Technologie informacyjne i komunikacyjne 2102-M-D3TINK
Edytor tekstu
1. Zarządzanie treścią – układ dokumentu, style, formatowanie treści, tabele, wykresy, rysunki itp.
2. Automatyzacja – sekcje, nagłówki, przypisy, spisy treści/ilustracji/tabel etc., korespondencja seryjna, odsyłacze, obiekty, makra, etc.
3. Recenzja – tryb śledzenia zmian, komentarze, porównywanie dwóch dokumentów, scalanie itp.
4. Menadżer literatury – zarządzanie bibliografią i przypisami
w dokumencie.
5. Praca grupowa.
6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Word (on-premise/on-line), Open/Libre Office Writer, Google Docs, etc.
Arkusz kalkulacyjny
1. Zarządzanie danymi – wprowadzanie i edycja danych, adresowanie względne i bezwzględne, sortowanie, wyszukiwanie, deduplikacja, formatowanie, wykresy itp.
2. Obliczenia - wykonywanie obliczeń, formuły i funkcje, tabela przestawna, operacje na wielu arkuszach itp.
3. Funkcjonalność zaawansowana –podstawy makr, Solver (tylko Excel).
4. Przetwarzanie dużych zbiorów danych (tylko Excel).
5. Praca grupowa.
6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Excel (on-premise/on-line), Open/Libre Office Calc, Google Sheets etc.
CMS i nawigacja stron
1. Wprowadzenie do budowy systemu CMS (Content Management System).
2. Konfiguracja systemu CMS – projekt graficzny, nawigacja – (menu, strony, podstrony itp.), użytkownicy, wtyczki i rozszerzenia CMS.
3. Zarządzanie artykułami/informacją w CMS.
4. Wstawianie elementów multimedialnych: zdjęć, dźwięków, video, obiektów z mediów społecznościowych (sharing).
5. Elementy konstrukcji strony WWW w CMS.
6. Bezpieczeństwo CMS, import/eksport danych, kopia bezpieczeństwa itp.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. CMS Wordpress, Google Sites, WIX etc.
Menadżer literatury
1. Wprowadzenie w funkcjonalność menadżera literatury.
2. Źródła informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej.
3. Identyfikatory publikacji: DOI, PubMed ID, ISBN, ISSN, arXiv, itp.
4. Style cytowania np. Chicago, Harvard, APA, etc.
5. Problematyka praw autorskich/licencji.
6. Zarządzanie literaturą w menadżerze.
7. Integracja menadżera z edytorem tekstu.
8. Funkcje zaawansowane – omówienie.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. Zotero - open-source research tool, Mendeley - Reference Management Software albo równoważne.
Temat dodatkowy do wyboru
Temat z zakresu technologii informacyjnych zaproponowany przez prowadzącego i wybrany przez studentów (maksymalnie 2h).
Przykładowe tematy do wyboru:
1. menadżery haseł;
2. sieć tor;
3. zaawansowana przeglądarka internetowa;
4. narzędzia do streamingu on-line;
5. API w mediach społecznościowych;
6. inny zaproponowany przez studentów i zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia temat;
Uwaga
W przypadku zastosowania oprogramowania innego niż MS Office i usługi CMS Wordpress nie wszystkie wymienione tematy mogą być możliwe do realizacji. Wówczas prowadzący dokonuje odpowiedniej modyfikacji zakresu zajęć adekwatnej do użytych narzędzi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Zna funkcjonalności dostępne w edytorze tekstu, arkuszu kalkulacyjnym, programie do tworzenia prezentacji, systemie CMS itp.
2. Zna możliwości i ograniczenia przedmiotowych aplikacji.
3. Posiada wiedzę w zakresie źródeł informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej.
4. Posiada podstawową wiedzę w zakresie praw autorskich i licencji.
5. Zna podstawy bezpiecznej pracy w ww. narzędziach.
Umiejętności
1. Potrafi tworzyć rozbudowane: dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje multimedialne.
2. Potrafi wykonywać obliczenia i analizy danych w arkuszach kalkulacyjnych.
3. Potrafi obsługiwać w podstawowym zakresie systemy klasy CMS.
4. Potrafi utworzyć i zarządzać własną bazą publikacji naukowych, popularno-naukowych i nienaukowych.
5. Posiada umiejętność pracy grupowej w zakresie ww. aplikacji.
Inne kompetencje
1. Student posiada kompetencje w zakresie merytorycznego przetwarzania informacji cyfrowej w popularnych aplikacjach.
2. Student posiada kompetencje przekazania zdobytej wiedzy innym osobom.
3. Student posiada kompetencje w zakresie opracowywania różnego rodzaju dokumentów cyfrowych jak: raporty, opracowania, analizy, prace dyplomowe, publikacje, dokumenty projektowe, instrukcje, prezentacje itp.
4. Student posiada kompetencje w zakresie prowadzenia prostej strony internetowej.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe, aktywność na zajęciach
Zaliczenie na podstawie:
- obecności i aktywności na zajęciach (wymagane) - waga 30%,
- realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe - waga 70%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Baker D.C., The zotero solution: knowledge management for the scholarly researcher, Tuscaloosa 2021.
2. Blikle A., Deminet J. (red.), Komputerowa edycja dokumentów dla średnio zaawansowanych, Gliwice 2021.
3. Centrum edukacji Google Workspace [na:] https://support.google.com/a/users?sjid=3967908176137607780-EU&hl=pl#topic=9247638, dostęp 29 lipca 2023 r.
4. English documentation | LibreOffice Documentation - LibreOffice User Guides [na:] https://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.
5. Learn WordPress - There’s always more to learn [na:] „Learn WordPress”, https://learn.wordpress.org/, dostęp 29 lipca 2023 r.
6. McFedries P., Kapustka K., Włodarz M., Microsoft Excel 2021 i Microsoft 365: formuły i funkcje, Warszawa 2022.
7. Szkolenia wideo dotyczące programu Excel - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenia-wideo-dotycz%C4%85ce-programu-excel-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb, dostęp 29 lipca 2023 r.
8. Szkolenie dotyczące programu Word dla systemu Windows - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenie-dotycz%C4%85ce-programu-word-dla-systemu-windows-7bcd85e6-2c3d-4c3c-a2a5-5ed8847eae73, dostęp 29 lipca 2023 r.
9. WordPress.org Documentation [na:] „WordPress.org Documentation”, https://wordpress.org/documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.
10. Wrotek W., Office 2021 PL: poznaj superbohaterów z uniwersum Microsoftu!, Gliwice 2022.
11. Zieliński A., Edytor tekstów Word: od podstaw, Piekary Śląskie 2022.
12. Zotero Documentation [na:] https://www.zotero.org/support/, dostęp 29 lipca 2023 r.
13. Literatura uzupełniająca wskazana przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: