Proseminarium magisterskie 2102-SEA-M-D2PRMA
Po prezentacji zainteresowań naukowych przez studentów i próbie określenia zakresu tematycznego własnej pracy magisterskiej poznają oni paradygmaty, perspektywy, metody i techniki badawcze przydatne w studiach euroazjatyckich. Będą to kwestie: podstaw analizy naukowej; paradygmatów w naukach społecznych; historyzmu w naukach społecznych oraz paradygmatów i metod badań historycznych; badań systemowo-instytucjonalnych i perspektywy kratocentrycznej; perspektywy mikro- i mezoanalizy w naukach społecznych; analizy i krytyki piśmiennictwa; komparatystyki, metody systemowej i decyzyjnej; etnograficznych technik badawczych; studiów przypadku i biografii. Będzie to pomocne do określenia przez każdego studenta podstawowych kwestii związanych z własną pracą magisterską (temat pracy, paradygmat, metody i techniki, teza główna, struktura pracy i odpowiadające jej tezy szczegółowe).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01. Ma poszerzoną wiedzę na temat złożoności poznawczej – ich relacji z naukami społecznymi i humanistycznymi oraz zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz techniki pozyskiwania danych.
K_W08. Zna i rozumie zasady ochrony własności i prawa autorskiego w kontekście tworzenia własnej pracy badawczej.
K_U01. Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych rozmaitej natury i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności.
K_U03. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów społeczno-politycznych.
K_U05. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz wykorzystywać metody i techniki badawcze we własnej pracy badawczej oraz samodzielnie formułować hipotezy badawcze.
K_U07. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).
K_U08. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami różnych autorów w kontekście różnorodnych nurtów teoretycznych.
K_U10. Ma pogłębioną umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania informacji z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł.
K_K04. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
K_K07. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę oraz doskonalić wiedzę i umiejętności z zakresu nauk społecznych i/ lub humanistycznych przydatnych do analizowania i interpretowania wybranych zjawisk i procesów na obszarze Wschodu.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność (dopuszczalne 2 nieobecności), aktywność podczas zajęć (25%), przygotowanie i przedstawienie projektu badawczego (50%) i napisanie sprawdzianu zaliczeniowego podczas zajęć (25%). Ten ostatni ma sprawdzać nabytą wiedzę, umiejętności i kompetencje, a będzie składać się z pytań problemowych RO, KO, także ze źródłami.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• J. Apanowicz, Metodologia nauk, Toruń 2003.
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
• T. Benton, I. Craib, Filozofia nauk społecznych: od pozytywizmu do postmodernizmu, Wrocław 2003.
• K. von Beyme, Współczesne teorie polityczne, Warszawa 2005.
• Z. Blok (red.), Czym jest teoria w politologii?, Warszawa 2011.
• T. Bodio (red.), Przywództwo, elity i transformacje w krajach WNP. Problemy metodologii badań, Warszawa 2010.
• A.J. Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004.
• W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (oprac.), Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, Warszawa 1975.
• U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
• L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008.
• C. Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005.
• A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006.
• M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000.
• M. Herzfeld, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.
• W. Jakubowski, P. Załęski, Ł. Zamęcki, Nauki o polityce. Zarys koncepcji dyscypliny, Pułtusk 2013.
• D. Jamieliniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa 2012.
• J.B. Johnson, H.T. Reynolds, J.D. Mycoff, Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.
• J. Karpiński, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2006.
• T. Klementewicz, Rozumienie polityki. Zarys metodologii nauki o polityce, Warszawa 2010.
• A. Łuszczyński, Podstawy metodologiczne badań politologicznych, Rzeszów 2005.
• D. Marsh, G. Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Kraków 2006.
• J. Nocoń, A. Laska, Teoria polityki. Wprowadzenie, Warszawa 2005.
• E. Olszewski (red.), Politologia w szkolnictwie wyższym w Polsce, Lublin 1997.
• K. Opałek (red.), Metodologiczne i teoretyczne problemy nauk politycznych, Warszawa 1975.
• K. Opałek (red.), Elementy teorii polityki, Warszawa 1989.
• T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.
• F. Ryszka, Nauka o polityce. Rozważania metodologiczne, Warszawa 1984.
• R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2005.
• J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: