Media w polityce (MP) 2102-L-Z5MEPO
1. Pojęcie i funkcje mediów. Polityka w mediach, media w polityce.
2. Polityczne funkcje mediów. Kryteria selekcja informacji.
3. Media jako „czwarta władza”. Analiza przykładów.
4. Podstawowe koncepcje relacji media- społeczeństwo. Koncepcja aktywnych mediów i koncepcja aktywnych odbiorców. Wybrane teorie.
5. Orientacje programowe mediów: ortodoksyjna, heterodoksyjna, melodoksyjna – analiza mediów
6.- 7. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, mediatyzowane.
8.-9. Problematyka polityczna w dziennikach i tygodnikach opinii w Polsce wg hipotezy agenda setting.
10.-11. Problematyka polityczna w tabloidach wg hipotezy agenda setting. Zjawisko tabloidyzacji polityki.
11.-12. Wizje polityki w programach publicystycznych – case study
13.-14. Charakter mediów lokalnych – analiza zawartości treści
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończonych zajęciach:
WIEDZA
K_W02 - zna i rozumie pojęcie mediów i ich funkcje oraz rolę w życiu społecznym jako „czwartej władzy”.
K_W03- zna i rozumie relacje między mediami a społeczeństwem.
K_W04- zna i rozumie mechanizmy przenikania się świata mediów i polityki.
K_W05 - zna i rozumie zjawisko tabloidyzacji polityki.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 - potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk możliwych do zidentyfikowania w obszarze relacji mediów i polityki
K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną dotyczącą selekcji informacji, orientacji programowych mediów, typów wydarzeń medialnych w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki.
K_U08 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii, analizując media.
K_U09 - potrafi prezentować własne interpretacje zjawisk w obszarze relacji mediów i polityki, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów
K_U10 - potrafi gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje oraz tworzyć indywidualnie oraz grupowo prace pisemne i projekty dotyczące relacji mediów i polityki
KOMPETENCJE
K_K02 - jest gotów do pracy indywidualnej i grupowej w zakresie realizacji projektów badawczych i społecznych dotyczących relacji mediów i polityki
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie projektów realizowanych przez studentów i prezentowanych podczas zajęć.
Literatura
B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92.
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17.
B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191.
J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59.
J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269.
E. Marciniak, Komunikowanie polityczne w ujęciach interpretacyjnych, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 13-30.
M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX (przedmowa).
S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166.
M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389.
K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167.
P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: