwestii społecznych. Zakres tematyczny obejmuje okres od Rewolucji Przemysłowej (XIXw.) po Jesień Ludów (XXw.). |
W cyklu 2024Z:
Konwersatorium poświęcone jest szczegółowemu omówieniu genezy polityki społecznej i kwestii społecznych. Przygotowanie się wymaga czasu na przeczytanie przypisanych do zajęć lektur. Podczas zajęć omówione zostanie pojęcie polityki społecznej i kwestii społecznej (różne definicje). Następnie ogólnie zostanie wskazane występowanie kwestii społecznych w Polsce w różnych okresach. Kolejne zajęcia będą poświęcone problemom demograficznym (m.in. migracjom), a następnie omówione zostaną kwestie: ubóstwa, bezrobocia, mieszkaniowa, edukacyjna, czasu wolnego, mniejszości narodowych, zdrowia, ekologiczna, a także problem równości kobiet i mężczyzn oraz patologie społeczne. Zajęcia zakończą się omówieniem prognoz dotyczących polityki społecznej i uwarunkowań występowania poszczególnych kwestii społecznych. Zakres tematyczny obejmuje okres od Rewolucji Przemysłowej (XIXw.) po Jesień Ludów (XXw.). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Student potrafi zdefiniować czym jest polityka społeczna oraz kwestia społeczna, a także scharakteryzować poszczególne kwestie społeczne, z uwzględnieniem specyfiki regionalnej i czasu występowania. Potrafi wskazać czynniki powodujące wystąpienie wybranych kwestii społecznych i sposoby ich łagodzenia lub przezwyciężania. Potrafi ocenić oddziaływanie kwestii społecznych na poszczególne grupy społeczne. Umie krytycznie odnieść się do interpretacji genezy poszczególnych kwestii społecznych. Umie odnieść możliwości realizacji działań z zakresu polityk sektorowych oraz przeciwdziałania wybranym kwestiom społecznym do szerszych uwarunkowań historycznych oraz politycznych.
Jednocześnie studenci znają i rozumieją w perspektywie historycznej:
- K_W01 terminologię nauki o polityce społecznej i ma wiedzę o miejscu nauki o polityce społecznej w systemie nauk, jak również znają i rozumieją podstawowe metody i techniki prowadzenia badań w obszarze polityki społecznej,
- K_W02 rodzaje, przejawy, struktury i dynamikę problemów społecznych w skali krajowej, lokalnej, globalnej oraz związki między nimi i ich strukturalne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej,
- K_W03 przemiany więzi i struktur rodzinnych, sąsiedzkich, lokalnych, zawodowych; mają zaawansowaną wiedzę o charakterze, źródłach i konsekwencjach tych zmian dla polityki społecznej.
Jednocześnie studenci potrafią w perspektywie historycznej:
- K_U01 interpretować zjawiska społeczne trafnie rozpoznając problemy społeczne, kwestie społeczne i ryzyka socjalne oraz umieją wskazać ich gospodarcze i społeczno-demograficzne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej,
- K_U07 publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy w obszarze polityki społecznej, a także uczestniczyć w debacie na temat zagadnień z obszaru polityki społecznej.
Jednocześnie studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i zewnętrznych komunikatów z obszaru polityki społecznej, a także uznania znaczenia dowodów naukowych dla polityki społecznej jako działalności praktycznej, opierając się na wiedzy o doświadczeniach z przeszłości.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Zajęcia realizowane są w formie konwersatorium, do którego niezbędne jest przeczytanie lektur przypisanych do konkretnych zajęć.
Po I semestrze odbywa się kolokwium zaliczeniowe z omówionego materiału.
Po II semestrze zajęcia kończą się egzaminem pisemnym na ocenę. Do zaliczenia egzaminu niezbędne jest uczestnictwo w zajęciach i znajomość wybranych fragmentów literatury przedmiotu.
W ogólnej ocenie (semestralnej i rocznej) może być uwzględniona dodatkowa aktywność studenta - o ile zostanie ona uzgodniona z grupą.
Praktyki zawodowe
nie zaplanowano
Literatura
H. Radlińska, Co Ludwik Krzywicki dał polskiej myśli pedagogicznej [w:] Ludwik Krzywicki; Praca zbiorowa poświęcona jego życiu i twórczości, IGS, Warszawa 1938,
L. Krzywicki, Idea a życie; Ludożerstwo i wilkołactwo [w:] Studia socjologiczne, Gebethner&Wolff, Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Poznań-Wilno-Zakopane, brw,
K. Krzeczkowski, O nową formę ubezpieczeń społecznych, Warszawa 1923,
S. Rychliński, Drabina społeczna w Anglii, Warszawa 1938,
Z. Daszyńska-Golińska, Kwestia kobieca a małżeństwo [on-line],
Z. Daszyńska-Golińska, Prawo wyborcze kobiet [on-line],
Pamiętniki Emigrantów; Pamiętniki Chłopów, Pamiętniki Bezrobotnych, Instytut Gospodarstwa Społecznego, Warszawa 1938-1977 (wybrane tomy).
J. Słomka, Pamiętniki włościanina, Kraków, (brw).
Z. Urbański, Mniejszości Narodowe w Polsce, Wydawnictwo "Mniejszości Narodowe" Warszawa 1932,
S. Kutrzeba, Mniejszości w najnowszem prawie międzynarodowem, Ossolineum, Lwów, Warszawa, Kraków 1925,
M. Jarmuż, Problemy mieszkaniowe w Polsce w latach siedemdziesiątych XX wieku w świetle dokumentów osobistych, IH PAN, Warszawa 2020,
P. Grata, Polityka społeczna Drugiej Rzeczypospolitej, uwarunkowania, instytucje, działania, Rzeszów 2013,
Polityka społeczna, (red.) A. Rajkiewicz, Warszawa 1973,
J. Szczepański, Rozważania o konsumpcji w polityce społecznej, PWE, Warszawa 1978,
M. Olędzki, Wstęp do teorii polityki społecznej; Propozycja wyjścia z kryzysu, PWE, Warszawa 1981,
H. Strzemińska, Czas pracy i czas wolny w polityce społecznej, PWE, Warszawa 1988,
Polityka społeczna w Polsce; Synteza badań, M. Księżopolski i J. Auleytner, Warszawa 1990,
D. Stola, Kraj bez wyjścia? Migracje z Polski 1949-1989, IPN/ISP PAN, Warszawa 2010,
G. Firlit-Fesnak, Wspólnotowa polityka na rzecz równości kobiet i mężczyzn. Ewolucja celów i działania., Warszawa 2005,
Szczegółowe lektury przypisane do poszczególnych zajęć [broszury, rozdziały, strony] są podawane z wyprzedzeniem 14 dni.
W cyklu 2023Z:
J. Słomka, Pamiętniki włościanina, |
W cyklu 2024Z:
H. Radlińska, Co Ludwik Krzywicki dał polskiej myśli pedagogicznej [w:] Ludwik Krzywicki; Praca zbiorowa poświęcona jego życiu i twórczości, IGS, Warszawa 1938, |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Wymagana obecność na zajęciach. Student może z ważnych przyczyn opuścić 2 spotkania w semestrze. Semestr zimowy kończy się pisemnym kolokwium (w tym szczegółowe pytania z pamiętników emigrantów do Francji), sem. letni kończy się egzaminem (w tym pytania z pamiętników J. Słomki). |
W cyklu 2024Z:
Wymagana obecność na zajęciach. Student może z ważnych przyczyn opuścić 2 spotkania w semestrze. Semestr zimowy kończy się pisemnym kolokwium w ramach oceniania ciągłej aktywności, sem. letni kończy się egzaminem pisemnym. W razie potrzeby student ma możliwość kontaktu w sprawie zajęć via mail (pawel.hut@uw.edu.pl), niezależnie od etapu zajęć, także w czasie wolnym i świątecznym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: