Tożsamości kulturowe 2102-M-D1TOKU
Obowiązujący program studiów określa:
– przedmiot jako zajęcia związane z działalnością naukową dla profilu ogólnoakademickiego;
- formę przedmiotu jako konwersatorium;
- liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 30 jednostek lekcyjnych;
- liczbę punktów ECTS na 3 (a zatem student powinien poświęcić od 75 do 90 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia);
- test i projekt jako obowiązkowe metody weryfikacji efektów kształcenia (przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę).
Konwersatorium ma za zadanie umożliwić studentowi nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie problematyki społeczno-kulturowej, jaką jest kwestia tożsamości kulturowej. Różne rodzaje tożsamości i różna ich treść są bowiem często praprzyczynami określonych procesów społecznych i politycznych. Konwersatorium ma pomóc kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach społecznych, kulturowych i politycznych w skali lokalnej, regionalnej, państwowej. W jego toku studenci powinni nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem z zakresu problematyki tożsamości kulturowych. W programie konwersatorium przewidziano: przedstawienie pojęć z zakresu problematyki tożsamości i metod jej badania; kwestie roli podziałów „my-oni” „swoi-obcy” dla kreacji i wzmocnienia tożsamości; problematykę treści tożsamości; kwestie warstw tożsamości i tożsamości splątanej, różnorodność odniesień tożsamości etnicznej i obywatelskiej. W programie przedmiotu są także problemy retradycjonalizacji i odrodzenia narodowego i ich wpływu na kwestie tożsamościowe, jak również zjawiska asymilacji i konwersji. Ma on także rozwijać umiejętności niezbędne w pracy badawczej oraz samodzielnego pogłębiania wiedzy.
W cyklu 2023Z:
Konwersatorium ma za zadanie umożliwić studentowi nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie problematyki społeczno-kulturowej, jaką jest kwestia tożsamości kulturowej. Różne rodzaje tożsamości i różna ich treść są bowiem często praprzyczynami określonych procesów społecznych i politycznych. Konwersatorium ma pomóc kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach społecznych, kulturowych i politycznych w skali lokalnej, regionalnej, państwowej. W jego toku studenci powinni nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem z zakresu problematyki tożsamości kulturowych. W programie konwersatorium przewidziano: przedstawienie pojęć z zakresu problematyki tożsamości i metod jej badania; kwestie roli podziałów „my-oni” „swoi-obcy” dla kreacji i wzmocnienia tożsamości; problematykę treści tożsamości; kwestie warstw tożsamości i tożsamości splątanej, różnorodność odniesień tożsamości etnicznej i obywatelskiej. W programie przedmiotu są także problemy retradycjonalizacji i odrodzenia narodowego i ich wpływu na kwestie tożsamościowe, jak również zjawiska asymilacji i konwersji. Ma on także rozwijać umiejętności niezbędne do pracy badawczej oraz samodzielnego pogłębiania wiedzy. |
W cyklu 2024Z:
Podany w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: lektura monograficzna w sali | W cyklu 2024Z: lektura monograficzna w sali | W cyklu 2023Z: lektura monograficzna |
Efekty kształcenia
K_W04: Wyjaśnia uwarunkowania życia społecznego, w tym politycznego, związane z tożsamościami kulturowymi.
K_W05: Charakteryzuje różnorodne tożsamości kulturowe oraz zachodzące w nich zmiany.
K_U02: Analizuje i wyjaśnia - na przykładach i z wykorzystaniem wiedzy naukowej - rolę tożsamości kulturowych we współczesnym świecie.
K_U06: Wyjaśnia - na przykładach i z wykorzystaniem wiedzy naukowej - kulturowe ramy zjawisk politycznych; prezentuje te wyjaśnienia na forum publicznym, uzasadniając argumentami merytorycznymi, i konfrontuje z innymi wypowiedziami, szanując odmienne poglądy.
K_K03: Identyfikuje istotne wartości kulturowe i interesy wybranej - z uwagi na kryterium tożsamosci kulturowej - wspólnoty i dokonuje analizy ocen ich realizacji w polityce państwa.
K_K05: Identyfikuje dylematy związane z polityką etniczną i historyczną państw oraz rozważa racje stron w sporach tego dotyczących.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność (dopuszczalne 2 nieobecności), udział w projekcie badawczym (40%), aktywność podczas zajęć (20%) i napisanie sprawdzianu zaliczeniowego (40%).
Sprawdzian weryfikuje wiedzowe i umiejętnościowe efekty uczenia się. Składa się z zadań otwartych typu KOO i RO, przy tym część zadań może być wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy.
Udział w projekcie weryfikuje nade wszystko umiejętnościowe i społeczne efekty uczenia się, choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać efekty wiedzowe. Projekt badawczy wykonywany jest w zespołach 2-osobowych. Metodą badawczą może być analiza treści lub któraś z technik analizy dyskursu.
Materiałem empirycznym do badania są fragmenty podręcznika szkolnego (lub podręczników) z zakresu któregoś z przedmiotów społecznych lub humanistycznych, który to podręcznik został dopuszczony do użytku szkolnego przez właściwego ministra ds. edukacji (na 2., 3. lub 4. poziomie PRK) w Polsce. Fragmenty te powinny dotyczyć problematyki tożsamości kulturowych, np. narodowościowej, religijnej. Niedozwolone jest korzystanie z AI/GPT.
Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji oraz elementach rozmowy nauczającej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Szczegółowo podana w danym cyklu przy zakresie tematów. Poniżej tylko pozycje obecne w kilku problematykach.
M. Bobrownicka, Patologie tożsamości narodowej w postkomunistycznych krajach słowiańskich: uwagi o genezie i transformacjach kategorii tożsamości, Kraków 2006.
P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2009.
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
R. Szul, Język – naród – państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa 2009.
P. Załęski, E. Breslavskaia, M. Włodarkiewicz (red.), Tożsamości narodowe na obszarze postradzieckim: Między dziedzictwem a tradycja wynalezioną WNP, Warszawa 2012.
P. Załęski, A. Syliwoniuk (red.), Tożsamości kulturowe w Europie Zachodniej, Warszawa 2012.
W cyklu 2023Z:
Szczegółowo podana w danym cyklu przy zakresie tematów. Poniżej tylko pozycje obecne w kilku problematykach. |
W cyklu 2024Z:
Generalnie podana w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu; szczegółowo podana przy zakresie tematów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: