Podstawy marketingu 2102-L-D1POMA
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień:
1. Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie.
Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Marketing produktu, marketing marki. Zarządzanie marketingowe. Marketing – mix. Źródła informacji do tworzenia strategii marketingowych. System informacji marketingowej. Wykorzystanie informacji marketingowej w firmie.
Literatura:
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2020, część 1, rozdział 1, podrozdział „Pojęcie marketingu” oraz „Podstawowe pojęcia marketingowe”, s. 5-12.
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 1, rozdział 1, podrozdział „Nowe 4P marketingu”, s. 27-31.
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 1, rozdział 2, podrozdział „Analiza SWOT”, s. 52-57.
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 2, rozdział 3, podrozdział „Elementy nowoczesnego systemu informacji marketingowej”, s. 72-80.
2. Wpływ marketingu na społeczeństwo.
Wpływ marketingu na społeczeństwo jako całość oraz indywidualnych konsumentów. Działania społeczne kontrolujące i wywierające wpływ na marketing. Działania na rzecz marketingu społecznie odpowiedzialnego. Krytyka społeczna marketingu.
Literatura:
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 8, rozdział 22, podrozdział „Marketing społecznie odpowiedzialny”, s. 678-689.
• J. Błuszkowski, Paradygmat społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w: Oblicza polityki, pod red. J. Błuszkowskiego i J. Zaleśnego, „Studia Politologiczne”, vol. 13, Warszawa 2009.
• R. Staniszewski, Etyka zawodowa pracowników sektora bankowego – pomiędzy maksymalizacją zysków a zaufaniem publicznym, w: Etyka sfery publicznej, pod red. Jolanta Itrich-Drabarek, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2017, s. 198-224.
3. Uwarunkowania zachowań konsumentów.
Model racjonalnego i irracjonalnego konsumenta. Myślenie szybkie i wolne. Heurystyki i błędy poznawcze. Cztery warianty stosunku do ryzyka. Odwracania preferencji.
Literatura:
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 3, rozdział 6 „Analiza rynku konsumenckiego”, s. 166-195 lub J. Blythe, Komunikacja ..., rozdział 1, podrozdział „Kształtowanie postaw”, „Modele zachowań konsumentów” oraz „Przyczyny błędów w komunikacji”, s. 28-44.
• M. Bartoszewicz, Wybrane aspekty poznawcze i emocjonalne socjotechniki mediów, [w:] Media Studies 2017, Vol. 69, s. 93-107.
• D. Kahneman, Pułapki myślenia - o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Warszawa 2011.
4. Otoczenie marketingowe.
Mikro i makro otoczenie firmy. Dostawcy. Pośrednicy. Klienci. Konkurenci. Inne podmioty. Otoczenie: demograficzne, ekonomiczne, przyrodnicze, techniczne, kulturowe i polityczne.
Literatura:
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 2, rozdział 3, podrozdział „Analiza makrootoczenia”, „Analiza marketingowa Poszukiwanie złota u podstaw analizy”, „Analiza marketingowa Rewolucja zielonego marketingu”, s. 80-92.
5. Marketing a promocja.
Cele promocji. Formy promocji – promotion mix. Skuteczność różnych form promocji. Przygotowywania planów promocji. Marketing bezpośredni. E-marketing.
Literatura:
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 7, rozdział 18 „Zarządzanie komunikacją masową: reklama, promocja sprzedaży, wydarzenia i doświadczenia, public relations”, s. 538-568; rozdział 19 „Zarządzanie komunikacją osobistą: marketing bezpośredni i interaktywny, marketing szeptany, sprzedaż osobista”, s. 572-604.
• A. Pabian, Promocja nowoczesne środki ..., rozdział 1, podrozdział 1.2. „Pojęcie oraz struktura promocji mix” oraz podrozdział 1.3. „Hierarchia promocyjnego instrumentarium”, s. 13-39.
6. Segmentacja, pozycjonowanie i tworzenie strategii marketingowych.
Segmentacja – identyfikacja klientów – pozycjonowanie. Znaczenie segmentacji dla rynkowego funkcjonowania produktu i marki. Segmentacje podmiotowe i przedmiotowe. Strategie pozycjonowania. Błędy w pozycjonowaniu. Promocyjna koncepcja eksponowania różnic w produkcie. Analiza SWOT. Planowanie strategiczne biznesu.
Literatura:
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część, 1, rozdział 2, podrozdział „Planowanie strategiczne na poziomie korporacji i działu” oraz „Planowanie strategiczne na poziomie jednostki biznesu”, s. 42-57.
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 4, rozdział 10 „Sztuka pozycjonowanie marki”, s. 296-316.
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing …, część 4, rozdział 8 „Rozpoznawanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych”, s. 232-258 lub K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i …, rozdz. 7, s. 288-322.
7. Marketing ekonomiczny a marketing polityczny.
Podobieństwa i różnice pomiędzy marketingiem ekonomicznym, a politycznym. Marketing – mix na scenie politycznej. Tworzenie strategii komunikacji politycznej. Społeczna i polityczna odpowiedzialność korporacji biznesowych.
Literatura:
• S. Wilkos, Strategia komunikacji politycznej jako odpowiednik strategii budowania marki w biznesie, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
• K. Zajdowski, W jakim zakresie marketing polityczny może czerpać z marketingu ekonomicznego?, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
• R. Staniszewski, Polska gospodarka na kwarantannie – analiza wskaźników ekonomicznych, społecznych oraz rozwiązań formalno-prawnych związanych z przeciwdziałaniem koronawirusowi COVID-19, w: Funkcjonowanie państwa w czasach pandemii, pod red. Jolanta Itrich-Drabarek, e-Politikon, vol. 33, Warszawa 2020.
• J. Muszyński, Teoria marketingu politycznego, WWSP TWP, Warszawa 2004.
W cyklu 2023Z:
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie. 2. Wpływ marketingu na społeczeństwo. 3. Uwarunkowania zachowań konsumentów. 4. Otoczenie marketingowe. 5. Marketing a promocja. 6. Segmentacja, pozycjonowanie i tworzenie strategii marketingowych. 7. Marketing ekonomiczny a marketing polityczny. |
W cyklu 2024Z:
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie. 2. Wpływ marketingu na społeczeństwo. 3. Uwarunkowania zachowań konsumentów. 4. Otoczenie marketingowe. 5. Marketing a promocja. 6. Segmentacja, pozycjonowanie i tworzenie strategii marketingowych. 7. Marketing ekonomiczny a marketing polityczny. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W07 – Student zna i rozumie mechanizmy działania marketingu politycznego oraz komunikowania się w przestrzeni publicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 – Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu marketingu oraz nauk o polityce do analizowania i interpretowania kampanii wyborczych oraz procesu komunikacji marketingowej.
K_U10 – Student umie przetwarzać posiadane informacje w indywidualnych oraz grupowych projektach z zakresu marketingu politycznego oraz potrafi przygotowywać podstawowe narzędzia kampanii wyborczej.
K_U11 – Student umie przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem zasad marketingu politycznego.
KOMPETENCJE
K_K01 – Student jest gotowy do wykorzystania nabytych kompetencji z zakresu marketingu politycznego w życiu publicznym.
K_K02 – Student jest przygotowany do stosowania narzędzi marketingu politycznego w pracy indywidualnej i grupowej podczas realizacji projektów badawczych i społecznych.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się testem lub projektem.
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową:
1) obecności oraz aktywności studenta na zajęciach realizowanych w trybie stacjonarnym lub zdalnym w ramach wideokonferencji;
2) oceny case study samodzielnie opracowanych przez studenta poprzez platformę Kampus;
3) kolokwium końcowego realizowanego poprzez platformę Kampus.
Dopuszczalne są dwie nieobecności studenta w trakcie zajęć.
Metody oceny pracy studenta/ Udział w ocenie końcowej:
1. Obecność oraz aktywność studenta na zajęciach realizowanych w trybie zdalnym: 30%
2. Case study: 30%
3. Kolokwium końcowe: 40%
Ocena/ algorytm oceny końcowej:
2 <50%
3 >=50% i <60%*
3,5 >=60% i <70%
4 >=70% i <80%
4,5 >=80% i <90%
5 >=90%
* Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura wymagana:
• M. Bartoszewicz, Wybrane aspekty poznawcze i emocjonalne socjotechniki mediów, [w:] Media Studies 2017, Vol. 69, s. 93-107.
• P. Kotler, K. L. Keller, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2020.
• P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing – podręcznik europejski, PWN, Warszawa 2002.
• D. Kahneman, Pułapki myślenia - o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Warszawa 2011.
• J. Muszyński, Teoria marketingu politycznego, WWSP TWP, Warszawa 2004.
• K. Zajdowski, W jakim zakresie marketing polityczny może czerpać z marketingu ekonomicznego?, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
• J. Błuszkowski, Paradygmat społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w: Oblicza polityki, pod red. J. Błuszkowskiego i J. Zaleśnego, „Studia Politologiczne”, vol. 13, Warszawa 2009.
• R. Staniszewski, Etyka zawodowa pracowników sektora bankowego – pomiędzy maksymalizacją zysków a zaufaniem publicznym, w: Etyka sfery publicznej, pod red. Jolanta Itrich-Drabarek, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2017, s. 198-224.
• R. Staniszewski, Polska gospodarka na kwarantannie – analiza wskaźników ekonomicznych, społecznych oraz rozwiązań formalno-prawnych związanych z przeciwdziałaniem koronawirusowi COVID-19, w: Funkcjonowanie państwa w czasach pandemii, pod red. Jolanta Itrich-Drabarek, e-Politikon, vol. 33, Warszawa 2020.
• S. Wilkos, Strategia komunikacji politycznej jako odpowiednik strategii budowania marki w biznesie, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
• D. Doliński Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
• F. P. Seitel, Public relations, Felberg SJA, Warszawa 2003.
• G. A. Churchill, Badania marketingowe podstawy metodologiczne, WN PWN, Warszawa 2002.
• K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
• M. Sutherland, A.K. Sylvester, Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
W cyklu 2023Z:
Literatura wymagana: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura wymagana: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: