Myśl polityczna II 2102-L-Z4-MYPO
Celem podstawowym przedmiotu jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną.
Zalecenia samodzielnego studiowania przez studenta tekstów źródłowych celem kształcenia indywidualnej umiejętności interpretacji.
Zajęcia są podzielone na 4 bloki tematyczne:
1. Prekursorzy liberalizmu: Hobbes i Locke
Lektura: fragmenty pism Hobbesa i Locke’a ze zbioru Historia idei politycznych, red. S. Filipowicz i inni, różne wydania.
2. Oblicza Oświecenia: Condorcet i Kant
Lektura: fragmenty pism Condorceta z Historia idei politycznych, red. S. Filipowicz i inni, różne wydania, Kant, Co to jest oświecenie?
.
3. Konserwatyzm i socjalizm
Lektura: fragmenty pism Burke’a i de Maistre’a ze zbioru Historia idei politycznych, op.cit., Karol Marks, Fryderyk Engels, Manifest komunistyczny, różne wydania.
4. Oblicza liberalizmu: de Tocqueville i J.S. Mill
Lektura: fragmenty pism de Tocqueville’a ze zbioru Historia idei politycznych, op. cit., J. S. Mill, O wolności (fragmenty).
W cyklu 2023L:
Celem podstawowym przedmiotu jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną. Zajęcia są podzielone na 4 bloki tematyczne: 2. Oblicza Oświecenia: Condorcet i Kant 4. Oblicza liberalizmu: de Tocqueville i J.S. Mill |
W cyklu 2024L:
Celem podstawowym przedmiotu jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną. Zajęcia są podzielone na 4 bloki tematyczne: 2. Oblicza Oświecenia: Condorcet i Kant 4. Oblicza liberalizmu: de Tocqueville i J.S. Mill |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 – Posiada wiedzę o historii myśli politycznej (historii idei), jej miejscu i roli w nauce o polityce i relacji z innymi naukami społecznymi.
K_W02 – Potrafi w ramach myśli politycznej scharakteryzować postawy antropocentryczne i antyantropocentryczne i wykazać ich istotne konsekwencje. Posiada wiedzę na temat historycznej i kulturowej zmienności wyobrażeń dotyczących natury człowieka;
K_W04 –Zna różne odmiany i tradycje w obrębie zachodniej myśli politycznej. Potrafi wskazać związki między przemianami idei politycznych a ewolucją instytucji politycznych;
K_W05 – Zna specyfikę myśli politycznej w perspektywie historycznej i współczesnej oraz w wymiarze polskim, europejskim i światowym. Potrafi scharakteryzować główne ideologie polityczne (liberalizm, socjalizm, konserwatyzm).
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01- Potrafi interpretować (świadom interpretacyjnego pluralizmu) naturę zjawisk ideowych oraz znajdować relacje pomiędzy ideami a innymi sferami rzeczywistości.
K_U07- Identyfikuje, analizuje i porównuje aksjologiczne przesłanki różnych tradycji myśli politycznej.
-Potrafi analizować dylematy etyczne z punktu widzenia różnych systemów filozoficznych.
K_U10-Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania informacji oraz tworzenia prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem metody i słownika historyka myśli politycznej.
K_U11-Ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystanie metody i słownika historyka myśli politycznej.
Kryteria oceniania
Realizacja efektów kształcenia jest weryfikowana w formie egzaminu ustnego.
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach - dopuszczalna jest jedna nieobecności w semestrze. W przypadku większej ilości nieobecności należy zaliczyć je na dyżurze prowadzącego. Zaliczenie w semestrze zimowym na podstawie aktywności na zajęciach; zaliczenie w semestrze letnim na podstawie aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową (średnią) aktywności na zajęciach (40%) oraz kończącego egzaminu ustnego. (60%). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest zdanie egzaminu na co najmniej ocenę dostateczną.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa:
S. Filipowicz, Historia myśli polityczno - prawnej, Gdańsk 2007.
Historia idei politycznych (wybór tekstów), t 1 – 2, Wydawnictwa UW, kol. wyd.
Doktryny polityczne XIX i XX wieku,(red. K.Chojnicka i W. Kozub-Ciembroniewicz), Kraków 2000.
Współczesna myśl polityczna.Wybór tekstów źródłowych, [red.K.Karolczak i in.], W-wa 1994.
J.Szacki, Historia myśli socjologicznej, kolejne wydania, wyb. fragm..
Z. Kuderowicz, Filozofia dziejów, kol.wyd, wybr. fragm..
Literatura uzupełniająca:
J. P. Vernant, Źródła myśli greckiej, kol.wyd.
J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., W-wa 1986, t. 1, s. 13-96, 265-280.
P.Manent, Intelektualna historia liberalizmu, Kraków 1994.
P. Hazard, Myśl europejska w XVIII w. Od Monteskiusza do Lessinga, W-wa 1972.
T. Klementewicz, K. Pieliński, Politycy i technokraci. Kierowanie w państwie i systemie światowym: między teorią a ideologią, Białystok 2011, cz. II.
A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, W-wa 1975, s. 103-114, 167-206, 241-308.
K. Pieliński, Konserwatyzm jako oswajanie chaosu świata empirycznego, W-wa 1993..
Neokonserwatyzm, red. I. Stelzer, W-wa 2007, s. 11-27, 40-71.
J. Gray, Dwie twarze liberalizmu, Warszawa 2001.
Z. Rau, Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX w., W-wa 2000;
R. Legutko, Spory o kapitalizm, Kraków 1994, s. 9-63;
L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, kol. wyd., wyb. fragm..
Walicki, Marksizm i skok do królestwa wolności, W-wa 1996, wyb. fragm..
P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła Katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, W-wa Kraków 1988 lub W. Ockenfels, Zarys katolickiej nauki społecznej, W-wa 1995.
L.Strauss, J. Cropsey, Historia filozofii politycznej, , Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: