Socjologia ogólna 2102-L-Z1SOOG
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy socjologicznej, umożliwiającej rozumienie procesów społecznych, zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności:
- przyswojenie przez uczestników kursu podstawowych pojęć socjologicznych oraz
umiejętność stosowania ich w opisie i analizie społecznej rzeczywistości,
- zdobycie elementarnej wiedzy o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych,
- wyrabianie umiejętności krytycznej interpretacji socjologicznych tekstów naukowych,
- podstawowe kompetencje interpretacji wyników jakościowych badań socjologicznych,
- przyswojenie wiedzy o wybranych problemach społecznych
- budzenie i kształtowania wyobraźni socjologicznej, rozumianej jako rozpoznawanie własnego miejsca w społeczeństwie i związanych z tym dylematów:
1. Co to jest socjologia? Wprowadzenie: działania społeczne, niezamierzone skutki działań społecznych, interakcje w życiu codziennym, figuracje.
2. Działania (wartości, normy, sens), komunikacja, praktyka społeczna . Rozszerzone spojrzenie na socjologiczny ogląd świata.
3. Dewiacja, konformizm, „normalność”, kontrola społeczna – jak społeczeństwa zachowują stabilność?
4. Światy życia, sens społeczny i subiektywny, role społeczne, habitus.
5. Interakcje, sieci powiązań, słabe i silne więzi społeczne, figuracje (rozwinięcie), dylematy społeczne.
6. Organizacje i instytucje
7. Społeczeństwo i jego struktury, ale też podejście poststrukturalne: przestrzeń społeczna, style życia, grupy społeczne.
8. Jednostka, indywidualność, indywidualizacja
9. Kultura i społeczeństwo
10. Nierówności społeczne – co je tworzy, jak funkcjonują, czy są niezbędne? Władza i panowanie.
11. Wiedza, nauka, status myślenia naukowego i innych systemów objaśniających świat.
12. Globalizacja, glokalizacja, transnarodowość, translokalność, mobilność i migracje.
13. Rodzina i jej przemiany, pokolenie i przekaz międzygeneracyjny.
W cyklu 2023Z:
Po ukończeniu kursu student zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce. Uczestnik konwersatorium przyswoi podstawowe pojęcia socjologiczne, nauczy się je adekwatnie definiować, rozumieć oraz nabędzie umiejętność stosowania ich w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej. Ważny dydaktyczny cel stanowi wyposażenie studenta w elementarną wiedzę o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych, a także wyrobienie podstawowych kompetencji interpretacji wyników badań socjologicznych. Student przyswoi także wiedzę o wybranych problemach społecznych, a zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego, będzie je rozumiał, zauważał ich przejawy i wielowymiarowo interpretował. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie relacji: jednostka a społeczeństwo, relacji między małymi grupami społecznymi, relacji pomiędzy wielkimi elementami struktury społecznej – klasami i warstwami. Istotny element kształcenia stanowią zagadnienia związane z tożsamością jednostkową oraz tożsamościami zbiorowymi; student właściwie definiuje je i wskazuje ich determinanty oraz konsekwencje. Podczas zajęć student nabywa kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych składowych elementów kultury (zwyczaj, obyczaj, kanon, wzór, symbol, kategoria kultury) oraz głównych jej koncepcji. Zajęcia uczą aktywnego poszukiwania źródeł faktów na temat zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania. Student adekwatnie rozpoznaje i samodzielnie komentuje wybrane współczesne globalne i lokalne procesy społeczne. |
W cyklu 2024Z:
Po ukończeniu kursu student zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce. Uczestnik konwersatorium przyswoi podstawowe pojęcia socjologiczne, nauczy się je adekwatnie definiować, rozumieć oraz nabędzie umiejętność stosowania ich w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej. Ważny dydaktyczny cel stanowi wyposażenie studenta w elementarną wiedzę o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych, a także wyrobienie podstawowych kompetencji interpretacji wyników badań socjologicznych. Student przyswoi także wiedzę o wybranych problemach społecznych, a zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego, będzie je rozumiał, zauważał ich przejawy i wielowymiarowo interpretował. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie relacji: jednostka a społeczeństwo, relacji między małymi grupami społecznymi, relacji pomiędzy wielkimi elementami struktury społecznej – klasami i warstwami. Istotny element kształcenia stanowią zagadnienia związane z tożsamością jednostkową oraz tożsamościami zbiorowymi; student właściwie definiuje je i wskazuje ich determinanty oraz konsekwencje. Podczas zajęć student nabywa kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych składowych elementów kultury (zwyczaj, obyczaj, kanon, wzór, symbol, kategoria kultury) oraz głównych jej koncepcji. Zajęcia uczą aktywnego poszukiwania źródeł faktów na temat zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania. Student adekwatnie rozpoznaje i samodzielnie komentuje wybrane współczesne globalne i lokalne procesy społeczne. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student dostrzega rolę człowieka w życiu społecznym oraz ma wiedzę o strukturach społecznych i wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką a społeczeństwem.
K_W03 – Student zna i rozumie warunki i formy uczestnictwa w życiu społecznym na płaszczyźnie mikro- i makrosocjologicznej.
K_W05 – Student posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o socjologicznych aspektach demokracji, społeczeństwa obywatelskiego oraz kultury politycznej.
K_W06 – Student zna i rozumie normy społeczne oraz najważniejsze kierunki badawcze obecne we współczesnej socjologii i dostrzega ich relacje z kierunkami badań politologicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 – Student ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk dotyczących sfery społecznej, kulturowej i etnicznej; potrafi wyjaśnić funkcje struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, rolę kultury i tożsamości narodowej.
K_U06 – Student umie dostrzegać relacje między polityką a zjawiskami i procesami społecznymi.
K_U08 – Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu problematyki społecznej lokalnej i globalnej wykorzystując źródła tradycyjne oraz elektroniczne.
K_U09 – Student umie prezentować własne interpretacje zjawisk socjologicznych oraz posiada umiejętność prezentowania własnych punktów widzenia, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów i różnych autorów.
K_U10 – Student ma umiejętność tworzenia projektów oraz prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem różnych koncepcji i pojęć socjologicznych.
KOMPETENCJE
K_K03 – Student jest gotów do wykorzystywania zdobytej wiedzy socjologicznej w swojej aktywności zawodowej, w tym również do rozstrzygania pojawiających się problemów i dylematów.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
Wymagania egzaminacyjne: ocena wynika z poziomu realizacji przez studenta testu wiedzy, zawierającego przekrojowe pytania dotyczące problematyki poruszanej w ramach wykładu. W przypadku terminu poprawkowego dopuszcza się formę egzaminu ustnego.
Konwersatorium wymaga zaliczenia:
Metody oceny pracy studenta* - Liczba punktów/udział w zaliczeniu:
1/ pozytywna ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na forum: 50%
3/ pozytywny wynik testu/ quizu podsumowującego moduł tematyczny: 50%
* Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest jednoczesne spełnienie poniższych kryteriów:
a) otwarcie kursu e-learningowego i zaliczenie przez studenta wypowiedzi na forum każdego z 9. modułów tematycznych w wyznaczonych terminach
b) otwarcie kursu e-learningowego i zaliczenie przez studenta testu wiedzy na forum każdego z 9. modułów tematycznych w wyznaczonych terminach
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bauman Z., Socjologia, Warszawa 1997
Beck U., Miłość na odległość, Warszawa 2013
Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2002
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2000
Bourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004
Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001
Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004
Leder A., Prześniona rewolucja, Warszawa 2014
Okólski M., Jaźwińska E. (red.), Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Warszawa 2001
Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004
Sloterdijk P., Gniew i czas, Warszawa 2011
Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, Warszawa 2011
Sloterdijk P., Musisz życie swe odmienić, Warszawa 2014
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003
Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002
Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972 (i inne wydania)
Sztompka P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008
Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002
Tillmann K.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 1996
Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998
Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004
Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994
Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993
Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Warszawa 1988
Encyklopedia Socjologii, T. 1. (A – J), Warszawa 1998
Encyklopedia Socjologii, T. 2. (K – N), Warszawa 1999
Encyklopedia Socjologii, T. 3. (O – R), Warszawa 2000
Encyklopedia Socjologii, T. 4. (S – Ż), Warszawa 2002
Uwagi
W cyklu 2023Z:
brak |
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: