Wywieranie wpływu w polityce 2102-M-Z2WWWP-MP
Przedmiot Wywieranie wpływu w polityce obejmuje zagadnienia procesów komunikacyjnych i zarządczych zachodzących w sferze polityki. W warstwie teoretycznej odnosi się on do podstawowych teorii psychologii społecznej dotyczących procesu interakcji społecznej, komunikacji czy też mechanizmów wywierania wpływu. W odniesieniu do umiejętności kognitywnych główny nacisk położony jest na kształtowanie zdolności do budowy własnej strategii wywierania wpływu, zdefiniowania stylu oraz ich weryfikacji w kontekście sytuacyjnym. Treści programowe zawierają także wymiar praktyczny, stąd w toku jego realizacji studenci uczą się narzędzi, metod i taktyk wywierania wpływu, a także wskazówek dotyczących praktycznego ich wykorzystania. Ważną metodą wykorzystywaną podczas zajęć jest analiza rzeczywistych wystąpień politycznych (przemówień, debat, materiałów graficznych i tekstów drukowanych) pod kątem ich perswazyjności.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Posiada poszerzoną wiedzę na temat znaczenia wywierania wpływu w procesie interakcji z otoczeniem społecznym (K_W02).
Objaśnia proces skutecznego wywierania wpływu z perspektywy podmiotów komunikowania politycznego. Zna mechanizmy wywierania wpływu oraz konsekwencje ich stosowania (K_W09).
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać funckje i zastosowania narzędzi wpływu polityczego we współczesnym świecie (K_U02).
Potrafi samodzielnie zastosować wiedzę na temat mechanizmów wywierania wpływu do opracowania samodzielnej strategii przywództwa (K_U05).
KOMPETENCJE
Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do sposobów wykorzystania narzędzi wplywu politycznegi (K_K02).
Jest gotowy do reprezentowania różnych grup interesu z wykrorzystaniem narzędzi wpływu politycznego, uwzględniając społeczne i prawne uwarankowania (K_K03).
Jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związnanych z wywieraniem wpływu politycznego (K_K05).
EFEKTY SPECJALIZACYJNE:
Rozumie rolę mechanizmó wywierania wpływu w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym (S2_W02).
Zna narzędzia wpływu politycznego stosowane w marketningu politycznym oraz rozumie znaczenie mechanizmów wywierania wpływu dla komunikacji politycznej realizowanej przez różne podmioty życia społecznego (S2_W05).
Potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań naukowych dotyczące zagadnień wpływu politycznego (S2_U01).
Potrafi w sposób kompleksowy wykonywać zadania z zakresu wpływu politycznego, w tym przy wykorzystaniu nowoczesnych tochnologii (S2_U05).
Jest gotowy do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadania w obszarze marketingu politycznego z wykorzystaniem narzędzi wywierania wpływu (S2_K01).
Ma świadomość wpływu działań komunikacyjnych na społeczeństwo i jest gotowy do wykorzystania nardzędzi wpływu politycznego w celu kształtowania postaw prospołecznych (S2_K02).
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na podstawie projektu realizowanego pod kierunkiem prowadzącego.
Komponenty oceny:
(1) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) ;
(2) kontrola obecności na zajęciach;
(3) projekt zaliczeniowy: opracowanie studium przypadku - analiza wybranego wystąpienia politycznego pod kątem zastosowanych mechanizmów wywierania wpływu.
Literatura
1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2007
2. Białopiotrowicz G., Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Wyd. Poltext, Warszawa 2009.
3. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002
4. Degen U., Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, GWP, Gdańsk 2004.
5. Dent F.E., Brent M., Wywieranie wpływu. Umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
6. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
7. Karnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Studio Emka, Warszawa 1995.
8. Sears D., Huddy L., Jervis R. (red), Psychologia polityczna, Wyd.Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: