Współczesne systemy polityczne I 2102-L-D3WSPO
Tematyka zajęć skoncentrowana jest wokół podstaw doktrynalnych, tradycji politycznej i konstytucyjnej współczesnych demokracji, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu, jaki wywarło upowszechnienie prawa wyborczego i rozwój nowoczesnych partii politycznych na ich kształt ustrojowy i funkcjonowanie. Przedmiotem analizy są konstytucyjne modele systemu rządów w ujęciu historycznym, problemowym i porównawczym, w tym zwłaszcza w odniesieniu do tradycji konstytucyjnej W. Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec i Szwajcarii. Systemy polityczne tych pięciu państw rozpatrywane są także w ujęciu monograficznym i ukierunkowanym na ich współczesny kształt ustrojowy oraz kierunki podejmowanych reform. Podejmowana jest próba analizy nie tylko ewolucji systemu, instytucji, ale także roli przypisywanej państwom współczesnym. Ich zmianom i funkcjom. Przedstawiane są także modele państw niedemokratycznych i osuwanie się panów w "niedemokracje."
Ramowy plan zajęć:
1-3. System polityczny Wielkiej Brytanii;
4-6. System polityczny Stanów Zjednoczonych;
7-9. System polityczny Francji;
10-12. System polityczny Niemiec;
13-15. System polityczny Szwajcarii.
W cyklu 2023Z:
Tematyka zajęć skoncentrowana jest wokół podstaw doktrynalnych, tradycji politycznej i konstytucyjnej współczesnych demokracji, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu, jaki wywarło upowszechnienie prawa wyborczego i rozwój nowoczesnych partii politycznych na ich kształt ustrojowy i funkcjonowanie. Przedmiotem analizy są konstytucyjne modele systemu rządów w ujęciu historycznym, problemowym i porównawczym, w tym zwłaszcza w odniesieniu do tradycji konstytucyjnej W. Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec i Szwajcarii. Systemy polityczne tych pięciu państw rozpatrywane są także w ujęciu monograficznym i ukierunkowanym na ich współczesny kształt ustrojowy oraz kierunki podejmowanych reform. Podejmowana jest próba analizy nie tylko ewolucji systemu, instytucji, ale także roli przypisywanej państwom współczesnym. Ich zmianom i funkcjom. Przedstawiane są także modele państw niedemokratycznych i osuwanie się panów w "niedemokracje." Ramowy plan zajęć: |
W cyklu 2024Z:
Tematyka zajęć skoncentrowana jest wokół podstaw doktrynalnych, tradycji politycznej i konstytucyjnej współczesnych demokracji, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu, jaki wywarło upowszechnienie prawa wyborczego i rozwój nowoczesnych partii politycznych na ich kształt ustrojowy i funkcjonowanie. Przedmiotem analizy są konstytucyjne modele systemu rządów w ujęciu historycznym, problemowym i porównawczym, w tym zwłaszcza w odniesieniu do tradycji konstytucyjnej W. Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec i Szwajcarii. Systemy polityczne tych pięciu państw rozpatrywane są także w ujęciu monograficznym i ukierunkowanym na ich współczesny kształt ustrojowy oraz kierunki podejmowanych reform. Podejmowana jest próba analizy nie tylko ewolucji systemu, instytucji, ale także roli przypisywanej państwom współczesnym. Ich zmianom i funkcjom. Przedstawiane są także modele państw niedemokratycznych i osuwanie się panów w "niedemokracje." Ramowy plan zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W04 – Student zna i rozumie najważniejsze fakty, problemy oraz zasady funkcjonowania systemu politycznego.
K_W05 – Student zna i rozumie zjawiska demokratyczne zachodzące w systemach politycznych oraz procesy historyczne i kulturowe, które miały wpływ na ich ukształtowanie.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U04 – Student potrafi wskazać i wyjaśnić zasady działania wybranego systemu politycznego.
K_U07 – Student potrafi analizować systemy polityczne z perspektywy aksjonormatywnej.
KOMPETENCJE
K_K02 – Student jest gotów do podejmowania indywidualnej lub grupowej pracy badawczej potrzebnej do rozwiązania danego problemu, który obejmuje problematykę współczesnych systemów politycznych.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, ocena poziomu merytorycznego zaprezentowanego podczas wystąpień (punktowana aktywność na zajęciach); preferowane jest ponadstandardowa aktywność studentów, najlepiej w grupach (dyskusję, debaty, debaty Oxfordzie, ewentualnie prezentacje). Każdy student jest zobowiązany do napisania dwóch esejów naukowych (po 1 w semestrze) na podstawie sugerowanej literatury lub dowolnej, ale po uzgodnieniu z prowadzącym.
W semestrze zimowym przedmiot kończy się testem.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Konstytucyjne regulacje systemów rządów - konstytucję wybranych państw.
2. Literatura ogólna do przedmiotu:
A. Antoszewski, R. Herbut (red.), Demokracje zachodnioeuropejskie. Analiza porównawcza;
B. Banaszak, Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Kraków;
M. Bankowicz. B. Kosowska- Gąstoł, Systemy polityczne, Podręcznik akademicki, t. 1. I t.2. (wyd. papierowe oraz elektroniczne);
F. Fukuyama, Historia ładu politycznego, REBIS, t. 1, 2;
S. Huntington, Zderzenie cywilizacji;
S. Levitsky, D. Ziblatt, Tak umierają demokracje, Łódź 2018;
Y. Mounk, Lud kontra demokracja. Dlaczego nasza wolność jest w niebezpieczeństwie i jak ją ocalić, Warszawa 2019;
D. Runciman, Jak kończy się demokracja, Warszawa 2019.
3. Literatura DO WYBORU:
Konstytucje wybranych państw;
M. Bankowicz. B. Kosowska- Gąstoł, Systemy polityczne, Podręcznik akademicki, t.2. (wyd. papierowe oraz elektroniczne);
P. Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych;
W. Skrzydło (red.), Ustroje państw współczesnych;
A. Pułło, Ustroje państw współczesnych;
M. Żmigrodzki, B. Dziemidok-Olszewska (red.), Współczesne systemy polityczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: