Zarządzanie projektami 2102-M-Z2ZAPR-ADP
Tematyka kursu obejmuje kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania projektami. Punktem wyjścia jest charakterystyka specyfiki zarządzania projektowego i uzasadnienie użyteczności zarządzania projektowego we współczesnych organizacjach. Celem kursu jest poznanie przez uczestników najprostszych narzędzi zarządzania projektami i zasad kierowania zespołami projektowymi. Są to kompetencje szczególnie przydatne dla osób, które pragną rozwijać umiejętności kierownicze i interesują się funkcjonowaniem organizacji, także działających w sferze publicznej.
Podczas zajęć omawiane będą takie zagadnienia jak: projekt i jego charakterystyka; proces zarządzania projektem (podstawowe pojęcia); fazy projektu - cykl projektowy; menedżer projektu (Project Manager) i jego rola – obowiązki i wymagania kompetencyjne; style kierowania zespołem projektowym; konflikty w zarządzaniu projektami i metody ich rozwiązywania; problemy struktur macierzowych; budowanie zespołu projektowego; system rekrutacji i selekcji; motywowanie zespołu;
prowadzenie spotkań – rozwiązywanie problemów (techniki heurystyczne); zarządzanie procesami uczenia się w zespole; planowanie projektu; badanie potrzeb odbiorców - przekładanie potrzeb na wymagania jakościowe; narzędzia planowania i kontroli projektu (wykres Gantta, harmonogramy sieciowe PERT/CPM, planowanie i kontrola „kamieni milowych” projektu); struktura podziału prac (Work Breakdown Structure). Podczas zajęć prezentowane są konkretne narzędzia i wykonywane przez studentów ćwiczenia, które pomagają uczestnikom kursu poszerzać umiejętności zarządzania projektami. Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych efektów kształcenia wynosi 50 godz. Konwersatorium obejmuje 15 godz., czas potrzebny na przygotowanie zajęć wynosi 20 godz., przygotowanie do kolokwium końcowego – 15 godz.
Tematyka:
1. Projekt i jego charakterystyka. Proces zarządzania projektem. Podstawowe pojęcia. Fazy projektu - cykl projektowy.
2. Menedżer projektu i jego rola – obowiązki i wymagania kompetencyjne. Style kierowania zespołem projektowym. Problemy w zarządzaniu projektami i metody ich rozwiązywania. Problemy struktur macierzowych. Delegowanie zadań i odpowiedzialności.
3-4. Budowanie zespołu projektowego. System rekrutacji i selekcji. Motywowanie zespołu. Prowadzenie spotkań – rozwiązywanie problemów. Techniki heurystyczne. Zarządzanie procesami uczenia się w zespole.
5. Planowanie projektu. Badanie potrzeb odbiorców. Przekładanie potrzeb na wymagania jakościowe.
6. Narzędzia planowania i kontroli projektu. Wykres Gantta. Harmonogramy sieciowe PERT/CPM. Planowanie i kontrola „kamieni milowych” projektu. Struktura podziału prac (Work Breakdown Structure).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
K_W06 – zna i rozumie zasady funkcjonowania organizacji i instytucji, szczególnie w aspekcie zarządzania projektami różnego typu.
K_W09 – zna i rozumie mechanizmy zarządzania w organizacjach formalnych.
S3_W06 – zna i rozumie zasady prowadzenia analiz związanych z zarządzaniem projektowym w organizacjach.
K_U05 – potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, innowacyjnie wykonywać zadania w zróżnicowanych warunkach, korzystając z różnych źródeł wiedzy i nowoczesnych technologii.
S3_U02 – potrafi w sposób innowacyjny wykonywać zadania z zakresu zarządzania projektowego.
K_K02 – jest gotów do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów edukacyjnych i zawodowych w obszarze teorii i praktyki zarządzania organizacjami formalnymi.
K_K03 – jest gotów do reprezentowania w różnoraki sposób (w tym zinstytucjonalizowany) zróżnicowanych interesów grup społecznych, uwzględniając polityczne, ekonomiczne i prawne aspekty podejmowanych inicjatyw.
S3_K01 – jest gotów do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadań w obszarze analizy i doradztwa w zakresie zarządzania projektami, z uwzględnieniem różnych ról pełnionych przez siebie w tym obszarze.
S3_K02 – jest gotów do prowadzenia działań w sferze analizy i doradztwa w zakresie zarządzania projektami, uwzględniając prawne, polityczne, ekonomiczne i etyczne aspekty konsekwencji tych działań dla otoczenia społecznego i interesu publicznego.
Kryteria oceniania
Realizacja efektów kształcenia jest weryfikowana na podstawie testu.
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje dodatkową pracą, np. koniecznością zaliczenia zajęć podczas dyżuru wykładowcy. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Ocena końcowa jest wypadkową aktywności w trakcie zajęć: zrealizowanych prac i prezentacji oraz wyniku testu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• J. Davidson Frame, Zarządzanie projektami w organizacji, przełożył: Paweł Dąbrowski, WIG-PRESS Warszawa 2001
• J. Kisielnicki, Zarządzanie projektami. Ludzie - procedury – wyniki, Warszawa 2014, Oficyna Wolters Kluwer business
• C. Burton, N. Michael, Zarządzanie projektem. Jak to robić w Twojej organizacji, Wrocław 1999, Wydawnictwo ASTRUM
• F. Krawiec, Zarządzanie projektem innowacyjnym produktu i usługi, Difin, Warszawa 2000
• H. Brandenburg, Zarządzanie projektami. Podręcznik akademicki, Katowice 2002, Wydawnictwo Uczelniane AE im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: