Zarządzanie marketingowe 2102-M-Z2ZAMA-MP
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień:
I.1. Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie
Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Podstawowe pojęcia marketingu. Planowanie działań w kontekście strategicznych celów przedsiębiorstwa. Źródła informacji marketingowej. Wykorzystanie informacji marketingowej w firmie. Podstawowe wskaźniki mikro i makro otoczenia wykorzystywane w przedsiębiorstwie. Analiza PEST.
P. Kotler, K. L. Keller, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2020, część 1, rozdział 1, podrozdział „Pojęcie marketingu” oraz „Podstawowe pojęcia marketingowe”, s. 5-12.
P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 1, rozdział 1, podrozdział „Nowe 4P marketingu”, s. 27-31.
P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 2, rozdział 3, podrozdział „Elementy nowoczesnego systemu informacji marketingowej”, s. 72-80.
A. Pomykalski, Zarządzanie i planowanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2005, rozdział 1 „Zarządzanie marketingowe”, s. 9-30. IBUK Libra: http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/77
A. Stabryła, Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 255-260. IBUK libra: http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/394
Prezentacje oraz materiały do tematu dostępne na platformie Kampus.
I.2. Tworzenie strategii marketingowych
Proces zarządzania strategicznego – etapy. Analiza strategiczna. Planowanie strategiczne. Sposoby (metody) realizacji strategii. Sekwencja prac nad analizą strategiczną. Proces budowania strategii marketingowej. Misja organizacji. Cechy dobrej strategii. Model strategiczny przedsiębiorstwa – model McKinsey’a. Błędy w strategii marketingowej. Dobre praktyki budowania i wdrażania strategii.
A. Pomykalski, Zarządzanie i planowanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2005, rozdział 4 „Analiza strategii marketingowej”, s. 129-150. IBUK Libra: http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/77
Prezentacja oraz materiały do tematu dostępne na platformie Kampus.
II.1. Promocja
Promotion Mix. Struktura form promocji. Czynniki wpływające na wybór form Promotion Mix. Podstawowe formy działalności promocyjnej: reklama, promocja sprzedaży, public relations, sprzedaż osobista, marketing bezpośredni. E-commerce w Polsce.
P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 7, rozdział 18 „Zarządzanie komunikacją masową: reklama, promocja sprzedaży, wydarzenia i doświadczenia, public relations”, s. 538-568; rozdział 19 „Zarządzanie komunikacją osobistą: marketing bezpośredni i interaktywny, marketing szeptany, sprzedaż osobista”, s. 572-603.
A. Pabian, Promocja nowoczesne środki ..., rozdział 1, podrozdział 1.2. „Pojęcie oraz struktura promocji mix” oraz podrozdział 1.3. „Hierarchia promocyjnego instrumentarium”, s. 13-39.
J. Blythe, Komunikacja marketingowa ...; rozdział 6 „Public relations i wizerunek firmy”, s. 138-156; rozdział 9 „Marketing bezpośredni i marketing na podstawie baz danych”, s. 207-235; rozdział 10 „Promocja sprzedaży”, s. 240-255; rozdział 11 „Sprzedaż osobista i zarządzanie sprzedażą”, s. 259-276.
II.2. Komunikowanie z klientami: pozycjonowanie i segmentacja
Uwarunkowania zachowań konsumentów. Pozycjonowanie a marka. Strategie pozycjonowania. Błędy w pozycjonowaniu. Promocyjna koncepcja eksponowania różnic w produkcie. Segmentacja – identyfikacja klientów – pozycjonowanie. Znaczenie segmentacji dla rynkowego funkcjonowania produktu i marki. Segmentacje podmiotowe i przedmiotowe.
M. Bartoszewicz, Wybrane aspekty poznawcze i emocjonalne socjotechniki mediów, [w:] Media Studies 2017, Vol. 69, s. 93-107.
P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 4, rozdział 9 „Budowanie kapitału marki”, s. 262-292.
P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 4, rozdział 10 „Sztuka pozycjonowanie marki”, s. 296-316.
P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 4, rozdział 8 „Rozpoznawanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych”, s. 232-258 lub K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i …, rozdz. 7, s. 288-322.
III.1. Finansowanie działalności firmy, rynek kapitałowy, instrumenty finansowe.
Cele przedsiębiorstwa a finansowanie. Kryteria wyboru źródeł pozyskiwania finansowania. Finansowanie dłużne vs. Finansowanie kapitałowe. Podstawowe źródła finansowania: Kredyt bankowy, Kredyt kupiecki, Leasing, Faktoring, Dotacje, Emisje akcji, Emisje obligacji, Anioły biznesu, Venture Capital, Franchising (franczyza). Instrumenty finansowe przedsiębiorstw niefinansowych. Jak obliczyć koszt kredytu? Jak obliczyć koszt leasingu?
Prezentacja oraz materiały do tematu dostępne na platformie Kampus.
III.2. Etyka w biznesie vs. nieuczciwa konkurencja.
Podstawowe wartości w biznesie. Formalne i nieformalne akty normatywne regulujące kwestie etyczne. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Czyn nieuczciwej konkurencji. Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji: odpowiedzialność cywilna, odpowiedzialność karna.
Prezentacja oraz materiały do tematu dostępne na platformie Kampus.
IV.1. Metody gromadzenia danych w przedsiębiorstwach
Systemy informacji wspomagające decyzje zarządcze. Analiza kluczowych czynników sukcesu. Analiza łańcucha wartości. Metody portfelowe. Analiza SWOT. Analizy wybranych dokumentów finansowych. Big data.
Prezentacja oraz materiały do tematu dostępne na platformie Kampus.
IV.2. Badania marketingowe.
Wybór metody badawczej. Klasyfikacja metod badawczych. Badania wtórne i pierwotne. Techniki ilościowe i jakościowe. Wywiady zestandaryzowane i ankiety. Wspomagane komputerowo techniki badań. Wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe. Badania opinii publicznej.
K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna uwarunkowaniażycia politycznego wynikające z zarządzania marketingowego (K_W04).
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi krytycznie interpretować zjawiska z zakresu zarządzania marketingowego oraz analizować je wykorzystując wiedzę z zakresu teorii nauk o polityce (K_U01).
Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk dotyczących sfery polityczno-społecznej; potrafi wyjaśnić funkcje struktur społeczno-politycznych we współczesnych społeczeństwach. (K_U02)
Potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę w zakresie zarządzania marketingowego. Umie korzystać z profesjonalnych narzędzi marketingu politycznego w wykonywaniu rozmaitych zadań, także w kontekście projektów realizowanych w badaniach społecznych i życiu zadowowym (K_U05).
KOMPETENCJE
Jest przygotowany do wykorzystania narzędzi marketingowych do reprezentowania w różnoraki sposób (w tym zinstytucjonalizowany)
zróżnicowanych interesów grup społecznych, uwzględniając polityczne, ekonomiczne i prawne aspekty podejmowanych inicjatyw (K_K03).
EFEKTY SPECJALIZACYJNE:
Rozumie historyczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe i prawne uwarunkowania życia politycznego, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów związanych z zarządzaniem marketingowym (S2_W03).
Potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań naukowych z obszaru zarządzania marketingowego (S2_U01).
Potrafi krytycznie obserwować, interpretować i prognozować zjawiska z obszaru zarządzania marketingowego (S2_U03).
Potrafi w sposób kompleksowy wykonywać posługiwać się nowoczesnymi technologiami w zakresie zarządzania marketingowego (S2_U05).
Jest gotowy do prowadzenia działań w sferze zarządzania marketingowego, uwzględniając prawne, polityczne, ekonomiczne i etyczne aspekty konsekwencji tych działań dla otoczeniaspołecznego i interesu publicznego (S2_K02).
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w formie testu.
Warunkiem otrzymania zaliczenia przedmiotu jest pozytywne zdanie testu końcowego oraz obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność)
Obowiązkiem studenta jest uczestnictwo we wszystkich aktywności kursowych, a w szczególności zapoznanie się z tekstami omawiającymi poszczególne zagadnienia dotyczące Zarządzania marketingowego, zapoznanie się z prezentacjami oraz materiałami multimedialnymi, realizacja zadań zleconych przez prowadzącego kurs, wypełnienie testów, krzyżówek, etc. oraz udział w dyskusji akademickiej.
Wszystkie ww. czynności należy wykonać we wskazanych terminach. W przypadku dyskusji akademickich prowadzący może je wcześniej zakończyć o czym informuje uczestników kursu.
W ramach każdego z omawianych modułów (łącznie 4), student może uzyskać maksymalnie 20 punktów. Punkty uzyskuje się za poprawnie zrealizowane zadania (studia przypadku), poprawnie wypełnione testy bądź krzyżówki. Dodatkowo student może uzyskać do 20 punktów za udział w dyskusjach akademickich związanych z analizowanymi zagadnieniami. Łącznie w części podstawowej kursu można uzyskać 100 punktów (80 pkt. za zadania + 20 pkt. za udział w dyskusjach).
Dodatkowo można uzyskać do 5 pkt. za poprawne rozwiązanie Quizów do modułu II (Quiz 1: 1 pkt, Quiz 2: 4 pkt.)
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, które realizowane jest poprzez ogólnouniwersytecką platformę e-learningową Kampus.
W celu zaliczenia kursu student musi uzyskać minimum 50 punktów z modułu internetowego oraz poprawnie napisać test końcowy udzielając minimum 50% poprawnych odpowiedzi. Ocena końcowa jest średnią z ocen dotyczących modułu internetowego oraz kolokwium końcowego.
Istnieje możliwość zwolnienia z testu uczestników kursu, którzy wyróżniają się szczególną aktywnością. Zwolnienie z zaliczenia pisemnego z oceną bardzo dobrą może nastąpić poprzez uzyskanie przez studenta minimum 90 punktów (moduł internetowy). Osoby zwolnione z testu końcowego zostaną o tym poinformowane indywidualnie przez prowadzącego.
Wszyscy pozostali uczestnicy kursu są zobowiązani do przystąpienia do testu pisemnego. Wszystkie kwestie dotyczące zwolnienia z testu lub podejścia do testu w innym terminie uczestnik kursu ustala indywidualnie z prowadzącym przez kontakt e-mailowy lub na zdalnym dyżurze dydaktycznym.
Wskaźnik końcowej oceny studenta
Ocena
Algorytm oceny końcowej
2 <50%
3 >=50% i <60%
3,5 >=60% i <70%
4 >=70% i <80%
4,5 >=80% i <90%
5 >=90%
Literatura
• G. A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Warszawa 2002, rozdział 2.2, 2.3, 2.4, s. 42-66.
• G. A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, rozdział 3.1 Badania marketingowe – cykl etapów, s. 99-104.
• J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1995, rozdział 1.3 Czy badania są niezbędne i kto je powinien prowadzić, s. 24 od akapitu „Część badań…” -27.
• J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1995, rozdział 1.1 Promocja a badania, s. 7 – 13.
• J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1995, s. 9 – 10 (powt.), rozdział 2.3 Segmentacja i badania służące identyfikacji klienta, s. 51-56.
• J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1995, fragment o skalowaniu wielowymiarowym s. 36 – 39.
• J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1995, rozdział 4 Techniki realizacji badań marketingowych, s. 87–104.
• K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, rozdz. 1, s. 15-33.
• K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005, rozdz. 3.2, 4.5, 4.6, s. 91-100 oraz s. 191-220.
• K. Przybyłowski, S. W. Hartley, R. A. Kerin, W. Rudelius, Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 1998, rozdz. 7, s. 196-203.
• Ph. Kotler, Marketing, Wydawnictwo REBIS, Warszawa 2005, część 1, rozdz. 1 Koncepcja marketingu w XXI wieku, s. 1-31 i 141-143 lub Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo REBIS, Warszawa 1995, rozdział 1 Koncepcja marketingu w XXI wieku, s. 4-29.
• Ph. Kotler, Marketing, Wydawnictwo REBIS, Warszawa 2005, część 2, s. 122 - 128 i 158-181 lub Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo REBIS, Warszawa 1995, rozdział 5 Gromadzenie informacji i mierzenie popytu, podrozdział Elementy nowoczesnego systemu informacji marketingowych, podrozdział System dokumentacji w firmie, podrozdział System wywiadu marketingowego, s.122-141.
• Ph. Kotler, Marketing, Wydawnictwo REBIS, Warszawa 2005, część 2, Rozpoznawanie segmentów rynku… s. 278-305 lub Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo REBIS, Warszawa 1995, rozdział 11 Pozycjonowanie i różnicowanie oferty rynkowej w cyklu życia produktu, s. 307-347.
• Ph. Kotler, Marketing, Wydawnictwo REBIS, Warszawa 2005, część 3, Pozycjonowanie i różnicowanie oferty rynkowej w cyklu życia produktu, s. 307-347 lub Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, wyd. REBIS, Warszawa 1995, rozdz. 12 Rozwój nowych ofert rynkowych, s. 348 – 384.
W cyklu 2024L:
G. A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Warszawa 2002, rozdział 2.2, 2.3, 2.4, s. 42-66. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: