Historia powszechna 2102-L-Z2HIPO
Celem wykładów i ćwiczeń jest analiza procesów społecznych i politycznych w świecie od końca XVIII wieku po wiek XXI. Zdefiniowane zostanie pojęcie konfliktów społeczno-politycznych i ładu międzynarodowego oraz pokazane zostaną współzależności między tego typu konfliktami a ładem międzynarodowym. Omówiony zostanie ład napoleoński i eksport rewolucji burżuazyjnej. Scharakteryzowana zostanie rewolucja przemysłowa i jej społeczne skutki. Analizie zostaną poddane procesy narodotwórcze w XIX i XX wieku i ich konsekwencje polityczne. Zostanie zwrócona uwaga na bezpieczeństwo socjalne społeczeństwa na przełomie XIX i XX wieku, w tym celu będą analizowane ówczesne reformy społeczno-gospodarcze liberałów oraz postulaty świata pracy. Na zajęciach pokazany zostanie rozwój demokracji w tym samym okresie czasu i kształtowanie się społeczeństw obywatelskich oraz konsekwencje tych procesów dla przejawiania się konfliktów w nowych formach i obszarach. Społeczny wymiar I wojny światowej i następstwa wielkiego kryzysu gospodarczego to kolejne zagadnienia, które będą przedmiotem analizy same w sobie i jako źródło narodzin dwudziestowiecznych totalitaryzmów: komunistycznego i faszystowskiego. Pokazane zostaną oblicza tych formach ustrojowych, źródła ich akceptacji i przyczyny oporu, wyeksponowana zostanie charakterystyczna dla nich polityka przemocy i terroru, ta sama polityka zostanie ukazana w kontekście warunków bytu społeczeństw państw okupowanych w czasie II wojny światowej. Ważnym elementem składowym zajęć będzie konflikt między Wschodem a Zachodem zarówno w wymiarze politycznym, jak i społecznym i gospodarczym. Przedmiotem analizy będą transformacje ustrojowe od „Wiosny 1968 r.” po „Jesień ludów w 1989 r.” oraz nowe wyzwania w kontekście rozwoju terroryzmu i postępującego konfliktu świata liberalnego i świata islamu na początku XXI stulecia. Omówione zostaną perspektywy państwa socjalnego w XXI wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym w perspektywie historycznej.
K_W04 – Student ma historyczną wiedzę dotyczącą relacje między podmiotami społeczno-politycznymi w ramach funkcjonowania systemów politycznych w kontekście upadku społeczeństwa stanowego, następstw rewolucji przemysłowej, procesów narodotwórczych w XIX i XX w., walki klasowej i dwudziestowiecznych totalitaryzmów oraz kształtowania się społeczeństw obywatelskich.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 – Student potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk historycznych dotyczących sfery polityki.
K_U05 – Student wykazuje aktywną postawę w zakresie dalszego kształcenia i rozwoju własnych zainteresowań dziejami powszechnymi w celu doskonalenia umiejętności zawodowych.
K_U06 – Student potrafi dostrzegać relacje między polityką a zjawiskami i procesami historycznymi, w sposób analityczny łączy procesy historyczne ze zmianami w sferze polityki, ekonomii i kultury.
K_U08 – Student umie samodzielnie uzupełniać swoją wiedzę historyczną korzystając z archiwów, aktualnych komentarzy prasowych, opracowań ciągłych i innych źródeł.
K_U11 – Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne z wykorzystaniem wiedzy historycznej, przy których opracowaniu odnosi się do różnych podejść teoretycznych i korzysta z różnorodnych źródeł.
KOMPETENCJE
K_K01 – Student jest gotów wykorzystać posiadaną wiedzę historyczną podczas aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się obligatoryjnie egzaminem pisemnym lub fakultatywnie ustnym.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie w ramach kursu internetowego minimum 5 punktów.
Metody oceny pracy studenta - liczba punktów/udział w ocenie końcowej
1/ ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność/prezentacje):
2/ pisemne zadania domowe/prace kontrolne: 15 pkt / 30,0%
3/ śródsemestralne ustne kolokwia - brak
4/ końcowe zaliczenie pisemne - brak
5/ końcowe zaliczenie ustne - brak
6/ egzamin pisemny: 35 pkt / 70,0%
7/ egzamin ustny - fakultatywnie
8/ kontrola obecności - tak
9/ praca semestralna/roczna - brak
10/ projekt - brak
11/ portfolio - brak
Wskaźniki końcowej oceny studenta dla przedmiotu Historia powszechna
Ocena - algorytm oceny końcowej
2 - poniżej lub 30%
3 - powyżej 30%, ale nie więcej niż 60%
3,5 - powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%
4 - powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%
4,5 - powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%
5 - powyżej 90%, ale nie więcej niż 99%
5! - 100%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2009.
Nadolski M., Z dziejów integracji europejskiej, Warszawa 2004.
Pajewski J., Historia powszechna 1870-1918, Warszawa 1971.
Ther Ph., Ciemna strona państw narodowych. Czystki etniczne w nowoczesnej Europie, Poznań 2012.
Roszkowski W., Półwiecze: historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2002.
Wegs J.R., Ladrech R., Europa po 1945 roku. Zarys historii, Warszawa 2008.
Zawadzki S., Państwo o orientacji społecznej. Geneza, doświadczenia, perspektywy, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: