Konwersatorium językowe B2+ 2102-M-D3KOJE
Przedmiot ma na celu podniesienie kompetencji językowych studentów w obszarze zagadnień związanych z aktywną obywatelskością i świadomością obywatelską i społeczną. Przedmiot obejmuje tematykę związaną ze współczesnymi zjawiskami związanymi z tymi tematami.
Program przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia i kwestie:
1. Sposób rozumienia pojęć „societal awareness” i „active citizenship”, ich filozoficzne, politologiczne, socjologiczne ujęcia.
2. Kultura polityczna i różne sposoby jej ujmowania (np. przez Ronalda Ingleharta)
3. Opieka społeczna, zabezpieczenia społeczne, znaczenie kwestii opieki społecznej dla funkcjonowania systemów politycznych, zróżnicowanie systemów opieki społecznej na świecie
4. Przedsiębiorczość społeczna, partnerstwo publiczno-prywatne, dobre praktyki współpracy administracji publicznej, biznesu i organizacji pozarządowych na świecie
5. Różne aspekty rozwoju osobistego w kontekście aktywnej obywatelskości
6. Przemiany pokoleniowe w świecie i ich wpływ na sytuację polityczną, społeczną i gospodarczą państw
7. Czy demokracja jest dla każdego?
8. Migracje i wielocywilizacyjność świata oraz poszczególnych państw
9. Równość (w szczególności równość płci), gender mainstreaming i polityka państw oraz Unii Europejskiej w tym zakresie, równość płci na świecie w kontekście kulturowym, gospodarczym, społęcznym, politycznym
10. Unia Europejska i fenomen demokracji deliberatywnej a obywatelstwo europejskie
11. Ochrona środowiska naturalnego na świecie. Ruchy proekologiczne, wpływ na funkcjonowanie gospodarek państw świata
12. Najbardziej istotne problemy współczesnego świata
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
1. Posiada bieżące informacje dotyczące zagadnień politologicznych, korzystając z różnorodnych źródeł w języku angielskim, w tym z mediów elektronicznych w tym języku (K_W06).
2. Potrafi swobodnie posługiwać się rozbudowanym słownictwem angielskim w zakresie politologii zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U07).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby możliwych nieobecności skutkuje koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć. Studenci ze względu na formę zajęć zobowiązani są do aktywnego w nich udziału. Podstawą oceny pracy studenta jest aktywność indywidualna studenta (łącznie 40% oceny za aktywność na zajęciach, przygotowanie do śródsemestralnych testów kontrolnych i sprawdzianów ustnych) oraz kolokwium końcowe – częściowo pisemne, a częściowo ustne (50% oceny). Debaty oksfordzkie i zadania zlecane jako symulacje itp. to 10% oceny końcowej. Aby uzyskać zaliczenie z konwersatorium należy uzyskać ponad 50% punktów z ww. zadań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Jacques Defourny, Marthe Nyssens, Social enterprise in Europe: At the crossroads of market, public policies and third sector, Policy and Society 29 (2010) 231–242
2. Renata Mieńkowska-Norkiene, Limited Role of the Council Presidency after Lisbon – Much Ado about Nothing?, Yearbook of Polish European Studies 15/2012
3. Bezen Balamir Coskun, Moya Llyod, Alternative futures for a multi-civilizational Europe, Futures 42 (2010) 583–591
4. Brian Tracy, Million Dollar Habits, Irvine 2004
5. The Road to Welfare Pluralism, Old Age Care in Sweden, Germany and Britain, Paper presented at IPSA XXI World Congress of Political Science in Santiago, Chile, July 12 – 16, 2009
6. Santosh Mehrotra, Enrique Delamonica, The Private Sector and Privatization in Social Services. Is the Washington Consensus ‘Dead’?, Global Social Policy 2005 1468-0181 vol. 5(2): 141–174
7. Martin Jones, Rhys Jones, Nation states, ideological power and globalisation: can geographers catch the boat?, Geoforum 35 (2004) 409–424
8. Marco Antonich, EUropean attachment and meanings of EUrope. A qualitative study in the EU-15, Political Geography 27 (2008) 691-710
9. Vanna Gonzales, Globalization and the Institutional Underpinnings of Social Welfare: An Analysis of Traditional and Emergent Theoretical Perspectives, International Journal of Social Inquiry Volume 1 Number 2 2008 pp. 155-177
10. Waldemar A. Nielsen, Hybridization and nonprofit organizations: The governance challenge, Policy and Society 29 (2010) 219–229
11. Related articles in: Time, Intelligent Life and Newsweek
Literatura uzupełniająca:
1. Bernd Rechel, Emily Grundy, Jean-Marie Robine, Jonathan Cylus, Johan P Mackenbach, Cecile Knai, Martin Mekce, Ageing in the European Union, Health in Europe 6, Lancet 2013; 381: 1312–1322
2. Intelligent Life SEPT/OCT 2013
3. Intelligent Life JAN/FEB 2013
4. http://www.bbc.co.uk/
5. http://edition.cnn.com/
6. http://www.euronews.com/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: